• Tjej90sve

BIM Augusti 2025

1/8 Lorainz
    3/8 lovve123 ➖
    5/8 Juliflicka ➖
    5/8 Annpor ➖
    6/8 hemliganatta ➕
    6/8 Elisand ➖
    6/8 snyfslan ➕
    8/8 Lorem ➕
    9/8 Användare95
    10/8 Skorpan
    11/8 Hejasommaren
    11/8 Miniblomma 
    11/8 Aisof
    13/8 Valkyrian
    14/8 estersigne
    15/8 Olliolli
    15/8 Tredje
    15/8 Mothertotwo
    16/8 Neksta
    17/8 am2221
    18/8 En som längtar
    19/8 granen12
    19/8 Tjej90sve 
    20/8 Rumpetrollet
    21/8 Flizz
    22/8 Sarasi
    22/8 Lunyum
    23/8 Nanathalie
    23/8 Vallmo93
    23/8 Loviisa92

Vet dock inte om det är rätt. Då jag förra månaden hade 52 dagar mellan. Tyvärr gått upp 20 kg senaste året pga olika saker. Så jag tror även det påverkar mensen. Har tänkt efter vår utlandsresa nu i september försöka gå ner 8 kg till jul iaf :)
  • Tjej90sve

Hur mkt övervikt hade du nu du fick utskrivet medicin för ÄL?

jag har övervikt och är rädd att fara dit å säga att jag har oregelbunden mens å att dem kommer säga bara ja gå ner i vikt först. Jag väger hela 110 kg, legat på 90-95 kg senaste åren. Men pga sjukdom har jag gått upp 20 kg på 1,5 år..

Nanathalie skrev 2025-08-13 07:39:54 följande:
    Tack Ardna för ditt svar❤️ du besitter så mycket kunskap och det är så fint av dig att du sprider vidare den!

Jag vet att det du skriver är rätt, men ändå känns det som en annan livstid från sist jag fick barn. Jag var ung och frisk och hade ägglossning på egen hand. Sonen blev till på ppiller och dottern tog väl ett halvår. Det har hänt så enormt mycket sedan dess. Du har rätt i att jag ju faktiskt blivit gravid för 9 respektive 12 år sedan, men det är ju ingen garanti för att det ska gå igen 💔 Vi ska också orka fortsätta kämpa i ovetskap OM/NÄR det ska hända och det vet jag inte om vi orkar hur länge som helst.. Men hoppet finns där! Det kan låta drygt, men hela livet är ju på paus tills det faktiskt händer..

Tack för att du skriver att det inte är något dåligt med att få UA på missfallsutredningen. En del av mig känner ju som du skriver, att det snarare kan handla om maximal otur, men jag har svårt att förlika mig med det samtidigt. Jag hoppas det stämmer och att vi i sådana fall slipper den sortens otur framöver.

Ja, jag fick Letrozol första gången september (tror jag det var) av min vanliga gynekolog på grund av att jag hade milda pcos-tecken, typ 45-60 dagars cykler, mellanblödningar och inga tecken på ägglossning. Lyckades ju med ett plus i december så Letrozolen fungerade, och sedan kom ma:t. Fick då från överläkaren indikationer på att det vore bra om jag tappar några kg i vikt. Har sedan dess haft en riktig hälsoresa och nu är inte längre vikten något problem vilket är skönt för psyket, men istället fick jag en 5cm cysta på ena äggledaren vilket enligt gyn stoppade ägglossningen helt under 2 cykler där Letrozol hjälpte 0. Jag fick inga solklara peakar men tempade och tyckte ändå tempen var över cl, även om den var ovanligt låg, så jag trodde på ägglossning men tydligen inte via vul.

Men vilken fantastisk nyheter!!! Wow säger jag bara. ❤️ 

Inför denna cykel läste jag på hos Vulverine och testade Inositol, q10 och D-vitamin. Det kortade ju ner min cykel 6-7 dagar, därefter testen gick från 0 till 100 på 1 dag, vilket i sig är helt fantastiskt. Inte hunnit läsa på om NAC än, men det måste jag ju göra om det inte blir något denna cykel heller!  Smörjer också med progesteronkräm från Moodmama. 

Man kan inte göra annat än att hoppas. Jag tror jag ska försöka låta bli att testa tills nästa vecka. Gyn har dock skrivit ut progesteron att ta vaginalt vid eventuell ny graviditet så behöver liksom veta om jag blir det och gärna i god tid för att progesteronet ska kunna förhindra tidigt missfall igen. Kan därmed inte vänta för länge.. Vi får hålla tummarna bara. Tack igen för ditt svar!❤️
  • Tjej90sve

Jag tog ett extra tidigt test och det var negativ. Men enligt ÄL test så tror jag att jag hade ägglossning för några dagar sen. Min mens och ägglossning följer inte dessa kalendrar med hur det ska vara, det lever sitt egna liv haha

Min mens är beräknad till tisdag. Så ja vi får se hur det kommer gå hära :) jag ska ta ett test om 1,5 v om mensen ej har kommit. 4:e försöket och man vill så gärna att något ska hända. Min sambo sa att han känner på sig att det tog fast denna gång hehe

• Tjej90sve

Idag beräknas min mens att komma. Ingen mens i sikte än iaf. Igår kände jag mig konstig, trött, molande värk runt magen.

Har haft konstiga längder på menscykeln. Så jag vågar inte hoppas något. Kan ha haft ägglossning mycket senare än beräknat. Tänkte ta ett test på söndag igen om mensen inte har kommit :)

I övrigt har jag inga symtom alls så misstänker jag inte är gravid. Även försökt känna på livmodertappen men tycker den oftast är ungefär likadan. Svårt är det iaf. Kan man ha alltid lite öppen tapp när man fött 2 barn tidigare? För jag tycker alltid det känns som en pytte öppning 

• Tjej90sve

Jag har börjat mäta med ÄL tester för att se om jag ens har ägglossning pga att jag tycker att jag är gammal (35 år). Har haft svårt att hitta någon ÄL ev. att jag fick ett positivt ÄL test denna månad. Men väldigt sent också som för dig. 

Hade att mensen beräknades enligt appen till tisdag, men jag har haft en cykel på 52 dagar sist. Så vet inte riktigt om det stämmer det i appen. Har iaf inte fått mens ännu och varit orolig/lös i magen i flera dagar. Brukar aldrig vara det mer än 1-2 dagar nån gång i bland. Men denna konstiga mage sticker verkligen ut just nu. Har tänkt ta ett graviditetstest i helgen om mensen inte kommit. Då jag utifrån mitt positiva ÄL test först kan se om jag är gravid i helgen eller nästa vecka, då det gått 14 dagar sen dess.

Någon annan här som haft orolig/lös mage som tidigt tecken på graviditet? :)

Nellygirl93 skrev 2025-08-21 08:25:17 följande:

Kör ni alla temp/ÄL-test eller ?bara? räknar dagar för att avgöra ÄL? 

Jag har registrerat alla mina cykler sen mensen kom tillbaka efter förra graviditeten, och senaste halvåret har jag alltid haft ÄL på dag 20 eller 21 (har 34-35 dagars cykler) Detta blir ju vårt första försök till syskon och vi fick till det dag 17 och 19 under ÄL, hoppas verkligen det räcker 😂 Om inte så kör jag all in på ÄL test nästa månad, ihop med temp! 

• Tjej90sve

Vet inte om om tempa är min grej känns som jobbigt att göra det hela tiden. Jo jag slutade i slutet av april. Så vi får se om mensen ordnar upp sig. har du nyligt slutat?

ja ömma bröst hade jag med mina 2 andra barn men aldrig några andra tidiga symtom just i början. Men antar att det kan förändras då det är så pass många år sen jag var gravid, snart 2 siffrigt sen sist :) 

Nellygirl93 skrev 2025-08-21 11:06:43 följande:

Åh fattar! 

Har du nyligen gått på prev.medel eller har din cykel alltid varit så oregelbunden? Kan annars tipsa om att börja tempa, så man inte råkar missa ÄL (ofta kan man ju tro att månadens chans är borta och sen när mensen kommer så inser man att man borde bara fortsätt) 🤪

Mina tidiga tecken förra gången var ömma bröst, yrslig/lost i huvudet (som om hjärnan var i en dimma), svullen/öm mage, trött och kissade hela tiden. Sen spydde jag typ 8 dagar efter ÄL, sen positivt test 10 dagar efter ÄL. Så allt de där skedde mellan 5-10 dagar efter ÄL. Men det kan säkert vara ett tecken på det! 

• Tjej90sve

Här har jag ännu inte fått mens. Förra månaden var cykeln 52 dagar. Så nu är jag på 4:e dagen över beräknad mens. Har tänkt ta test imorgon eller på måndag om mensen inte kommit ännu.

Jag tycker jag känner i mina bröst något men kan även få det just före mens så är absolut inget tecken ännu iaf, om det inte blir mer ont. i övrigt har jag haft konstig mage hela veckan både förstoppad å diarré tror jag. märkligt brukar aldrig ha det annars 

• Tjej90sve

Tagit gravtest efter att ha hållit mig från att kissa i 5 timmar! Dock visade det ingenting. På tisdag är mensen en vecka sen, men litar som sagt inte på förväntad app cykel. Så tar väl ett test till under nästa helg om mensen ej dykt up. om jag haft ägglossning senare så då är det inte omöjligt det dröjer med ett plus på stickan heller.

Svar på tråden BIM Augusti 2025