• Granen123

BIM Augusti 2025

Bim 19 augusti. 

Tredje försöket, andra barnet. Det tog flera år för oss att få första barnet. Skulle få påbörja IVF när vi tillsut plussade veckan innan vi skulle dit. Inga MA i bagaget. 

Har tidigare två försök (juni och juli) trackat ägglossningen och fått positiva tester. Men har då legat från positiva testdagagen och 2-3 dagar fram i tiden. Ej lyckats ha sex dagarna innan ÄL pga praktiska anledningar, ex varit bortresta osv. Denna cykel kommer vi försöka få till det även innan ett förhoppningsvis positivt ägglossningstest. så vi ökar chanserna lite tänker jag. Jag äter även inositol sedan 3 månader tillbaka. Hade svårt innan vårt första barn att få positiva ägglossningstester men nu sedan jag började tracka detta barnförsök så fick jag positiva tester två månader i rad. Sen om det är inositolen som bidragit eller andra orsaker må så vara. Är glad att jag fått positiva ÄL-tester. 

Håller tummarna för alla <3

• Granen123

Glömde skriva att jag även provar Bisolvon-metoden denna månad.. 

Granen123 skrev 2025-07-31 18:59:42 följande:

Bim 19 augusti. 

Tredje försöket, andra barnet. Det tog flera år för oss att få första barnet. Skulle få påbörja IVF när vi tillsut plussade veckan innan vi skulle dit. Inga MA i bagaget. 

Har tidigare två försök (juni och juli) trackat ägglossningen och fått positiva tester. Men har då legat från positiva testdagagen och 2-3 dagar fram i tiden. Ej lyckats ha sex dagarna innan ÄL pga praktiska anledningar, ex varit bortresta osv. Denna cykel kommer vi försöka få till det även innan ett förhoppningsvis positivt ägglossningstest. så vi ökar chanserna lite tänker jag. Jag äter även inositol sedan 3 månader tillbaka. Hade svårt innan vårt första barn att få positiva ägglossningstester men nu sedan jag började tracka detta barnförsök så fick jag positiva tester två månader i rad. Sen om det är inositolen som bidragit eller andra orsaker må så vara. Är glad att jag fått positiva ÄL-tester. 

Håller tummarna för alla <3

• Granen123

BIM-lista

1/8 Lorainza
    3/8 lovve123
    5/8 Juliflicka
    6/8 hemliganatta
    6/8 Elisand
    6/8 snyfslan
    8/8 Lorem
    10/8 Skorpan
    11/8 Hejasommaren
    11/8 Miniblomma
    13/8 Annpor
    13/8 Valkyrian
    14/8 estersigne
    19/8 granen123
    23/8 Vallmo93
  • Granen123

Jag provar för första gången clearblue advanced denna månad. Har bara kört teststickor tidigare. Är på CD 9 och tog första ägglossningstestet idag och testet visar en fast gubbe, inte en blinkande. Så jag är som mest fertil just nu. Flera dagar tidigare än jag varit förut, blev så chockad. Tog ett billigt ägglossningstest också i remsa och den visar också starkt positiv. Jag är bara så chockad. Enligt appar och mig själv borde jag ha ägglossning nångång i början/mitten av nästa vecka. 

till saken hör av de två tidigare cyklerna har jag testat väldigt sent i cykeln då apparna och jag själv trott att jag haft ägglossning senare. Men då har jag haft vanligt clearblue tester och bara fått glad smiley samma dag jag testat för att sen bli negativt samma kvälle eller dagen efter. vi har då även legat bara på testdagen och 1-2 dagar efter, aldrig tidigare. Så jag misstänker starkt att vi kanske missat ÄL eller iaf legat med väldigt tajta marginaler. Nu blir det första cykeln vi kanske hinner ligga lite innan äl. Men iofs så visar den ju maximal fertilitet nu på första testdagen. Vet inte om jag skulle ha testat ännu tidigare Så hade jag haft bättre koll på tidsaspekten. Nu hann jag inte få en blinkande smiley.

jag höll till och med på att missa att det var nu jag var mest fertil. tolkade det som fertil. Men då ska gubben blinka. slog mig nu att gubben var ju fast, fick ta upp testet igen i badrummet och dubbelkolla. Ägglossningen borde ju ske nångång nu under helgen med andra ord? för visst visar den inte starkt positivt om ägget redan har hunnit släppt? Och det är försent? 

• Granen123

En annan passus är att jag inte märkt av det fertila sekretet lika mycket än som jag märkt tidigare två månader. Särskilt förra månaden? men det kanske kommer. 

• Granen123

nu är det jag som skriver igen.. förlåt för många inlägg här nu Men jag blir inte riktigt klok. Min cykel är 28-29 dagar. Vilket borde betyda ägglossning CD14-15 och nu är jag bara på CD 9 med en fast smiley som indikerar att ägglossning bör ske inom 48 timmar. men det kanske kan variera också när i cykeln ägglossningen sker förstås.. blir bara väldigt förvirrad och just nu livrädd att missa ägglossningen. började ju tracka tidigt denna cykel tyckte jag, för att vara säker på att hinna mysa några dagar innan ÄL också. Inte bara på äl-dagen eller dagen innan. därav chocken att jag fick en fast smiley på första testdagen. Är det vanligt att den visar fel? Iofs så visade ju billiga testet också starkt att ägglossning bör ske.

igår tyckte jag dock i bilresan hem från semestern att det stack till lite i äggstockarna som jag kunnat känna tidigare. Men tänkte att det inte kunde vara ägglossning redan. Man känner ju efter minsta lilla tecken just nu också. Tänkte att det säkerligen inte var något. Men skulle det teoretiskt vara möjligt att jag hade ägglossning igår, skulle ett clearblue advanced isåfall kunna visa en fast smiley idag isåfall? borde den inte visa negativt idag om jag ägglossade igår? Eller åtminstone blinkande idag. Samma med billiga testet jag körde, om jag ägglossde igår borde väl inte den visa starkt positivt nu på morgonen? 

• Granen123

Nu tog jag ett graviditetstest bara för att utesluta?. Känber mig såååå förvirrad. Men hur skulle ni tolka detta test??
  • Granen123

Dagens två gravtester. Men är det ens möjligt att vara gravid om jag hade mens 24-28 juli. Använder tampong så inte jättelätt att beta exakt hur mkt jag blödde men uppskattar att jag blödde precis som en vanlig mens. Var ju även negativt på mina gravtester hela bim-veckan och samma dag som BIM. Hur sannolikt är det att jag trots detta skulle vara gravid? Borde jag inte fått utslag på gravtesterna innan mensen då? Och kan man ens få mens och efter vara gravid? Eller var det ett missfall?

• Granen123

Tack snälla för din omtanke ❤️ ska verkligen ha det i åtanke? jag vågar inte fira något. Är rädd att jag hade ett missfall i samband med mensen kom. Alternativt att det är som ni skriver ett ev utomlvedshavandeskap? jobbigt att inte veta och att det enda som måste gå är tiden.. :(

Vallmo93 skrev 2025-08-01 17:01:10 följande:
    I Januari testade jag negativt på bim, fick mensen, och testade sen positivt veckan efter mensen. För mig visade det sig vara utomkvedshavandeskap, där hcg-et inte hade stigit tillräckligt vid bim därav att jag hade en stor blödning som mens, och negativt test först.

Min oro ökade dock av att jag fortsatte småblöda (som bruna flytningar) och hade väldigt långsamt stigande test. Läste en massa trådar från andra som hade haft mensliknande blödning, negativa tester men som sen utvecklade sig till fina graviditeter. ❤️ Så visst går det! Men så du bara är lite uppmärksam kanske om det är något som inte känns bra kommande tiden med blödningar och smärtor ❤️

Så hoppas och håller så tummarna för dig! Plusset är ju supertydligt, så gravid är du!!😍 ❤️
  • Granen123

Mina gravtester tagna igår och idag. Igår hade jag rosa flyttningar och idag mörkbruna flyttningar så här långt? ställer in mig på ett missfall. Men har aldrig fått ett missfall tidigare så det är svårt att veta vad jag har att förvänta mig närmaste dygnet. 😢
  • Granen123

Hej, ville bara uppdatera er lite hur det har gått.. jag har haft rosa och bruna flytningar under helgen. Plus lite molande värk vänster sida. Ringde in till gynakuten som vad mig komma in. Gravtestet där kunde också konstatera att jag är eller har varit gravid. Däremot kunde dem inte se något på VUL, kanske kanske att jouren kunde se något litet på vänster äggledare.misstänkt utomkvedshavandeskap men det kan lika gärna vara en väldigt tidigt graviditet. Eller att jag redan har haft ett missfall. Eftersom dem inte kunde hitta eller se något på VUL men gravtesterna är positiva så följs jag nu upp med blodprov för att mäta HCG-nivåerna. Någon annan som varit i denna eller liknande sits? Ska tillbaka på onsdag för nya prover sen får vi se vad läkarna säger. 😢 har helt ställt in mig på ett utomkvedshavandeskap. Men hoppet är väl det sista som överger en och hon sa att det inte var helt kört att det kan vara en lyckad tidig graviditet men för tidigt för att se något? 

• Granen123

Tack för stödet ❤️ skönt att läsa att man inte är ensam Om att ha gått igenom något liknande? men fy så ledsen man blir 😢😢 och den här ovissheten äter upp mig. Kan inte tänka på någonting annat just nu? 

Siripiri skrev 2025-08-04 16:58:09 följande:

Exakt det jag och Vallmo93 vart med om ♥️
    Jätte bra att gynakuten plockande in dig direkt och du är under bevakning. I bästa fall löser kroppen själv upp embryot om det nu sitter på fel ställe, eller HCGt fortsätter stiga kan du få cellgifter. Med mig tyvärr så var jag under övervakning i 4v typ, dem hittade typ inget, förutom att dem skrev att dem såg ev såg ev en cysta på höger sida, men det var embryot tror jag såhär i efterhand. Mitt HCG åkte upp och ner och det slutade tyvärr med att min äggledare brast och den fick opereras bort. 
    Det kommer gå bra hur än utfallet blir för dig! Utomkveds är något dem tar på stort allvar inom vården ♥️ Kram 

• Granen123

Tack för eran värmande ord. Betyder mycket! ❤️ loggade precis in på 1177 för att se provsvaret på hcg nu och det ligger tydligen på 209. Kollade med chat gpt och det borde betyda att jag är på DPO 14-16, dvs dagar efter ägglossning men jag hade ju äggläggning omkring 9-10 juli så det stämmer ju inte alls med vart jag befinner mig idag i tiden. Det gör det ju bara ännu tydligare att det här måste vara ett utomkvedshavandeskap. 😢😢😢 Ovissheten har varit värst men nu känns det som att jag kan sluta hoppas helt och ställa in mig på detta. ska tillbaka och ta nytt blodprov på onsdag. Men det kommer inte göra någon skillnad för mig nu när jag sett det här provsvaret. Då inser jag att embryot måste ha fastnat någonstans på vägen 🥺😢 

tänk att denna tanke aldrig ens slagit mig, eller vet ju om att det kan hända men riskerna har känts så små och borde inte drabba mig har jag tänkt. Dumt nog. Men ovissheten och rädslan finns där nu, hur kommer kroppen ta hand om detta? Kommer den lyckas med det? Kommer jag behöva ta cellgifter? Kommer jag behöva opereras? Kan dem snälla hitta vart det sitter och kanske suga ut det eller helst att kroppen tar hand om det själv. Livrädd för att en äggledare ska spricka när som helst. Sen att hela bebisresan sätts på paus på obestämd tid Är också tufft? när man inget hellre vill är att bli gravid. Tog flera år att få vår första. Skulle precis påbörja ivf när vi plussade. Har väldigt låg äggreserv redan så vill verkligen inte förlora en äggstock eller äggledare 😭

• Granen123

Det enda lilla hopp och känsla som jag hade med denna graviditet hela tiden var att det var en sen implantation som skedde i mitt fall. Att implantationen skedde precis innan ?mensen/blödningen? kom.

Om jag förstått det hela rätt så börjar hcg produceras först när implantationen skett? inte när man hade själva ägglossningen? I mitt huvud hade jag isåfall implantationen så sent som 21-22 juli och det skulle isåfall göra att jag är på ?14-16 dagar sedan hcg började produceras, om det nu börjar produceras vid implantationen. 

Men det är bara en tanke som slagit mig. Isåfall är jag ju extremt tidigt i graviditeten och kanske omöjligt att se något redan. Men då ska jag ha haft en väldigt sen implantation också. Men det kanske bara är önsketänkande även om tanken funnits med mig långt innan jag fick svaret på dagens hcg. Men på onsdag får jag veta ifall det har fördubblats, och kanske ett ev nytt ultraljud också på torsdag sa dem.  

Lika bra att jag ställer in mig på ett X. Det är verkligen svårt att tänka på annat just nu? ska försöka hålla mig sysselsatt tills vidare. Och försöka ställa in hjärnan på att det är ett utomkvedshavandeskap.  

• Granen123

Hej, tänkte jag skulle uppdatera er om läget även om jag inte fått svaret svart på vitt ännu. Jag har precis varit till gynakuten och tagit ett nytt hcg-prov. Läkaren ska ringa mig och meddela resultatet och ev åtgärd under eftermiddagen. Jag har ju haft rosa och bruna flytningar sedan helgen men idag kom det lite mer färskt blod på trosskyddet och på toa. Inga klumpar. Bara rosa blod, fyller inte en binda utan det är relativt lite men det kommer åtminstone. Jag är 100% inställd på att detta är ett utomkvedshavandeskap eller tidigt missfall. Vet vad hcg nivåerna bör barka åt för håll beroende på om det är missfall eller X Så jag tänkte kolla 1177 så snart provet är analyserat. Jag hoppas ju innerligt att det ska vara ett missfall om jag måste välja och allra helst att kroppen kan ta hand om det själv. Men är det ett utomkvedshavandeskap och hcg bara ökat lite lite sedan i måndags så lär jag få Komma tillbaka på uppföljningar tills dem hittar vart X sitter och tills nivåerna sjunker alternativt att det blir operation eller medicinering.? 

Vill bara tacka för alla värme och omtanke ni skrivit sedan mitt plus i fredags. Det är mycket tack vare er jag sökte vård och för att ni var ett par stycken som har nämnt i forumet om utomkvedshavandeskap. Så tusen tack till er som gjorde mig uppmärksam på detta ❤️ Jag tänkte passa på att fråga er som haft det, var det något särskilt ni önskar nu i efterhand att ni hade vetat tidigt i processen? Något specifikt som jag kanske kan passa på att lyfta med läkaren tidigt nu. Isåfall får ni gärna dela det, eller om det var något ni hade önskat att ni visste om nu efter ni redan gått igenom processen. 

tack för allt stöd <3 Det har betytt massor för mig att kika in här och skriva av mig. 

• Granen123

Nu ringde läkaren och meddelade att mina prover gått från 209 till 203 på två dygn. Så det är ingen kraftig sänkning som indikerar missfall men inte heller någon naturlig ökning med det dubbla som det borde ha varit. Därav dem starkt misstänker utomkvedshavandeskap. Jag ska tillbaka imorgon kl 10 för ett nytt VUL och då ska de även informera om potentiella behandlingsmetoder.

Jag känner bara en sån skräck och rädsla. Det var precis det här jag själv misstänkte och var rädd för: är livrädd att bli av med en äggledare. Har redan extremt låg äggreserv. Vill bara inte opereras eller förlora någon del av min kropp. Men är rädd att jag är illa tvungen? ni som gått igenom liknande eller samma sak. Hur gick det sen för er? Jag vill ju bara fortsätta med bebisverkstan men den lär bli pausad på obestämd tid nu 😭😭 någon nämnde något om en facebook grupp för personer som gått igenom X, vet nån vad den heter? Tack för all omtanke från er på forumet ❤️

• Granen123

Hej allihopa, ville bara uppdatera er om hur det har gått. Mina värden har inte sjunkit, tvärtom sakta ökat. Har övervägt MTX eller operation men någonstans landat i att jag nog vill opereras ändå. Detta av flera anledningar.

Är på sjukhuset nu och har lämnat massa prover, kommer förhoppningsvis att opereras under eftermiddagen. Tack för allt erat stöd. Jag hoppas innerligt att det här är rätt beslut. Jag kommer få en kuratorkontakt efteråt vilket känns skönt.  Oavsett så ska det bli skönt att något görs åt detta. Det här har varit den värsta och längsta 1,5 veckan i mitt liv. Har aldrig varit så rädd, stressad, orolig och ledsen som sedan det här upptäcktes. Hela mitt liv har varit på paus. Nu känns det skönt att något konkret händer, och chanserna till att få börja försöka igen blir i och med detta beslut även kortare. Sen kan man ju aldrig veta hur kroppen reagerar på operationen och riskerna med en operation gör mig stundtals livrädd. 

Om ni sitter på några solskenshistorier om opererade X, med god återhämtning och en ev graviditet efteråt så får ni mer än gärna dela med er ❤️ Skulle vara fint att få läsa om under timmarna i väntan på operation? 

• Granen123

Hej allihopa ❤️ 

Här kommer en uppdatering från mig.. blev inlagd och fick ett rum igår men operationen blev framflyttad tills idag. Fastade kl 07-00.30 igår så jag var ganska så slut och hungrig inatt när dem bröt fastan så jag skulle få äta något 😅 

Men imorse kl 08 hämtade dem mig och rullade in mig på operation. Jag kan bara säga, att just nu känns valet att göra operation, som det absolut bästa beslutet jag kunnat tagit. Lättnade jag känner nu efter att det är gjort går inte att beskriva. Jag har gråtit lyckotårar idag😭. Sorgetårar har jag gråtit senaste 1,5 veckan men just nu känner jag bara en sån enorm lättnad. 

Operationen gick bra. Läkaren var här för ett par timmar sedan och berättade att jag hade 1 dl blod i buken och att dem tydligt kunde se på vänster äggledare vart X:et satt. Var ju inte helt tydligt på ultraljuden innan men det såg dem direkt.. höger äggledare var fin och dem kunde även se gulkroppen på höger sida så jag hade högst troligt ägglossat på höger sida men vänster hade ?tagit hand om det, fångat upp det?. Hur som helst så känns det här som en enorm befrielse. Det känns som jag fått mitt liv tillbaka 😭😭😭😭❤️❤️❤️❤️ 

Nu är jag en äggledare mindre men jag riskerar inte att den sprängs. Jag slipper veckor eller månader av uppföljning med hcg-prover, MTX, rädsla att den ska spricka. Vi fick inte heller några direkta restriktioner inför kommande syskonförsök mer än att jag ska låta kroppen vila och återhämta sig tills jag själv känner mig redo fysiskt och psykiskt. Men lättnade alltså, så glad så glad 😭❤️❤️ Tusen tack för all ovärderlig hjälp och pepp här i forumet. Det har verkligen betytt oerhört mycket för mig genom hela den här processen 🙏🏻❤️❤️❤️❤️❤️❤️

• Granen123

Tack snälla för all pepp, information och råd ❤️❤️❤️ stödet har betytt jättemycket genom den här resan. Är hemma och vilar upp mig nu, ska låta både kroppen och psyket få smälta, vila och rehaba. Känns även skönt att en kurator ska ringa sen och följa upp ifall jag önskar något samtalsstöd. Jag kan dock känna att vi alla kvinnor som drabbas av ett X borde bli erbjudna samtalsstöd direkt i samband med att man upptäcker eller fastställer diagnosen. Hos vissa kanske man får det men inte här? hade dock verkligen behövt det där och då kände jag. Tur att ni fanns att bolla med 🙏🏻❤️

Vallmo93 skrev 2025-08-13 21:08:28 följande:
    Så glad att höra att op gick bra ❤️ kände exakt samma efter min, som en lättnad som släpper och att man därefter bara kan blicka framåt.

Och ja verkligen coolt att äggledaren kan hoppa mellan äggstockarna! Vila en massa nu och tillåt dig återhämtning. Kommer gå snabbt tills ni kan försöka igen 🥰
  • Granen123

Tusen tack för allt stöd, information och pepp Genom den här resan ❤️ att jag tidigt uppmärksammandes om risken för utomkvedshavandeskap gjorde att jag drog öronen åt mig väldigt tidigt. Vågar inte ens tänka tanken på vad som hade kunnat hända om jag inte läste om det, aldrig hade tagit det där ägglossningstestet som sen även fick mig att ta ett gravtest? jag är inte den som gärna söker vård i onödan. Ska helst känna mig döende för att ens vilja ta kontakt med sjukvården men nu förstod jag ju vad X är och hur livsfarligt det är om det går för långt, därav jag sökte i tid. Bara tack vare er här 🙏🏻❤️❤️

Ja visst är det häftigt med kvinnokroppen och hur den anpassar sig och jobbar för oss 🥹😍😍😍 

Siripiri skrev 2025-08-13 19:30:10 följande:
    Gud vad skönt att allt gick bra och att du är i gott mod 🥰♥️♥️ Det är så fräckt att den andra äggledaren kan plocka upp ägget från andra äggledaren 🤩 
    Ta hand om dig nu! ♥️ 
Svar på tråden BIM Augusti 2025