Inlägg från: Nanathalie |Visa alla inlägg
  • Nanathalie

BIM Augusti 2025

Hello!

Jag är nu på äl+3, alternativt +4. Skönt att läsa att somliga inte känt ett smack de cykler de blivit gravida. Jag brukar ha ömma bröst mellan äl och mens, men de gånger jag vart gravid har de ömma brösten stannat kvar tills missfallen. Ömma bröst är alltså ett solklart tecken för mig och ett bra tecken på att äl skett. Nu sitter jag är med 0% ömma bröst. Blir lika förvånad varje gång jag vaknar. 

Får hoppas att det kommer om det blir ett befruktat ägg som implanteras. Börjar tappa hoppet en aning efter 17-18 månader. Fertilitetsmottagningen som ska kunna erbjuda hjälp, har avslagit vår remiss då vi ju "kan bli gravida, men är välkomna tidigast 1 år efter senaste missfallet). Halvkul när man onekligen inte lyckas behålla graviditeterna. De sa att vi gärna fick söka oss privat. Snällt va? Tack. Det vet vi redan liksom. Nåväl. Tiden utvisar💔

Mina graviditeter från i år har jag plussat svagt redan på äl+8, så vi får väl se om det blir ett plus om 4-5 dagar. Hoppet finns där någonstans, men jag skyddar hjärtat så mycket. Får nästan ångest av bara tanken att ta ett graviditetstest som kommer vara negativt. 

Kram till er andra här inne. Och till Granen123:
    Jag har tänkt på dig och undrat hur du mår. Tack för att du delar med dig! Jag hoppas av hela mitt hjärta att ni snart ska komma tillbaka på banan och få er lilla guldklimp ❤️

• Nanathalie
    Rumpetrollet skrev 2025-08-12 14:33:09 följande:

Granen123 jag håller alla tummar på att det går bra för dig senare idag! Jag har ingen erfarenhet av x men jag vet hur det är att gå och vänta på ett eventuellt negativt besked. Det är hemskt! Och tiden går så fruktansvärt långsamt. 

Och Nanathalie, jag lider med er. Det är så tufft att försöka skaffa barn och det aldrig blir! Och sådana hållpunkter som en utredning kan ju vara något att liksom hålla fast vid. Inte alltid vården tar hänsyn till de mentala delarna i att få göra en sådan utredning utan ser mest på de medicinska indikationerna. Jag känner själv att jag verkligen vill göra det som går av utredning främst utifrån att det skulle göra det lättare mentalt att orka fortsätta. Jag ska se vad vården säger på mitt återbesök om nån vecka. Jag vet ju att riktlinjerna är antingen ett år utan graviditet eller tre missfall i rad. Vi har försökt i över två år nu, men det tog precis ett år att bli gravid senast och jag har ju två missfall och ett avbrytande pga kromosomavvikelser, så jag kvalar ju egentligen heller inte in på deras kriterier. Jag tror dock att vi nog går privat om vi inte får det från vården. Jag tror jag behöver det för att orka kämpa på. 

Jag fick förresten just en liten blödning, en vecka efter ägglossning. Skulle det kunna vara nidblödning? Troligen är det väl kroppen som inte är helt i balans efter senaste graviditeten, men man kan ju alltid hoppas. 

Du har så rätt i det du skriver. Den mentala pärsen är ju obetydlig ur deras perspektiv. 

Vi kommer såklart också att gå privat tillslut, men hade ändå önskat att primärvården kunde bistå för att slippa kostnaden. Det är ju inte gratis direkt. Men, som du säger. Tillslut orkar man inte vänta längre. Vi fick ju trots allt hjälp med en missfallsutredning tillslut som inte visade på något fel. Blev rätt knäckt, hade hellre haft ett fel som gick att fixa än att inte kunna fixa något alls för det finns inget att fixa.

Nu får vi antingen hoppas på en frisk graviditet eller en evighetsväntan helt utan plus så vi kan få en utredning i maj/juni nästa år. Mitt kontrollbehov har det tufft med att inte kunna kontrollera eller påverka situationen ett dugg. 

Beklagar innerligt era avbrytanden och missfall. Vilket helvete rent ut sagt. Måste varit så fruktansvärt tufft. Ens egen upplevelse känns alltid så hemsk tills man får höra andras. Ibland tänker jag att jag inte ens vet om vi hade orkat försöka såhär länge om vi vetat från början att det skulle ta såhär lång tid. Tur är väl att man bara krigat på och försökt hållt hoppet uppe i så god mån som möjligt.

Angående blödningen så Ja! Det kan absolut bli så när ägget fäster, och det är helt rätt i tiden med 7 dagar efter ägglossningen. Jag håller alla tummar jag har för att så är fallet! Det sägs att man kan plussa inom 72h från nidblödning, så stressa inte upp dig om du får ett negativt test 8 eller 9 dagar efter ägglossning. Om ägget fäster dag 7 tar det längre tid för hcg att nå den nivå som behövs för att synas på graviditetstester ❤️
  • Nanathalie
    Anonym (Anna) skrev 2025-08-12 17:52:03 följande:

Antar att det här testet är ogiltigt? :( 
    ÄL+8 
    har ett 3-pack testa tidigt så blev nyfiken och testade runt lunch men fick ett sånt här smalt streck. 

Så slängde det pga ogiltigt och tog ett nytt efter jobbet men fick likadant Igen? suck 

Hej!

Ja, ogiltigt dessvärre. Jag hade ett 3 pack en gång där 2 av testen gav dessa linjer som kom upp direkt. Inte som ett torkstreck utan omedelbart som ett teststreck, fast såhär smalt. Riktigt skit faktiskt. Testa ta ett nytt imorgonbitti så hoppas vi på ett giltigt test (och ett fint fint streck).
  • Nanathalie
    Rumpetrollet skrev 2025-08-12 20:00:06 följande:
    Ja jag hade aldrig föreställt mig hur tufft och tärande det kunde vara att vara i en sådan här process. Ja jag håller verkligen tummarna för att det går vägen för er! Ja den osäkerheten och att man inte kan göra så mycket annorlunda är tuff att vara i månad in och månad ut. Som du säger är det ju inte mycket man kan kontrollera.

Tack ❤️ Ja det har stundtals varit väldigt tufft. Sen är det också konstigt vad man kan vänja sig vid. Men Ja jag är duktigt less på den här skaffa-barn-vara-gravid-grejen och vill bara kunna få nå nästa steg. 

Okej, tack för infon ❤️ Kommer nog oavsett att vänta till minst ägglossning +12. Tycker det är skönare att veta att jag kan lita på resultatet när jag väl testar än att kastas fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan.
    Instämmer helt i testande men kan fan aldrig låta bli när det väl närmar sig.😂 jag är hopplös!
  • Nanathalie
    Anonym (Ardna) skrev 2025-08-13 06:52:25 följande:
    Hoppas så att få läsa att ni får er regnbågsplus snart! Håller tummarna att allt är med er 🤞🙏❤️
    Vi gjorde utredningar inför vår första och varken de eller den eventuella hjälpen med ivf skyddar mot missfall. Så blir ni gravida så kan svenska vården inte hjälpa er så mycket eftersom man inte får pgta testa embryon här. Det är bra att ni inte hittade någon orsak utan det troligen är otur. Nästa gång kan gå hur bra som helst 🙏❤️Förstår att ni längtat länge men innan du fick igenom ägglossning var det ju ännu svårare, visst fick du inte hjälp med letrozol förrän förra hösten? Jag tror er tur kommer, ni har ju barn sen innan fast åt olika håll ❤️Jag vet att det är påfrestande väntan men när man får just sin bebis så spelar det ingen roll om den kom år efter när man först hoppades att den skulle komma. Vår första tog två år, blev gravid när vi var berättigade utredning men blev missfall v12 och sen tog det ett helt år till. Jag var knäckt men i efterhand skulle jag inte vilja ändra något, art jag blev gravid just då gjorde att vi fick just vår son. Allt var meningen ❤️ Jsg är säker på att er resa även om den är lång och tuff också kommer leda fram till just er bebis 🙏❤️
    Kanske skydda er genom att vänta med att testa, det gör ondare att veta om en kemisk än om man aldrig fått se de där två strecken. Jag tipsade dig om NAC och vet du?jag har en ttc vän som haft 12 kemiska/ tidiga mf som nu efter att börjat på NAC fått se hjärtaktivitet på tvillingar 🥹🙏
    Tack Ardna för ditt svar❤️ du besitter så mycket kunskap och det är så fint av dig att du sprider vidare den!

Jag vet att det du skriver är rätt, men ändå känns det som en annan livstid från sist jag fick barn. Jag var ung och frisk och hade ägglossning på egen hand. Sonen blev till på ppiller och dottern tog väl ett halvår. Det har hänt så enormt mycket sedan dess. Du har rätt i att jag ju faktiskt blivit gravid för 9 respektive 12 år sedan, men det är ju ingen garanti för att det ska gå igen 💔 Vi ska också orka fortsätta kämpa i ovetskap OM/NÄR det ska hända och det vet jag inte om vi orkar hur länge som helst.. Men hoppet finns där! Det kan låta drygt, men hela livet är ju på paus tills det faktiskt händer..

Tack för att du skriver att det inte är något dåligt med att få UA på missfallsutredningen. En del av mig känner ju som du skriver, att det snarare kan handla om maximal otur, men jag har svårt att förlika mig med det samtidigt. Jag hoppas det stämmer och att vi i sådana fall slipper den sortens otur framöver.

Ja, jag fick Letrozol första gången september (tror jag det var) av min vanliga gynekolog på grund av att jag hade milda pcos-tecken, typ 45-60 dagars cykler, mellanblödningar och inga tecken på ägglossning. Lyckades ju med ett plus i december så Letrozolen fungerade, och sedan kom ma:t. Fick då från överläkaren indikationer på att det vore bra om jag tappar några kg i vikt. Har sedan dess haft en riktig hälsoresa och nu är inte längre vikten något problem vilket är skönt för psyket, men istället fick jag en 5cm cysta på ena äggledaren vilket enligt gyn stoppade ägglossningen helt under 2 cykler där Letrozol hjälpte 0. Jag fick inga solklara peakar men tempade och tyckte ändå tempen var över cl, även om den var ovanligt låg, så jag trodde på ägglossning men tydligen inte via vul.

Men vilken fantastisk nyheter!!! Wow säger jag bara. ❤️ 

Inför denna cykel läste jag på hos Vulverine och testade Inositol, q10 och D-vitamin. Det kortade ju ner min cykel 6-7 dagar, därefter testen gick från 0 till 100 på 1 dag, vilket i sig är helt fantastiskt. Inte hunnit läsa på om NAC än, men det måste jag ju göra om det inte blir något denna cykel heller!  Smörjer också med progesteronkräm från Moodmama. 

Man kan inte göra annat än att hoppas. Jag tror jag ska försöka låta bli att testa tills nästa vecka. Gyn har dock skrivit ut progesteron att ta vaginalt vid eventuell ny graviditet så behöver liksom veta om jag blir det och gärna i god tid för att progesteronet ska kunna förhindra tidigt missfall igen. Kan därmed inte vänta för länge.. Vi får hålla tummarna bara. Tack igen för ditt svar!❤️
  • Nanathalie
    Anonym (Ardna) skrev 2025-08-13 08:09:44 följande:

Kan du inte höra med din gyn om du inte kan börja på progesteronet 3-4 dpo istället? Min läkare sa från 3 dpo och så slutade jag 13 dpo om testen var blanka. 

Ja jag är så amazed om det äntligen funkar för henne, vi har följts åt sen våren 2023 och inte en enda gång innan har hon fått se något hjärta slå 🥹

Hoppas cystan försvinner, jag fick operera bort en 7 cm cysta som upptäcktes vid vårt ma. 

Jag tror på att det kommer gå för er men förstår verkligen att ni är förbehållsamma. Men jag tror verkligen det kan gå nästa gång 🙏 Det kan verkligen bara vara otur. Missfallsrisken är alltid 15-20 % och det är ungefär som att slå tärning, det går att slå en etta flera gånger av ren otur. Nästa gång är det stor sannolikhet att procenten är med er istället ❤️ Ge inte upp även om jag har stor respekt att man inte håller för alltid speciellt inte när man har barn sen innan. 

Gällande att livet står på paus är det en av de största sorgerna med att det tar tid. Vi förlorade så mycket tid på att pausa allt och sörja under tiden vi försökte istället för att njuta av tiden som det bara var vi två. 

Massa sticky babydust 🥰❤️

Tack snälla. Sticky babydust, så fint ❤️

Cystan var faktiskt borta vid senaste gynbesöket. Blev så glad att jag grät. Ska oavsett ha ett återbesök i mitten av september just pga cystan så då hoppas vi det fortsatt ser bra ut ❤️

Jag kan kolla med min gyn! Helst ville hon att jag skulle vänta med progesteron tills jag börjat blöda under tidid graviditet.. Det står även på receptet. Efter mitt eget förslag om att börja vid plus gav hon med sig. Hoppas min hormonkräm från moodmama kan hjälpa lite tills dess❤️

Jag har haft kontakt med flera från den gravidgrupp jag var med innan mitt ma - det är bara 2 av oss som ännu inte bär på ett barn på nytt. Hemsk känsla. Hoppas så mycket att det är vår tur snart. Det du skriver om din vän ger ju ändå hopp. Ska läsa på om NAC om det inte tar sig denna cykel. Tack igen för tips ❤️
  • Nanathalie
    mothertotwo skrev 2025-08-13 09:38:14 följande:

Tempen håller sig förhöjd i alla fall. Men den kan nu falla dem två kommande dagarna. Tror dock inte på mens, då jag inte vill ha för höga förhoppningar efter så lång tid. Tror inte på graviditet heller för den delen. Ursäkta min negativitet, men jag är less på detta för jag känner sån påfrestning på min kropp nu. 

Mens med framkallning är jag idag på CD 115 och DPO 12 om jag haft ägglossning, men det har jag kanske. Förlitar mig inte på det förrän jag fått mens. 

Utan framkallad mens, utan då min kropp automatiskt fick mens är 195 dagar sedan nu. Tror ni förstår varför jag är så less på detta och ni är dem enda som faktiskt kan förstå. Det jag fyllt i är klassiska pms grejer jag brukar ha. Har dessutom känt mig så jävla uppblåst nu i flera månader, känner mig som en flodhäst och vill bara att allt ska bli normalt igen. Nej usch...är på bajsigt humör idag och lätt för tårar idag känner jag. 

Men snälla du. Ingen i världen skulle väl klandra dig för att du är less. En annan är ju less för typ ingenting ibland (typ jag). Jag tycker du är en krigare utan dess like. Jag hoppas att din cykel snart ska bli normallång och att du ska få en frisk graviditet ❤️

Ang grafen. Eftersom dina tempar är över cl (även om de hoppar upp och ner) och eftersom tempen skjutit rätt upp i höjden vid ägglossningen så skulle jag våga mig på att säga att du ägglossat. Det säkra sättet att veta säkert själv är genom att fortsätta tempa och se om tempen går ner under coverline, eller att mensen kommer senast äl+17 (den kan inte komma senare efter bekräftad ägglossning). Kommer den inte då, har inte ägglossning skett likt förbannat, åtminstone inte när FF tror att den skett. DOCK så vill jag påpeka att du har en rätt hög coverline. Min ligger på 36.55 i FF. Bifogar min graf för jämförelse.

Jag håller tummarna ❤️ 

• Nanathalie
    Tjej90sve skrev 2025-08-13 18:05:29 följande:

Hur mkt övervikt hade du nu du fick utskrivet medicin för ÄL?

jag har övervikt och är rädd att fara dit å säga att jag har oregelbunden mens å att dem kommer säga bara ja gå ner i vikt först. Jag väger hela 110 kg, legat på 90-95 kg senaste åren. Men pga sjukdom har jag gått upp 20 kg på 1,5 år..

Jag hade ett BMI på 30 när jag sökte gyn första gången gällande min fertilitet och det räknas enligt BMI som fetma. Idag ligger jag på 24.5 i BMI och har tappat 15kg. BMI är en jävla knepig sak dock. Jag väger liksom 65kg på 164cm, och ett BMI på över 25 räknas som övervikt.... 

I mitt fall nekades jag aldrig letrozol på grund av min dåvarande övervikt. De rekommenderade mig dock att gå ner lite i vikt (dock försiktigt för att en kraftig, snabb viktnedgång inte i sin tur skulle riskera påverka fertiliteten negativt). 

Ge det ett försök!❤️
  • Nanathalie
    mothertotwo skrev 2025-08-14 07:45:55 följande:

Idag höjdes tempen på dag 13. Ser kanske lite lovande ut?🙈

Instämmer!
  • Nanathalie
    Anonym (Sjukling) skrev 2025-08-14 19:01:07 följande:

Här kom mensen idag på bim+1, känner mig så sjukt deppig nu..kände ändå ett hopp denna gång iom semester osv men icke. Hade feber 3 dagar efter Äl..

Min temp denna cykel har ändå varit ovanligt låg både innan och efter ÄL jämfört med tidigare? Någon som vet vad det kan bero på?
    Mått otroligt illa både igår & idag, så fick lite lite hopp om att det kanske ändå tagit sig 😞även om jag inte alls känt samma tecken som slutade i mf. Jaja, nya tag igen..skönt med en liten paus från all stress under mensen. 

Kämpa på alla!

Hej!

Jävla skit-mens. Urk!!

Den låga tempen KAN vara en tillfällighet som repar sig av sig självt till nästa cykel, men det kan också vara ett tecken på lågt progesteron vilket är relativt vanligt efter missfall ❤️
Svar på tråden BIM Augusti 2025