• ellen1979

Sälja bilen eller ej

Ensamstående med två tonåring (14,17) vv. 

Ekonomisk så går det i slutändan plus minus noll. Är trött på att inte kunna hitta på saker med mina barn eller för den delen själv. 

Mitt dilemma är om jag ska sälja min bil. 

Det jag betalar varje månad för den är:
    Garage ca 700. Bensin ca 400. Försäkring 200. Sedan skatt (2300). Besiktning och annat som behövs, tex däck. 

Har inga lån. Får Max 10 000 vid försäljning. 

Den ger mig en frihet .Kan köra och hämta barn. Men bussar finns. 

Skulle jag sälja men sedan inser att jag behöver en bil så kommer det kosta mig mer eftersom jag då kommer behöva låna. 

Har grubblat så länge att jag inte vet hur jag ska tänka. 

• Svar på tråden Sälja bilen eller ej
  • Anonym (Behåll)

Behåll bilen om du Får så lite för den! måste du ha garage? 

• ellen1979

Det finns möjlighet till annan parkering, men det skulle jag bara spara 100:-/månad på.

• Anonym (Em)

Behåll bilen! 17-åringen lär väl övningsköra oxå?
    Annars får ni väl testa att låta bilen stå helt i en månad eller två och testa hur ni klarar er helt utan bilen. Själv skulle jag känna mig alldeles för begränsad. 

• Anonym

Finns det bra kollektivtrafik så sälj bilen! Det låter som en väldigt onödig kostnad.

14 och 17åringar måste inte bli hämtade och skjutsade överallt om de kan cykla eller åka kollektivt.

Däremot om du bor lantligt och det går 3 bussar om dagen och sträckan att cykla från kompisar och skola överstiger en mil så är den nog bra att behålla. 
    På såna ställen är det vanligare att körkort är ett måste för tonåringarna så är den bra för övningskörning.
    Å andra sidan så kan de köpa en EPA för egna ihoptjänade pengar då.

• Anonym

30-40 tusen om året som ni kan göra annat för verkar inte fy skam.

• Anonym (Mannen)
    ellen1979 skrev 2025-07-05 19:33:20 följande:
    Sälja bilen eller ej

Ensamstående med två tonåring (14,17) vv. 

Ekonomisk så går det i slutändan plus minus noll. Är trött på att inte kunna hitta på saker med mina barn eller för den delen själv. 

Mitt dilemma är om jag ska sälja min bil. 

Det jag betalar varje månad för den är:
    Garage ca 700. Bensin ca 400. Försäkring 200. Sedan skatt (2300). Besiktning och annat som behövs, tex däck. 

Har inga lån. Får Max 10 000 vid försäljning. 

Den ger mig en frihet .Kan köra och hämta barn. Men bussar finns. 

Skulle jag sälja men sedan inser att jag behöver en bil så kommer det kosta mig mer eftersom jag då kommer behöva låna. 

Har grubblat så länge att jag inte vet hur jag ska tänka. 

Försök att:
    1. Minska kostnaderna för bilen så mycket som möjligt. Går det t.ex. att hitta billigare försäkring? Kör mindre om möjligt, för att spara bränsle.
    2. Kan du öka inkomsterna? Har en 16-åring hemma som delar ut reklam på helgerna och jobbar extra som fotbollstränare, så även ungdomar kan bidra. Inte så att de ska betala hyran, men de kan betala mer av sina egna kostnader.
    3. Har du andra utgifter att dra ner på? T.ex. onödigt dyra telefoner, många olika streamingtjänster, tidningsprenumerationer etc etc. Finns ofta en hel del utgifter man egentligen klarar sig utan.
  • Anonym (Sälj)

Du får 10 tkr i handen, sedan sparar du några tusen i månaden. 

För mig är valet enkelt. Sälj bilen 

• Anonym (Sälj)
    Anonym (Em) skrev 2025-07-06 18:21:50 följande:

Annars får ni väl testa att låta bilen stå helt i en månad eller två och testa hur ni klarar er helt utan bilen. Själv skulle jag känna mig alldeles för begränsad. 

Var kommer pengarna till övningskörning ifrån? 
  • ellen1979
    Anonym (Mannen) skrev 2025-07-07 13:23:47 följande:
    Försök att:
    1. Minska kostnaderna för bilen så mycket som möjligt. Går det t.ex. att hitta billigare försäkring? Kör mindre om möjligt, för att spara bränsle.
    2. Kan du öka inkomsterna? Har en 16-åring hemma som delar ut reklam på helgerna och jobbar extra som fotbollstränare, så även ungdomar kan bidra. Inte så att de ska betala hyran, men de kan betala mer av sina egna kostnader.
    3. Har du andra utgifter att dra ner på? T.ex. onödigt dyra telefoner, många olika streamingtjänster, tidningsprenumerationer etc etc. Finns ofta en hel del utgifter man egentligen klarar sig utan.

Tack för tipsen!
    1.Har bytt till en billigare försäkring. Kostade nästan 400 innan.
    2. Jag tar ibland extrapass på jobbet. Dottern jobbar extra och betalar mycket av det hon behöver själv. 
    3. Har sagt upp onödiga streamintjänster. ska dock se över telefonabonnemangen. 

• ellen1979
    Anonym (Em) skrev 2025-07-06 18:21:50 följande:

Dottern övningskör med sin pappa (automat). Tanken var/är att hon ska ta för manuell och då behöver hon övningsköra med mig. Men mitt ex säger lite att det är upp till mig. Om jag känner att jag inte har råd med bilen så blir det ett körkort för endast automat. 
Svar på tråden Sälja bilen eller ej