• ellen1979

Sälja bilen eller ej

Ensamstående med två tonåring (14,17) vv. 

Ekonomisk så går det i slutändan plus minus noll. Är trött på att inte kunna hitta på saker med mina barn eller för den delen själv. 

Mitt dilemma är om jag ska sälja min bil. 

Det jag betalar varje månad för den är:
    Garage ca 700. Bensin ca 400. Försäkring 200. Sedan skatt (2300). Besiktning och annat som behövs, tex däck. 

Har inga lån. Får Max 10 000 vid försäljning. 

Den ger mig en frihet .Kan köra och hämta barn. Men bussar finns. 

Skulle jag sälja men sedan inser att jag behöver en bil så kommer det kosta mig mer eftersom jag då kommer behöva låna. 

Har grubblat så länge att jag inte vet hur jag ska tänka. 

• Svar på tråden Sälja bilen eller ej
  • ellen1979
    Anonym (Sälj) skrev 2025-07-07 13:33:30 följande:

Du får 10 tkr i handen, sedan sparar du några tusen i månaden. 

För mig är valet enkelt. Sälj bilen 

Ja. Det skulle ge mig mer möjligheter att tex ta en resa med barnen. Eller hitta på annat. 
  • Anonym (?)
    Testa, låt bilen stå en vecka.  
  • MammaTillDansband

Är inte friheten och flexibiliteten värd cirka 1 400 kronor i månaden? (Utgår från att det är 2 300 kr i årsskatt på bilen.) Skulle du sälja bilen och sedan komma på efter ett tag att du ändå behöver bil, räcker inte 10 000 kr så långt, tyvärr. Och de 10 000 du får för bilen nu, räcker till en liten resa med tonåringarna, sen är de slut.

• Anonym (Sälj)
    MammaTillDansband skrev 2025-07-07 19:22:02 följande:

Är inte friheten och flexibiliteten värd cirka 1 400 kronor i månaden? (Utgår från att det är 2 300 kr i årsskatt på bilen.) Skulle du sälja bilen och sedan komma på efter ett tag att du ändå behöver bil, räcker inte 10 000 kr så långt, tyvärr. Och de 10 000 du får för bilen nu, räcker till en liten resa med tonåringarna, sen är de slut.

De 10 kan bli en buffert, sedan kan hon spara 1500 i månaden. Det blir 18 tkr på ett år. 
  • Anonym
    Anonym (Sälj) skrev 2025-07-07 19:26:20 följande:
    De 10 kan bli en buffert, sedan kan hon spara 1500 i månaden. Det blir 18 tkr på ett år. 
    Ahh det stämmer nog bättre, jag räknade årsskatten som månadsskatt. Har inte bil själv men hade inte blivit förvånad om det faktiskt var så dyrt som över 2000/mån:)
  • Anonym (Mannen)
    ellen1979 skrev 2025-07-07 17:37:34 följande:

Tack för tipsen!
    1.Har bytt till en billigare försäkring. Kostade nästan 400 innan.
    2. Jag tar ibland extrapass på jobbet. Dottern jobbar extra och betalar mycket av det hon behöver själv. 
    3. Har sagt upp onödiga streamintjänster. ska dock se över telefonabonnemangen. 

Bra jobbat!

Hur är det med hemförsäkringen, har du jämfört olika bolag? Kan finnas en billigare variant som täcker lika mycket.

Kan du minska matkostnaderna utan att dra ner på kvalitén? T.ex. mer rotfrukter och annat som är billigt per kg. Kan vara kul att förnya sin matlagning ibland och hitta nya recept på nätet, som dessutom ger billigare måltider. Dra framförallt ner på utemat om du har sådana utgifter.

Har du några lån? Räntorna på vissa lån är skyhöga så det kan löna sig att se över dessa om du har lån med hög ränta.
  • Anonym (m)

TS kommer knappast undan med 1400 i månaden. Denna bil lär behöva reparationer och service också. 30 000 om året för allt med bilen är en mer realistisk kalkyl.
  • ellen1979
    Anonym (Mannen) skrev 2025-07-08 11:59:43 följande:
    Bra jobbat!

Hur är det med hemförsäkringen, har du jämfört olika bolag? Kan finnas en billigare variant som täcker lika mycket.

Kan du minska matkostnaderna utan att dra ner på kvalitén? T.ex. mer rotfrukter och annat som är billigt per kg. Kan vara kul att förnya sin matlagning ibland och hitta nya recept på nätet, som dessutom ger billigare måltider. Dra framförallt ner på utemat om du har sådana utgifter.

Har du några lån? Räntorna på vissa lån är skyhöga så det kan löna sig att se över dessa om du har lån med hög ränta.

Har sett över alla försäkringar. En ska jag ändra i september när den går att förnya. 

Äta ute gör jag sällan. Pizza eller tex sushi till barnen blir det kanske någongång varannan månad. Alltid matlåda till jobbet. 

Kan absolut bli mer kreativ och smart i köket. Ska leta mer inspiration. 

Det som är i lånväg är några saker jag tagit med klarnakortet. Men det är under kontroll. Totalt 3500. 

Barnens pappa levde/lever över sina tillgångar. En av anledningarna till att min buffert idag inte är så stor. Det har gjort mig ännu mer försiktig med lån. 

• ellen1979

Friheten är värd mycket. Men ständigt återkommande stress över ekonomin tär på en.
  • Anonym (Läge)

Som någon skrev tidigare: bor ni så det är enkelt att gå eller cykla nästan jämt? Eller bor ni mer avsides? Vi har det gott ställt, men har ändå inte haft bil sedan 10 år tillbaka. Jag går till jobbet varje dag (2 km). Vi sparar mycket pengar på att inte ha bil. Pengar som vi istället investerar. 

Du får kanske loss 10000 kronor. Viktigare är att du slipper alla driftkostnader som garanterat uppgår till minst 20000 kr/år om du räknar in allt. Kan du inte serva bilen själv, enklare lagningar mm får du lägga på ytterligare minst 10000kr/år.

Svar på tråden Sälja bilen eller ej