Rh-negativ/positiv?
Vad é d egentligen? Vad menas med d?
Vad é d egentligen? Vad menas med d?
Hittade d själv..:)
Vilken blodgrupp man tillhor.
Rh-positiv ar vanligast. Tillhor man dem kan man fa blod av alla, och ge till varandra.
Rh-negativ kommer sen. Tillhor man dem kan man ge blod till pos + neg men bara fa fran neg. och den som jag skiver om har nedan.
Sen finns det 'Type O neg.' (vet ej vad det heter pa svenska)
Tillhor man den, som e den ovanligaste, kan man ge blod till alla men bara fa fran sina egna.
Sjalv ar jag B Rh - (minus, negativ)
Ok. Min kompis var Rh negativ och d var inte bra i samband med graviditet.
Idag är det ingen större fara om man är Rh-. De kollar upp en mer noggrannt bara. Dessutom får man en spruta efter förlossningen. Annars är allt som vanligt.
Ekorrfamiljen: Jo, jag förstod d. Hittade nån sida om d. Min kompis som é Rh negativ har fobi för nålar och gillar inte att hom ska ta extra blodprov...
Blodgrupperna är väl AB B A och O där O kan ge till alla, B och A kan ge till AB men annars måste väl B få av B och A få av A? :D
*blir rörigt det här*
dessutom har man då ett tillägg att man är RH positiv + lr negativ -
Jag är B + positiv alltså. :) Kan nog bara få blod av andra B:are som är positiva och O-gruppen då?
Är man neg så ÄR man, det har inget med grav att göra. Men oftast så är det under grav som man får reda på om man är + eller- ....
Hmm, jag är Rh negativ och jag kan inte påstå att det har varit särskillt jobbigt... Gillar inte heller nålar, inte så jag har fobi men jag slipper dom helst. Tog ett extra blodprov utöver alla som är Rh positiva på Mvc och efter förlossningen fick jag den fjuttigaste spruta i höften jag nånsin sett *s*
Har alltså inte fått några större men av det
Jag får ta 2 extar blodprov pga av att jag fått mf...
Är bäbis däremot oxå neg så slipper man ju den där extra sprutan efteråt... *hoppas*
Jag lider av en otrolig sprutfobi och har kämpat mig igenom den här graviditeten med alla provtagningar och stick. Jag är RH 0 negativ, men förutom min fobi har det inte varit något särskilt. Det där med att det är "sämre" att tillhöra en negativ blodgrupp under graviditet är gammalmodigt. Ingen fara ! Hoppas väl lite på att barnet också har negativ blodgrupp så jag slipper den där extra sprutan...... men men det är ju som det är i så fall !
Kram C (snitt på torsdag)
haha ok my bad. bra att ni hade battre pejling. =)