Inlägg från: Anonym (:) |Visa alla inlägg
  • Anonym (:)

Bf Mars 2026 🌸

Anonym (...) skrev 2025-07-16 20:51:07 följande:

Blir lite rädd av all info jag läser på nätet. Tydligen är ensidig smärta inget bra tecken och jag är nu mycket orolig.

Ring 1177 istället för att läsa. Jag hade ensidig och efter samråd med 1177 åkte jag in till gynakuten. För mig var det vätska på äggstocken och oro för utomkvedskap som orsakade smärtan. När de sett att allt såg bra ut och jag slappnade av försvann också det onda ❤️ 
    Anonym (...) skrev 2025-07-16 21:00:51 följande:
    Och hur hjälpte de dig? Fast vissa säger också att det är normalt med lite smärta ensidigt tidigt i graviditeten så blir förvirrad. 
    Fick göra ultraljud där de såg vätskan och den var trolig anledning. Jag var bara 5+2 och de kunde inte se något i livmodern. Men hade det fortsatt göra ont skulle jag söka igen.
    Anonym (...) skrev 2025-07-16 21:34:19 följande:
    Jag är i vecka 4+3
    Det är tidigt för att känna av utomkvedskap men ring om du känner dig orolig. När man googlar hittar man alltid något som styrker det ena eller andra och skapar mer oro. Mitt var i en annan graviditet som gick bra. 
    Anonym (...) skrev 2025-07-16 22:33:53 följande:
    Vad kan det då vara i mitt fall?
    Och visst är det så när man googlar men ändå skönt att bolla här och är så tacksam 🙏
    Det kan som för mig vara något som är helt ofarligt och sen går över ❤️ 
    Anonym (...) skrev 2025-07-20 22:56:53 följande:

Hej alla! Hoppas det går bra för. Det är så att jag inte har de typiska symptomen och blir orolig. Mina bröst ömmar inte och jag mår inte illa men jag har mensliknande smärta. Bör jag vara orolig ? Ska gå in i vecka 6.

Det är vanligt att inte ha symptom, det är långt ifrån alla som blir illamående eller mår dåligt. Och även om man mår dåligt så är det inte ovanligt att det kommer först längre fram. Det är inget att oroa sig för 🌸
    Anonym (...) skrev 2025-07-23 02:56:06 följande:

Nu är jag väldigt orolig. Är det normalt  att inte se hjärtslag på ultraljud i v5+5 ? Läkaren sade då på plats att allt ser normalt ut men i journalen läste jag att inga tydliga hjärtslag syns. Är det tidigt?

Det är helt normalt, lita på läkarna. Kom ihåg att nästan all information när man söker så räknar man hela veckor och inte som i Sverige där påbörjade veckor används. 
    Ellakram skrev 2025-07-24 11:34:30 följande:
    Är det inte vid vecka 12 man brukar säga att det minskar drastiskt? Kan ha fel. Sen är det inte ett foster förrän i vecka 10, nu är det bara ett embryo. 😅😅
    Vid ett ultraljud med hjärtslag i 8 hela veckor minskar risken till nivåer jämfört med 12 veckor utan ultraljud. Det är bara någon procent risk kvar efter 8 hela veckors fint ultraljud 🤗❤️
    Anonym (...) skrev 2025-07-25 21:56:05 följande:

Hej alla
    Hoppas det går bra. 
    Får man missfall av att lyfta ? Jag jobbar inom ett yrke där man lyfter, nu har jag fått lyfta mycket mindre men lyfter ju fortfarande. Innebär det att jag kommer få missfall?

Nej
    lilleimagen skrev 2025-07-27 13:34:32 följande:

Jag tycker att din kommentar var dryg. Varför ska ni som är rädda/osäkra på era graviditeter skriva eran sk*t här för? Hoppas att ni faktiskt råkar ut för all sk*t ni är rädd för. Låter så desperata och nästan galna vad kvinnor i denna tråden har gjort pga rädsla. Chilla lite för sjutton!

Fast kan hålla med liljekonvalj och önskan här. 

(?) har vid flera tillfällen ventilerat sin egen oro och däribland att hon har lite symptom, men när andra gör det så är det inte okej? 

Alla här inne har en barnmorska att vända sig till som kan ge svar på sina frågor och funderingar. Men man kan inte reglera ett öppet forum att en del får ventilera sina tankar till att andra inte får. 

Ett alternativ är ju att skapa en till tråd där man inte får skriva om att man är orolig eller att man har symptom/inte har symptom. 

Anonym (...) skrev 2025-07-27 16:56:09 följande:
    Beklagar det ni gått igenom.
    Du har nog missat vad jag försökt säga, handlar inte om att uttrycka sin oro utan det talas på ett sätt som att det måste vara si eller så för annars är något fel osv osv. 

Och du kan inte heller säga till mig och andra vad som är rätt eller fel! Endast jag sagt är att sluta konstatera att det är si eller så och sätta diagnoser på folk. Det är så ni sätter skräck i andra. Lite sympati åt båda håller skadar inte, oavsett vad man gått igenom. Ingen annan än barnmorska och läkare kan säga hur det verkligen ligger till.
    Fast jag har inte sett ett enda exempel på det. Jag läste tio sidor back nu och inte en enda gång är det någon som påstår att det måste vara på ett visst sätt eller diagnostiserar någon annan 🙄
    Anonym (...) skrev 2025-07-27 17:01:06 följande:
    Jo om du läser mellan raderna. En har även skrivit något i stil med "vill inte skrämmas men när jag hade missfall" var det så typ osv osv. För mig är det att sätta diagnos och skrämma folk. I sådan situation hänvisar man personen till läkare. Som redan påpekat så är alla graviditeter och kroppar olika.

Jag har inte sett något sånt och denna bf tråden sticker inte på något sätt ut från andra bf trådar. 

Det går läsa ut vad som helst ur vad som helst om man nu vill. Och skulle någon formulera sig tokigt så menar de givetsvis inget illa. 

HejAnon skrev 2025-08-15 21:18:21 följande:

Jag har jobbat typ 3 månader på mitt nya jobb och är fortfarande på provanställning 3 månader till. Är gravid i vecka 10! Skrattande Så ja, jag har tänkt dra ut på att berätta för jobbet i alla fall ett tag till (tills det börjar synas på magen). Men vill samtidigt berätta snart för känner att jag behöver jobba mer hemifrån pga. måendet.

Känner såhär: om inte ens arbetsplats har förståelse för att livet händer och barn blir till (även om man är ny på jobbet) så är det ingen plats man vill jobba på ändå. Direkt när jag fick veta att jag var gravid kände jag dessutom att jobbet hamnade mycket längre ner på listan över saker som är viktiga i livet.

Jag plussade i samband när jag började mitt nya jobb, arbetsgivare som anställer i 20-40 års åldern är väl förberedda redan när man skriver papper att graviditets besked kan komma när som helst 🤗
    Har själv varit med i rekryteringsprocesser där frågan inofficiellt är med i övervägande mellan personer 🙈
    ElsaCross skrev 2025-08-17 18:58:56 följande:

Hej hörni! 

På tisdag har jag VUL bokat, borde då ungefär vara i vecka 8+2. Jag undrar om någon här gjorde ultraljud runt samma vecka och vad ni fick se?

Förra grav gjorde jag först i vecka 6+, då fanns där bara en liten fläck och en säck. Andra jag fick göra var i vecka 10+ och då fick jag se en liten bebis med hjärta och rörelse. 

Jag hoppas ju såklart få se hjärtljud, men försöker förbereda psyket på att inte förvänta mig för mycket. Känns väldigt läskigt den här gången. Försök förklara ungefär hur det såg ut för er, så kanske jag kan förbereda mig bättre haha. Kramar ❤️

Det är fortfarande otydligt, men den som gör ultraljudet kan berätta vad som är vad och då kan man också se själv lite bättre. Men inte så mycket till minibebis ännu som det varit 10+0-11+0 när vi ocksp gjort. 
Svar på tråden Bf Mars 2026 🌸