Inlägg från: mimbyn |Visa alla inlägg
  • mimbyn

Bf Mars 2026 🌸

Hej alla 🌸 har läst ikapp tråden och hoppar med, är äntligen gravid efter många års kämpande 😊 jag och min sambo har genomgått IVF-utredning där vi fick ett konkret besked om vad som ?felar?. Innan midsommar blev vi tillslut beviljade IVF-behandling som skulle starta i aug eftersom de har sommarstängt. En vecka senare var mensen sen och jag testade positivt. Det trodde jag aldrig! ❤️

idag är 7+0 enl sista mens men 6+5 enl NC. På tisdag har jag bokat in privat VUL för jag kan helt enkelt inte tro på detta! 😊 BF är 8 mars. 

jag har inga symptom förutom att jag de senaste två veckorna har mått illa som en jag vet inte vad 🤢 inte spytt men strax där innan, varje dag, varje minut. all mat äcklar mig och jag får då och då i mig små små saker, som yoghurt, frukt, ett kokt ägg eller en knäckemacka. Allt luktar illa också 😷 Får dåligt samvete som längtat så länge efter en graviditet och nu istället tycker synd om mig själv dagarna i ända 😅 tacksam över att jag gick på 5 veckors semester precis när illamåendet kom, så jag kan kvida ifred ett tag 😂 förhoppningsvis går det över! 😊

ska bli kul att hänga med här med er alla! ☀️

• mimbyn
    Liljekonvalj93 skrev 2025-07-19 17:45:15 följande:

Hej, välkommen och grattis till graviditeten ❤️ Vad häftigt att det gick vägen trots det besked ni fått! 

Jag själv upplever knappt några symptom alls mer än ont i brösten.. längtar efter illamående men kommer också 100% att både kvida och tycka synd om mig själv när/om det kommer, haha! 

Vi är några här i tråden som har VUL nu under kommande vecka, så vi får hålla tummarna och uppdatera här allt eftersom. Jag har en tid på måndag förmiddag och den här helgen är en evighet lång! 

Ta hand om dig! 

tack! 🥰 ja, jag förstår det, är å en sidan glad över illamåendet även om det aldrig är en garanti! Min mamma blev väldigt förvånad över mitt illamående eftersom hon aldrig mått illa i sina tre graviditeter. verkar vara olika från person till person, till och med när man delar gener. Så man ska nog inte hänga upp sig på att man inte mår illa för mycket! 🥰 men det är lätt att säga när man själv gör det. 😅

spännade med alla VUL i veckan, håller tummarna för dig och alla andra! ✊🏼💕

• mimbyn
    Anonym (AndraBarnet) skrev 2025-07-19 21:30:28 följande:
    Stort grattis till graviditeten! ☀️ 

Nyfiken, jag har också 6+5 idag enligt NC med BF 9 mars. 7+1 utifrån sista mens(bf 6 mars). Hur går det ihop? 😅 Spelar väl inte så stor roll egentligen men hade hellre velat ha 8e hehe.

Vad skönt att ha vul på tisdag! håller tummarna att allt ser bra ut då ⭐️ Känner igen mig i din beskrivning av illamående, mått så fruktansvärt illa senaste veckorna och känts så dubbelt just att jag är tacksam över tydliga symptom men samtidigt skulle göra vad som för att slippa må illa 😅 Lever på postafen just nu och det tar ändå udden av illamåendet så det är skönt!
    Tack! 🥰

Du har helt rätt - 9e mars står det! 😂 fick för mig att det stod 8e men inte kollat på länge, är bara vid ?veckobytena? som jag går in numera när det kommer ny info 😅 

Postafen ska jag kolla upp, skulle verkligen behöva något som hjälper lite mot detta! Har läst att illamåendet brukar vara som värst v. 8-10, vilket ju är från och med imorgon och tre veckor framåt så jag bävar inför att detta ska bli ännu värre 😣 vi ska dessutom iväg utomlands om en vecka med min och min sambos familj: föräldrar, syskon, syskonbarn, varav de flesta hade vi inte hade tänkt att berätta detta för än. 😅 bara våra föräldrar som vet ännu.. och vi alla har tjatat om hur vi längtar efter att äta chark och dricka vin sedan vi bokade i vintras 😂 nu ska jag helt plötsligt ?inte vara sugen? på detta och må illa hela veckan? får se hur jag löser detta 😝
  • mimbyn
    Anonym (AndraBarnet) skrev 2025-07-20 12:27:45 följande:

Åh då fattar jag, jag la in äl i en app som sa 8e men på alla andr ställen 9e så tänkte om man räknar olika typ! 

Ja det finns receptfritt på apoteket, åksjuketabletter men som jag läst att många tar under graviditet också. 10 tabletter för 99kr på mitt apotek så inte billigt men varit så värt det! Tagit 1 tablett var tolfte timme i en vecka och gått från att vara fast i soffan till att kunna njuta av dagen☺️☀️

Vad härligt med en utomlandstripp!! Men förstår verkligen att det blir knepigt att dölja! Har du kommit på några idéer? 😅 

Åh, ska absolut köpa det då direkt imorgon! Idag har illamåendet varit på en ny nivå 🤢 vecka 8 incoming 😂 hoppas det kan hjälpa mig också! 

Ja, det ska bli härligt 😍 jag funderar på att berätta för min svägerska.. hon kommer märka direkt tror jag, vi brukar alltid fira med ett glas bubbel på Arlanda 🙈 alla i sällskapet dricker väldigt lite och sällan, det är mest jag, mamma och min svägerska som har ?laddat? då vi ska till Italien, så vi tycker det är kul när man kan prova lite goda viner osv när man ändå är på plats. Resten kan jag nog glida under radarn med då alkohol absolut inte är centralt eller självklart för sällskapet! Och en charkbricka ställer man väl fram och sen har man inte stenkoll på vem som äter av den kanske.. 😂

Har för mig att om man ser hjärtslag på VUL nu i veckan så minskar missfallsrisken till typ 1-2%, tyckte jag att jag läste? 🤔 vet du/någon annan om det verkligen stämmer? Om det är så så kan jag tänka mig att berätta om detta tidigare för alla på resan. Men det låter väldigt lågt?

• mimbyn
    Liljekonvalj93 skrev 2025-07-20 17:08:58 följande:

@mimbyn - Jag läste någonstans att man kan skylla på magkatarr.. då är det inte så bra att varken dricka vin eller äta chark 😅 

Tack för tips, det tar jag med mig! 😂 får känna av lite där och då tror jag, vilken ?bortförklaring? som funkar bäst 🤪 

• mimbyn
    Kattis1234567 skrev 2025-07-20 21:26:28 följande:

vi bokade också en resa för 2 veckor sedan. När jag nu plussat känner jag mig inte så sugen på det längre😆 Mallorca i 32 graders värme när man mår illa. Men jag får se det som min och min sambos sista resa ihop utan barn 🥲

btw är er mage uppblåst? Min är som en boll. Är bara i v.4 + 1 , aldrig sett min mage så stor 😆

Känner lite samma faktiskt men det var en bra inställning, så ska jag också tänka! 🥰 ingen uppblåst mage har jag känt, däremot ovanligt gasig 🙈

• mimbyn
    Kattis1234567 skrev 2025-07-21 10:00:15 följande:

har lite brun färg i mina flytningar. Nån av er som haft så? man blir ju lite orolig. gravtest är fortfarande positivt. 

Jag har inte haft det men har hört att det är väldigt vanligt! Har också hört att brunt är bättre än rött, att det då är något som blödit för ett tag sedan men slutat och bara tagit tid på sig att komma ut, typ gammal implantationsblödning. Så jag tror som resten, att du inte behöver oroa dig ❤️

• mimbyn
    mimbyn skrev 2025-07-21 10:27:24 följande:

Jag har inte haft det men har hört att det är väldigt vanligt! Har också hört att brunt är bättre än rött, att det då är något som blödit för ett tag sedan men slutat och bara tagit tid på sig att komma ut, typ gammal implantationsblödning. Så jag tror som resten, att du inte behöver oroa dig ❤️

@Kattis1234567, förlåt, bortse från att ?jag tror som resten?? trodde det var du som hade skrivit också om att du inte hade några symptom men ser nu att det var någon annan. 😅 jag tror hur som helst att du inte behöver oroa dig! 🥰

• mimbyn
    Liljekonvalj93 skrev 2025-07-21 17:36:17 följande:

Imorse var det VUL för min del. Man kunde se en hinnsäck men ingen tydlig fosterstruktur, så mest troligt var det för tidigt. Enligt sjukvårdens beräkningar (senaste mensens första dag) skulle jag vara på 6+4 idag men då jag hade ÄL på CD20 istället för CD14 (som vården räknar) är jag nog snarare i vecka 5+nånting, varför läkaren tyckte det var rimligt att vi inte såg mer än hinnsäcken. 

Har ny tid 1/8, så nu är det bara att vänta och hålla modet uppe så gott det går. Fortsatt inga symptom mer än ömma bröst och möjligtvis lite tröttare än normalt. Hade hoppats så mycket på att få se en liten tickande knopp där inne, så lite antiklimax blev det.. samtidigt som jag känner mig hoppfull, än är det inte kört ❤️ 

Åh vad jobbigt 🥺 håller tummarna för att ni bara var där för tidigt som läkaren är inne på 🤞🏼 väntan är oändlig 😅

• mimbyn
    Anonym (...) skrev 2025-07-22 00:53:26 följande:

Hej alla
    Nu är det så att jag är orolig igen. Jag kör nämligen truck i mitt arbete, en sådan plocktruck. Är det farligt att köra truck dsom gravid ?
    Har pratat med chefen och han gav mig lättare uppgifter med mindre lyft men visste inte att det var farligt att köra truck. Läste det senare

Vet inte om detta är jämförbart och jag har aldrig kört truck, men vi har mycket båtturer nu på sommaren fram och tillbaka från vårt landställe, och då är det i en liten ?vanlig? motorbåt, ingen färja eller så. Den slår och skumpar en del i vågorna och vad jag förstår ska det inte vara någon fara så länge man inte ramlar eller så. Så spontant känns det som att truck inte heller skulle vara någon fara, så länge du själv inte tycker det är obehagligt kanske. 🥰

• mimbyn
    lunyum skrev 2025-07-22 11:01:14 följande:

Jag hoppar in här också! Jag plussade i fredags men vågade inte riktigt tro på det förrän jag tog ett till test i lördags och kunde vara säker på att jag hade gjort rätt. Är i v.4+6 nu! 

Dagen efter skulle jag på semester med min familj i flera dagar och då brukar det alltid drickas mycket alkohol, så hade en del panik eftersom jag absolut inte vill berätta redan nu innan jag själv hunnit smälta det lite och den värsta oron för missfall lagt sig.

Har fejkdruckit ett par enheter två kvällar i rad nu genom att bara alltid ha något i glaset och låtsas smutta på det, och smugglat med någon burk alkoholfri öl som jag hällt upp diskret. Min man tycker det ser ut som att jag bara inte vill dricka så mycket och tror att jag kommit undan med det, men min ena syster råkade se ett tillfälle där jag funderade på om jag kunde hälla ut lite vin och är nog lite misstänksam. Ska ta mig igenom en kväll till, sedan kan jag slappna av. 

Grattis till graviditeten! ❤️ Och bra kämpat hela veckan  😅 hoppas ni har en härlig semester trots smygandet och att du får må bra och njuta av den ändå! 🥰

• mimbyn

Imorse var det min tur för VUL och allt såg bra ut och jag fick se ett hjärta som tickade på! ❤️ bönan (som jag kallar den 🤣) mätte till 7+4 fast jag bara är i 7+1 enligt app, vilket var positivt om jag förstår det rätt, att den växer så det knakar. Men att deras mätning också kan vara lite missvisande eftersom bönan är så liten, någon millimeter hit och dit kan tydligen diffa någon dag eller två (detta är min första graviditet, så många av er kanske har koll på detta redan 😁)

hon sa dock att missfallsrisken endast minskar med ca 10-20% när man ser ett hjärta i v. 8, och inte mer än så tydligen. Så vet inte om jag blev så lättad egentligen, fortfarande orolig att något ska hända 🥺 är det någon av er som fått annan info? när jag googlar riskprocent så får jag fram allt ifrån 1% upp till 10% när man har hjärtslag i v. 8. (Jag är manisk på detta, och vet att det är ett känsligt ämne så om någon vill att jag slutar älta detta i denna grupp så säg till ❤️)

• mimbyn
    Rosen3 skrev 2025-07-22 17:04:05 följande:

Symtomen går fortfarande upp och ner på dagarna, men är det någon som upplever att man får lite mer illamående när man vilar och ligger ner? Om vi hittar på saker tycker jag det inte känns alls 😊

Jag har samma, våra hundpromenader om dagarna gör susen 😊 har dock svårt att tycka det innan för mår så dåligt då och är så trött, men min sambo drar med mig ut och så blir det bättre nästan direkt!

• mimbyn
    ElsaCross skrev 2025-07-22 13:47:19 följande:

Hej alla fina, 

Jag läser att det är många som kämpar med oro just nu, vilket är helt normalt eftersom vi bär på hela livet. 

Jag har en idé om att de som vill och orkar kanske kan dela sina bästa tips eller tankar som ni använder er utav för att minska oron. Något ni hört någon gång som hjälpt, eller en specifik metod ni hittat som funkat? 

För mig är det här min andra graviditet och jag upplever att jag är mycket lugnare den här gången, även om oron såklart är där då och då. För mig har det hjälpt att skapa temaveckor, så att jag kan fira varje vecka av graviditeten och känna glädje. Försöker fylla på med all typ utav glädje nu, så att jag OM det skulle hända något, har fått uppleva den här graviditeten ur ett positivt ljus också, så får jag ta sorgen sen i sådant fall. 

All värme till er alla som kämpar med tankarna. ❤️

Vilken fin idé ❤️

Jag tycker det är svårt, men jag försöker tänka på allt som är positivt mer än det jag är orolig för. Jag försöker njuta av hur lycklig jag är över positivt test, om ett missfall skulle ske så har jag haft en lycklig tid tills dess iallafall. Istället för missfall + bara orolig tid innan. 

Jag passar också på att njuta av vissa saker som har blivit bättre sen jag plussade. Till exempel sover jag bättre än någonsin på nätterna, länge och djupt. Tidigare har jag alltid vaknat av ryggont under natten och speciellt på morgonen men det gör jag inte numera. Tänker att hormonerna kanske hjälper till att mjuka upp leder och muskler? (jag vet nämligen sen innan att smärtan är muskulär)

Jag njuter också av att ha blivit av med ?sol-FOMO?. behöver jag vila inne en solig dag så gör jag det utan dåligt samvete, vanligtvis blir jag jättestressad av att ?missa? fina dagar. 

I övrigt typ göra saker, promenera, fixa i trädgården, läsa böcker, hälsa på nära och kära. Fokusera på arbetet för er som jobbar. Få tankarna på annat. 

Försöker helt enkelt fokusera på andra positiva saker, upplever då att dagarna går fortare och för varje dag så minskar risken. Ungefär så ❤️

• mimbyn

Så kul att höra om allas positiva upplevelser med ultraljud, KUB mm hittills! 🎉 och skickar kramar till er som det gått mindre bra för, håller tummarna för er framåt ❤️

Jag var på KUB igår och blev helt chockad över hur bra man såg allt (mitt första barn). 🤯 det är ju en liten minimänniska redan!! Den sprattlade på som en tok, helt otroligt att den är där inne men att jag inte känner något alls?! Allt såg superbra ut och väldigt låga risker på hela testet. 🥹 känns skönt att äntligen kunna lägga den största missfallsoron bakom mig nu ❤️ firade med att köpa det första lilla bebisplagget, en overall med kaninöron 🥹 jag har varit helt inställd på att betala för NIPT också, men nu är jag mer osäker när det var så positivt igår. Känns onödigt, eller? Någon med input?

Är det någon som inte kommer ta reda på kön? Jag vill absolut inte veta innan, känns så kul och spännande att få reda på det när plutten kommer! ❤️
  • mimbyn
    Siripiri skrev 2025-08-28 20:04:28 följande:

Härligt att höra! 🥰 Visst är det sjukt med en liten minimänniska där inne som redan har en extremt liten urinblåsa och allt annat🙈 Gjorde också kub idag, fick väldigt låg risk på allt med 🙏🏼 Dock hade hon väldigt problem att få till en bra mätning, då den lille rackaren, låg lite vriden och inte i helt i profil. Hon höll på i 45min, fick köra höftlyft, stå på alla fyra och jucka och hoppa runt😂 Sen fick vi ta en paus och komma tillbaka 30min senare och gick inte speciellt mycket bättre då. Men hon fick se ultraljudsfilmen från när jag var 10+5 med den låg jätte bra och hon tyckte spalten såg liten ut då med.  
    Så jag är glad att tog nipt med även om nackspalten verkade liten så är det skönt med nästintill 100 % rätt svar 😊 Samt att få veta kön 🙈♥️ 

Ja, jättekonstigt! oj vilken cirkus, en blyg liten idag alltså 😂🥰 skönt, grattis till er!! 🥰 hmm, jag har nu googlat runt lite och pratat med ett par olika runt mig som jag har förtroende för och tror att jag kanske ska göra NIPT ändå också.. är ju trots allt bara ett blodprov och så vet man nästan 100%igt som du säger, istället för bara 85-90% som jag nu förstått att KUB är 🤔 så kan man släppa funderingen på hur det eventuellt ligger till oavsett resultat ❤️ jag är dock rädd att resultatet ska presenteras tillsammans kön och det vill jag ju inte veta, men man kanske aktivt måste klicka sig fram till könsinfo?! 🙈
  • mimbyn
    Anonym (AndraBarnet) skrev 2025-08-29 10:36:54 följande:

Vad härligt att allt såg bra ut! ❤️ Jag blev också helt chockad, trots att jag gjort den här resan en gång innan haha. Jag var osäker på om vi skulle göra nipt också men efter att ha fått så låga risker som du beskriver så känner jag mig trygg. Går ju att göra nipt ändå men jag känner inte behovet, om det hade varit andra siffror eller närmare gränsen så hade jag kanske känt annorlunda! 

hur kommer du göra tror du? ☺️

jag vill inte heller ta reda på kön. så rädd att råka se eller att de ska råka försäga sig på rul sen! Men tog reda på det förra gången och det var kul det med, nu ser jag fram emot att det blir en överraskning på förlossningen 😍

Jag har bestämt mig för att göra det nu, så väntar på att ?NIPT-ansvarig? dit jag är inskriven ska ringa tillbaka så vi kan boka in tid 😁 pengen klarar jag av och är ju bara ett blodprov, största hindret blev då att jag inte orkar åka in till stan som tar 20 minuter så det kändes löjligt att det ska hindra 😂 nu gör jag det bara så vet jag 99% sen istället för att fundera! ☺️👍 jag ska säga också att jag inte vill veta kön, så verkar det ju som att det inte kommer synas det första det gör då 😁

såg även ditt inlägg om illamående, jag hade det jättetufft vecka 6-12 🤢 aldrig spytt men känslan precis där innan och kväljningar, all vaken tid varje dag! Hemskt påfrestande. Jag är också i v. 13 och tycker senaste dagarna att det faktiskt är liiite lite bättre, kommer i omgångar för att sedan försvinna en stund! Har insett att jag även har ptyalism gravidarum, alltså ökad salivproduktion, och då menar jag ÖKAD. 🤢 Konstant en pool av saliv i munnen, och jag tror det har fått mig att vara illamående/väldigt äcklad också. Måste ha en flaska ramlösa i handen jämt och ta små klunkar för att kunna svälja allt utan att det ska kännas vidrigt. Ser tyvärr ingen avtagning där som med illamåendet. 🙁

men, jag har testat det mesta i syfte att få bort/stilla illamåendet känns det som och det som hjälper bäst hittills är: tugga tuggummi när jag inte äter, dricka icke smaksatt bubbelvatten, äta Granny Smith-äpplen, vara utomhus så mycket det går för det doftar bättre, hålla andan när jag öppnar kylen 😂,  sen tycker jag att både ligga ner och vila men även ta en promenad hjälper. inga revolutionerande åtgärder med andra ord tyvärr 🥲 hoppas det går över för dig snart ❤️
Svar på tråden Bf Mars 2026 🌸