Läste ett reportage nyligen om att folk lånar till semestern så det kan vara en förklaring.
Fast ibland förstår jag inte varför folk betalar så mycket för semestern.
Jag är ensamstående på heltid och har behövt vara kreativ för att få ner priset. I stället för att köpa en dyr charter så bokar jag flygbiljett och boende separat och sparar många tusen på det.
Jag kom nyligen hem från en resa där jag flög med Ryanair och bokade boende via Airbnb. Resmålet är väldigt spektakulärt så i sociala medier såg det säkert ut som en dyr exklusiv resa men den gick på runt 4000 kr.
Det är till exempel betydligt billigare för familjer att hyra en lägenhet där man betalar för boendet och inte per person. Jag föredrar det dessutom framför hotellkomplex med all inclusive.
När jag reser är jag helt fri och behöver inte passa tider. Jag brukar anlita samma taxichaufför på resmålet också som ger mig ett bra pris. Då slipper jag sitta i någon svettig turistbuss och kan besöka vilka sevärdheter jag vill när jag vill.
Om man är kreativ och lägger lite tid på planering så kan man göra fantastiska resor till en liten del av det pris som andra betalar för samma resa.