• Anonym (Bara vi?)

Hur finansieras semestern?

Årligen så är jag förvånad över hur andra har råd med sina semestrar.
    Utlandsresor världen runt, inköp av husbilar och husvagnar mm
    Vi är en familj med tonårsdotter. 
    Sparar 4000 i månaden under året till semestern. Har en månadsinkomst på 60 000. Bor i villa med 65% belåningsgrad.
    Drömmer om husbil men ser inte hur vi skulle ha råd. 
    Tänker/gör vi fel? 

• Svar på tråden Hur finansieras semestern?
  • Raggartjejen

Vi spar skattepengar. 
    Dagen innan lön varje månad - det som är kvar på lönekontot för vi över till sparkontot,  även om det är bara 2 kr.
    Pantpengar hamnar också på sparkontot. 

Den mesta tiden är vi i vår sommarstuga. 

• Fjäril kär

Först av allt.. ni behöver förstå att ni är privilegierade att kunna spara 4000 varje månad... det är det inte måmga som kan bara sådär...

Sen...inköp av husbil/husvagn om man köper en ny innebär lån/avbetalning och har man förmånliga avtal så kostar det mindre än det belopp ni sparar  varje månad...   

En sjysst begagnad husvagn kan man få för inte alls många kronor och kanske kostar er ett halvårs sparande 

Sen går det alltid att hyra/leasa husbil/husvagn säsongsvis
    eller gå ihop några släktingar och gemensamt köpa den. 
    Det finns till och med campingar som hyr ut husvagn/husbil om man betalar som "långliggare" . (Ungefär som att hyra stuga ) 

Dyrare semesterresor kan betalas via kredit och betalas av varje månad och lagom när den är nollad så reser man igen på ny kredit..  

Allt handlar om den berömda prioriteringen och hur lösningsorienterad man är och kan se alternativ.  

• Anonym (Bara vi?)
    Raggartjejen skrev 2025-07-06 12:57:51 följande:

Vi spar skattepengar. 
    Dagen innan lön varje månad - det som är kvar på lönekontot för vi över till sparkontot,  även om det är bara 2 kr.
    Pantpengar hamnar också på sparkontot. 

Den mesta tiden är vi i vår sommarstuga. 

Äger ni sommarstugan?
    Vi har inte någon möjlighet att bo hos någon, låna boende och äger inte själva ett semesterboende. 
  • Anonym (Bara vi?)
    Fjäril kär skrev 2025-07-06 13:00:14 följande:

Först av allt.. ni behöver förstå att ni är privilegierade att kunna spara 4000 varje månad... det är det inte måmga som kan bara sådär...

Sen...inköp av husbil/husvagn om man köper en ny innebär lån/avbetalning och har man förmånliga avtal så kostar det mindre än det belopp ni sparar  varje månad...   

En sjysst begagnad husvagn kan man få för inte alls många kronor och kanske kostar er ett halvårs sparande 

Sen går det alltid att hyra/leasa husbil/husvagn säsongsvis
    eller gå ihop några släktingar och gemensamt köpa den. 
    Det finns till och med campingar som hyr ut husvagn/husbil om man betalar som "långliggare" . (Ungefär som att hyra stuga ) 

Dyrare semesterresor kan betalas via kredit och betalas av varje månad och lagom när den är nollad så reser man igen på ny kredit..  

Allt handlar om den berömda prioriteringen och hur lösningsorienterad man är och kan se alternativ.  

Att resa på kredit är ingen lösning för oss. Vill spara ihop till det vi gör och inte betala i efterhand. Likaså med inköp av ev husbil. På dem vi umgås med låter det som de köpt och det är där jag blir så frågande. Hur har de råd, de har liknande arbeten som oss. 
  • Anonym (-)

Är ledig mitten juni tills mitten av aug. Finansieras av att jag inte har några lån (äger mitt hus), får cirka 170k i utdelning i år från mina aktier. Har inga dyra hobbies (gillar träna, promenader, umgås, spela mina gamla spel).

Var precis i London men gillar inte utlandssemester, även besökt Oslo och Köpenhamn (dessa var bättre än London) nyligen.

Jag sparar inte aktivt till semestern, vet att det kommer in mer än jag gör av med av lönen sen utdelning på det.

• Anonym (M)

Läste ett reportage nyligen om att folk lånar till semestern så det kan vara en förklaring. 

Fast ibland förstår jag inte varför folk betalar så mycket för semestern. 

Jag är ensamstående på heltid och har behövt vara kreativ för att få ner priset. I stället för att köpa en dyr charter så bokar jag flygbiljett och boende separat och sparar många tusen på det. 

Jag kom nyligen hem från en resa där jag flög med Ryanair och bokade boende via Airbnb. Resmålet är väldigt spektakulärt så i sociala medier såg det säkert ut som en dyr exklusiv resa men den gick på runt 4000 kr. 

Det är till exempel betydligt billigare för familjer att hyra en lägenhet där man betalar för boendet och inte per person. Jag föredrar det dessutom framför hotellkomplex med all inclusive. 

När jag reser är jag helt fri och behöver inte passa tider. Jag brukar anlita samma taxichaufför på resmålet också som ger mig ett bra pris. Då slipper jag sitta i någon svettig turistbuss och kan besöka vilka sevärdheter jag vill när jag vill. 

Om man är kreativ och lägger lite tid på planering så kan man göra fantastiska resor till en liten del av det pris som andra betalar för samma resa. 

• Studentpappa

Ni har ju låg belåningsgrad på huset och kan enkelt låna upp och använda pengarna till en husbil om det är drömmen. Det är ju ett vanligt sätt att finansiera saker på. 

Vi åker till mallorca i slutet av sommaren. Bokat reguljärt flyg och hotell själv, inte så dyrt. Förra året var vi en vecka på Gotland en vecka och hyrde stuga privat, kostade typ 20k. Båten var dyr pga att vi hade med bil. Vi åker till fjälls på sportlovet också och man får vara lite aktiv och boka tidigt för att få rimliga priser.

Ride it like you stole it
  • Fjäril kär

Då kan det handla om skattepengar,  arv,  sparkapital, privata lån ... och så kan du förstås  aldrig veta i detalj hur dina vänners ekonomi faktiskt ser ut 

Anonym (Bara vi?) skrev 2025-07-06 13:07:01 följande:
    Att resa på kredit är ingen lösning för oss. Vill spara ihop till det vi gör och inte betala i efterhand. Likaså med inköp av ev husbil. På dem vi umgås med låter det som de köpt och det är där jag blir så frågande. Hur har de råd, de har liknande arbeten som 
  • Anonym (Patricia)

Jag som ensamstående mamma finansierade mina två längre resor med tåg till Berlin med tonåring med skattepengar och att plocka ut kvarstående innestående semester i  pengar . (Sparade dagar  länge pga sjukskrivning och kortare semestrar etc så jag kunde ta min egen semester som vanligt  och plocka några veckor i pengar ) 

• Raggartjejen
    Anonym (Bara vi?) skrev 2025-07-06 13:02:34 följande:
    Äger ni sommarstugan?
    Vi har inte någon möjlighet att bo hos någon, låna boende och äger inte själva ett semesterboende. 
    Ja, vi äger sommarstugan. 
Svar på tråden Hur finansieras semestern?