• Anonym (Bara vi?)

Hur finansieras semestern?

Årligen så är jag förvånad över hur andra har råd med sina semestrar.
    Utlandsresor världen runt, inköp av husbilar och husvagnar mm
    Vi är en familj med tonårsdotter. 
    Sparar 4000 i månaden under året till semestern. Har en månadsinkomst på 60 000. Bor i villa med 65% belåningsgrad.
    Drömmer om husbil men ser inte hur vi skulle ha råd. 
    Tänker/gör vi fel? 

• Svar på tråden Hur finansieras semestern?
  • Postman

Sparar inte just till semestern utan betslar med lön och när lönen inte räcker tar jag av sparpengarna. 

• Studentpappa
    Anonym (Bara vi?) skrev 2025-07-06 13:07:01 följande:
    Att resa på kredit är ingen lösning för oss. Vill spara ihop till det vi gör och inte betala i efterhand. Likaså med inköp av ev husbil. På dem vi umgås med låter det som de köpt och det är där jag blir så frågande. Hur har de råd, de har liknande arbeten som oss. 
    Du kan enkelt se om det är kredit på husbilarna det är bara att slå på regnumret. Sen har dom lånat på huset så syns ju inte det, men att det inte är krediter inblandade hos många av era bekanta är ju högst otroligt. 
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Livet)
    Anonym (Bara vi?) skrev 2025-07-06 12:49:18 följande:
    Hur finansieras semestern?

Årligen så är jag förvånad över hur andra har råd med sina semestrar.
    Utlandsresor världen runt, inköp av husbilar och husvagnar mm
    Vi är en familj med tonårsdotter. 
    Sparar 4000 i månaden under året till semestern. Har en månadsinkomst på 60 000. Bor i villa med 65% belåningsgrad.
    Drömmer om husbil men ser inte hur vi skulle ha råd. 
    Tänker/gör vi fel? 

Om ni sparar 4000 kr per månad till semestern så far ni väl råd med nåt? Eller undrar du över hur andra än ni själva får råd? 

För vår del så har resor blivit något vi prioriterar nu när våra barn är lite äldre. När de var små var de nöjda på en strand hemma och i en lekpark i ett annat område. Så då hade vi billiga semestrar. Nu är de snart vuxna och vi vill passa på och resa med dem innan de börjar sina egna vuxenliv utan oss. 

Jag har också börjat tänka att man inte bara ska spara o spara, man ska leva också . Fylla livet med upplevelser och minnen, och då lägger vi mer pengar på det. 

vi sparar alltid till våra semsestrar, reser både billigt och dyrt. Inom eller utomlands. I år blir det både ock, en resa utomlands med bad och sol, en resa inom Sverige med besök hos släkt. 

• Anonym (mm)

Husbil kosta typ 6000 i månaden att ha

• Anonym (mm)
    Anonym (mm) skrev 2025-07-06 15:05:24 följande:

Husbil kosta typ 6000 i månaden att ha

Har man ingen annan bil eller gör sig av med den vanliga bilen man har när man skaffar husbil så går det väl bättre ekonomiskt
  • Queen81
    Anonym (M) skrev 2025-07-06 13:24:29 följande:

Läste ett reportage nyligen om att folk lånar till semestern så det kan vara en förklaring. 

Fast ibland förstår jag inte varför folk betalar så mycket för semestern. 

Jag är ensamstående på heltid och har behövt vara kreativ för att få ner priset. I stället för att köpa en dyr charter så bokar jag flygbiljett och boende separat och sparar många tusen på det. 

Jag kom nyligen hem från en resa där jag flög med Ryanair och bokade boende via Airbnb. Resmålet är väldigt spektakulärt så i sociala medier såg det säkert ut som en dyr exklusiv resa men den gick på runt 4000 kr. 

Det är till exempel betydligt billigare för familjer att hyra en lägenhet där man betalar för boendet och inte per person. Jag föredrar det dessutom framför hotellkomplex med all inclusive. 

När jag reser är jag helt fri och behöver inte passa tider. Jag brukar anlita samma taxichaufför på resmålet också som ger mig ett bra pris. Då slipper jag sitta i någon svettig turistbuss och kan besöka vilka sevärdheter jag vill när jag vill. 

Om man är kreativ och lägger lite tid på planering så kan man göra fantastiska resor till en liten del av det pris som andra betalar för samma resa. 

Har en kompis som också är himla duktig på att snickra ihop egna resor, till vettiga priser. Och får uppleva långt mycket mer än man får på vanlig charter. Önskar att jag också var lika grym på det. Och dessutom mindre feg. Några gånger, med mitt ex, hyrde vi tillsammans med vänner villor i Spanien och Turkiet och fixade billiga flygresor. Det var toppen! Stora fina hus, trädgård och egna pooler. Men då skötte mitt ex allt 😅 

Är så rädd för att det ska bli fel. Dessutom är jag inte alls lika bra på att hitta billiga alternativ som t.ex kompisen jag skrev om ovan.
  • Spucks

Usch, vad hemsk ni har det! Bor i villa, tjänar 60 000 i månaden och har 48 000 i månaden till semester. Hur kan man ens leva när man är so fattig som ni är? Stackars ni, som inte ens har råd med en ny husbil utan lån. Kanske ni borde starta en "Go fund me", det finns kanske vänliga själar som räddar er ur er misär.

• Anonym (Reth)

Vi gör inga större resor än någon enstaka inrikes, kanske en gång om året. Mer har jag svårt att se att vi skulle ha råd till, och att använda de få pengar vi kan spara undan hade känts bortkastat. Tack och lov har vi inga barn.

• Anonym (mm)
    Spucks skrev 2025-07-06 15:41:57 följande:

Usch, vad hemsk ni har det! Bor i villa, tjänar 60 000 i månaden och har 48 000 i månaden till semester. Hur kan man ens leva när man är so fattig som ni är? Stackars ni, som inte ens har råd med en ny husbil utan lån. Kanske ni borde starta en "Go fund me", det finns kanske vänliga själar som räddar er ur er misär.

Jag upplever det inte som att TS gnäller eller på något sätt beter sig illa eller osympatisk med den här trådstarten 

Hon undrar hur de som verkar ha liknande ekonomi kan köpa dyrare semestrar som inte hon kan

Onödigt att skriva så här spydigt
  • Anonym (lite kärvt är det allt)

Jag är ensamståede på heltid, har en deltidstjänst på 65%, två barn vars pappa har gått bort, i kranskommun Stockholm. 

Jag bad för en handfull år sedan att de skulle dra några extra hundralappar skatt. De pengarna räcker till en kryssning och några roligheter i stan eller dagsutflykter i skärgården. 

Svar på tråden Hur finansieras semestern?