• Anonym (Vad göra)

Vad ska jag göra

Jag är 26 år, jag har egentligen misslyckats med allt i livet - pluggar på högskola men en utbildning jag egentligen inte trivs med. Jag vet att man kan byta men har redan gjort det två gånger och nånstans har jag insett att det inte kommer leda till något bättre. 

Jag har i perioder haft depression, något jag förmodligen skulle klassas ha fortfarande men idag vantrivs jag snarare med det varav det är hanterbart. Jag tänkte inte höra av mig till psykolog igen då jag tidigare blivit ombedd att ta verkningslösa mediciner samt göra en adhd utredning för 35 000 som jag inte heller fick någon avkastning för. 

Jag har aldrig haft en relation och har inte heller legat med nån sen jag blev av med oskulden för 7 år sedan. Jag har försökt med tinder och hinge men jag har bara fått typ 2 matchningar per år utan att det har lett nånstans. Jag har pratat med tjejer på fester men när jag försökt få kontaktuppgifter så ser jag direkt hur ögonen förvandlas till två stoppskyltar. 

Nu kanske ni tror jag är en kille som gömmer sig under täcket hela dagarna men jag anstränger mig så gott jag kan: jag tränar, jobbar extra, reser lite och har kompisar. Tyvärr så har ju alla kompisar fina jobb nu och flickvänner som jag gissar på ska förlova sig med inom kort. 

Jag vet inte vart jag ska ta vägen, jag anstränger mig så gott jag kan men livsgnistan svalnar för varje dag, månad och år som går - jag orkar inte mer, jag ber till gud varje kväll att jag ska vara 18 igen och får göra om mitt vuxna liv, det är f*n inte kul längre. 

• Svar på tråden Vad ska jag göra
  • Anonym (Hm)

Fast jag läser inte det du verkar se om dig själv. Jag ser en person som fortfarande är väldigt ung och som kan byta spår många gånger till utan att se det som ett misslyckande. Många sadlar om vid 30, 40 eller 50 och byter ny riktning. Att du pluggar på högskola, även om du bytt Kurs, är en bedrift i sig. 

Jag ser också någon som försöker, även när det känns sjukt tufft. Det gör inte en person som har gett upp. Du fortsätter att kämpa, ha ett socialt liv, umgås, hitta en relation och ta vara på både den mentala och fysiska hälsan. Långt långt ifrån alla med depression eller nedstämdhet har kraft att ta de stegen. Ytterligare en stor bedrift. 

Appr som tinder och Hinge är oftast helt värdelösa om man inte är extremt fotogenisk eller har den sociala förmåga som internet kräver med all sin konkurrens. Det är aldrig en rättvis bild av vem du är. 

Att du ser att kompisarna har fina jobb och flickvänner betyder inte att de inte kämpar. Ni kämpar bara på olika sätt, men alla har vi laster, hinder och berg och dalbanor. Jag tycker du är alldeles för ung för att vara så hård mot dig själv. Ditt liv har bara börjat och du verkar hinna med bra mycket mer än många andra i din ålder har gjort! 

• Tow2Mater

Kämpa på med skolan, satsa på att gå igenom och ta din examen. Det kommer vara en bra sak, oasvett vad du anser just nu om utbildningen i sig. Den kan öppna andra dörrar.

• Anonym (Henny)

Ofta kan man, efter de obligatoriska första "hundåren" i ett yrke, på olika sätt byta sig fram till arbetsuppgifter som man tycker är O.K. eller till och med bra.

Det är viktigt att veta att det är en stor andel av arbetskraften i Sverige som egentligen drömmer om ett annat jobb. Man försöker då göra det egna jobbet roligare eller uppskattar andra saker med det (arbetsmiljön, villkoren, arbetskamraterna eller något annat.)

Ibland kan en depression göra att man tror att det är utbilningen/arbetets fel att man mår dåligt. 

Använd en mer seriös dejtingapp, där man kan läsa lite mer om personen och också göra ett matchningstest om man vill. Mötesplatsen uppfattar jag som seriös t.ex. 

När du ser på dina vänner vet du inte vilka konfliker och stötestenar de kämpar med privat, det är lätt att tro att alla har det så bra, vilket inte alltid behöver vara fallet. 

Ju äldre du blir, ju mer kommer de jämnåriga kvinnorna att leta efter vettiga killar med föttera på jorden. Det betyder att vanliga hyggliga killar får större chanser ju äldre de blir, att träffa någon riktigt trevlig kvinna som passar dem. 

Du ska inte fråga efter attraktiva tjejers telefonnummer.Erbjud ditt istället. Låtsas att du letar upp en papperslapp och skriv det och ge det till tjejen.Innan dess behöver ni ha kommit fram till något som kanske skulle vara roligt att göra någon dag. Sedan kan det hända att tjejen inte ringer, men så har du gjort ett försök. Gör bara det om du tycker att ni har fått riktigy bra kontakt. 

Annars kan ev. en dans- eller matlagningskurs vara bra.

Försök hitta en metod för att harmonisera kroppen.

Ayur veda är den indiska häloläran som ger allmänna råd om ett hälsosamt liv. Mycket lärorikt med många nya insikter och även specificerade råd, som enbart gäller dig och din situation. Det handlar mest om mat och levnadssätt. Sedan finns det tillskorr som hör dit, men eftersom vissa märken har dragit över grönsen för skadliga ämnen, så kan man låta bli den. Vissa har t.ex. haft för höga halter av metaller.

Mwn du kan använda qi gong eller vanlig motion också. 

• Anonym (Om)

Du måste se hur människor dör. Till exempel, om det är krig i Ukraina, kan du åka dit och ge humanitär hjälp i frontlinjen. Eller en rundtur på onkologiska avdelningen, där människor dör av cancer. Du kommer att förstå att allt inte är så illa för dig.

• Anonym (H)

Kämpa på med utbildningen.

• Hellishen

Jag tycker du låter vettig, jag är säkert på att det kommer fixa sig för dig men jag skulle ändå råda dig att fundera mer på varför du inte haft en relation? 
    Vad söker du och vad har du att erbjuda? Tänk efter och skriv ner dina tankar. 

Tänk på att en tjej inte är en "bedrift att visa upp" utan en livskamrat, personlighet och personkemi före utseende. Fokusera inte på den snyggaste som alla vill ha om du själv inte är sådan, det kommer inte funka och du kommer få mindervärdeskomplex och inte kunna slappna av.

Fokusera på att hitta någon som är lite som du, lever liknande liv, liknande intelligens, humor och ambitionsnivå. Liknande intressen och mål i livet. 

En person som "alla vill ha" behöver inte vara rätt för dig, och det räcker att hitta en -rätt- person som vill ha dig!

Skulle också tipsa att testa en seriösare dejtingsajt, och skriva en ärlig presentation. Du kanske inte får så många svar av de som bara vill ligga, men du kan hitta någon som vill samma som du.

Jag tror på dig! Kämpa på. 

• Anonym (Henny)
    Anonym (Om) skrev 2025-07-07 16:30:36 följande:

Du måste se hur människor dör. Till exempel, om det är krig i Ukraina, kan du åka dit och ge humanitär hjälp i frontlinjen. Eller en rundtur på onkologiska avdelningen, där människor dör av cancer. Du kommer att förstå att allt inte är så illa för dig.

När man har depression så är personen i obalans. Så vanliga tankar om att personens situation inte är hopplös (som vi andra klart kan se) hjälper inte riktigt.

Det känns inte så i alla fall för personen itan kroppen är jättetung.

Däremot, om personen själv upplever dödshot, så kan depressionen vika för ett tag. Men det är ju ingen lösning, för den kommer ofta tillbaka när hotet upphör. 

Så det bästa man kan göra är att leva så att depressionen börjar vika ner sig
    Hitta sina sätt att göra det på.
Svar på tråden Vad ska jag göra