Anonym (pust) skrev 2025-07-08 14:41:50 följande:
Jag har inga fuskdagar. Även om jag ibland äter efterrätt eller tar en fika så är det alltid inräknat i kalorimålet. CICO, eller hur?
Jag har sagt detsamma i flera år, något stämmer inte, men jag får inget gehör. Sist jag tog upp det med en läkare som bara himlade hon med ögonen, som om hon tänkte "jaha, här är en till fetknopp som vill skylla vin vikt på sjukdom istället för att sluta slafsa i sig massa godis framför tvn."
Jag har redan innan svårt för att be om hjälp, varje gång jag gör det har det redan gått för långt, och bemötandet jag ofta får hjälper inte. Så jag släppte det. Igen.
Jag vet inte hur det känns att bära på vätska vs att bära på fett, så det har jag ingen aning om.
Väldigt konstigt att vården inte reagerar! Men som du säger tror de säkert att du äter mer än du säger då det är vanligaste orsaken. Men eftersom du vet att du inte gör det så bör du ta det på allvar.
Så här säger ai om att samla på sig vätska:
Trycktest:
Om du trycker fingret mot huden på ett ben eller en fot och det bildas en grop som inte försvinner direkt, kan det vara ett tecken på ödem.
Om du upplever följande symtom bör du kontakta sjukvården:
Svårigheter att andas
Snabba puls och förvirring
Svullnad som är smärtsam eller påverkar funktionen i en kroppsdel
Snabb viktuppgång och/eller svullnad som inte går över
Smärta eller obehag i magen