Anonym (Kunskap) skrev 2025-07-07 19:10:56 följande:
Håller med och kanske är det livserfarenhet som ger de mer generella kunskaperna, dvs yngre personer är mer kategoriska än äldre? Jag upplever att det nog stämmer för mig.
Antagligen är risken för det större i en yngre människa, men det finns flera faktorar som kan bidra till att man är kategorisk. Jag tar incels som exempel nu eftersom det är något som återkommande pratas om i olika trådar och andra gärna påstår tillhöra den kategorin. Om man tar en person som då i ordets vanliga bemärkelse kan anses tillhöra den kategorin, så har ju den personen goda intre motiv för att vara kategorisk eftersom en uppluckring och nyansering skulle utmana hela den personens identitet och samhällsbild, vilket inte är en liten sak. Om vi nu tar människor i trådar här som ANSER att någon är en incel, så gäller i viss utsträckning samma för dem. Det är betydligt enklare att behålla bilden av incels som kvinnoföraktande, icke fungerande man med en massa tillhörande negativa egenskaper och om en person med manligt nick då påpekar något som uppfattas kritiskt och svepande riktat mot kvinnor som grupp finns risken att det (även om det skulle råka finnas saker i det värda att beakta) avfärdas som "typiskt incel-prat" och personen förpassas till den kategorin. Samma sak händer väldigt ofta att synpunkter från kvinnor bortses från och tillskrivs att de skulle komma ifrån en manshatande position, istället för att man begrundar innehållet i det som sägs och reflekterar över om det kan stämma.