• Anonym (Karl)

Läste hennes dagbok - tror hon älskar sitt ex.

Jag vet att jag gjorde fel, så all moralpredikan undanbedes. Min tjejs dagbok låg framme och jag kunde inte låta bli att kika medan hon var i duschen.

Min tjej och jag har snart varit ihop i ett halvår. Ca 8 månader innan vi träffades blev hon dumpad av sitt ex, en kille hon varit med i 2 år. Han dumpade henne för en annan tjej som nu är gravid. (gemensam bekant till oss f.ö så allt syns på sociala medier).

I dagboken stod det hur sorgsen hon är att en annan kvinna skall få ett liv och barn med honom, hur hennes dröm blev stulen. Detta skrev hon för någon dag sedan men på henne märktes det inte alls att hon var ledsen.

Jag känner mig förstås väldigt sårad, hon har verkat väldigt kär i mig, allt verkade toppen men nu vet jag inte vad jag ska öra med den info (som jag inte var menad att se, men gjort är gjort).

Vad ska jag göra? Erkänna vad jag gjort och ha ett samtal? Försöka glömma och låtsas att allt är bra? Göra slut utan diskussion?

Är vilsen och ledsen.

• Svar på tråden Läste hennes dagbok - tror hon älskar sitt ex.
  • Anonym (M)

Gör slut. Du kommer inte att kunna släppa detta och hon kommer antagligen ändå göra slut när hon får reda på att du läst hennes dagbok. Vilket övertramp. Jag hade aldrig litat på dig igen. 

• Elis73

Riktigt jobbigt - men du får skylla dig själv....Obestämd

En dagbok är till för att ventilera känslor. Man kan sörja saker, fastän man gått vidare. Info om en graviditet kan väcka känslor som kommer och passerar. Så detta kanske inte är en issue alls. Hon kanske älskar dig högst av allt, men ändå har ett stygn av smärta över att blivit ratad. Även om du är bättre.

Eller så är du ett andrahandsval. (Vilken inte behöver betyda att hon inte älskar dig.)

Men tyvärr får du aldrig veta svaret. För om du avslöjar att du läst dagboken så lämnar hon dig troligtvis. Eller så ger hon dig ett svar som du aldrig kan vara 100% säker på att det stämmer.... Dina grubblerier kommer nog att fortsätta.

Lärdom: LÄS ALDRIG NÅGONS DAGBOK OM DET INTE GÄLLER LIV OCH DÖD! 

• Ninadentredje
    Elis73 skrev 2025-07-08 12:54:03 följande:

Riktigt jobbigt - men du får skylla dig själv....Obestämd

En dagbok är till för att ventilera känslor. Man kan sörja saker, fastän man gått vidare. Info om en graviditet kan väcka känslor som kommer och passerar. Så detta kanske inte är en issue alls. Hon kanske älskar dig högst av allt, men ändå har ett stygn av smärta över att blivit ratad. Även om du är bättre.

Eller så är du ett andrahandsval. (Vilken inte behöver betyda att hon inte älskar dig.)

Men tyvärr får du aldrig veta svaret. För om du avslöjar att du läst dagboken så lämnar hon dig troligtvis. Eller så ger hon dig ett svar som du aldrig kan vara 100% säker på att det stämmer.... Dina grubblerier kommer nog att fortsätta.

Lärdom: LÄS ALDRIG NÅGONS DAGBOK OM DET INTE GÄLLER LIV OCH DÖD! 

Ursäkta men lämna nån för att den läste ens dagbok en gång? Ingen gör det om man verkligen älskar personen och vederbörande ångrar sig. Tänk om ett goft par med barn som varit ihop i 20 år...och så läser den ena den andres dagbok? ÄR det grund för skilsmässa? jisses.
  • Anonym (Mannen)

Skriver hon inget om dig och ert förhållande i dagboken, som du kan jämföra med?

• Anonym (Laura)
    Ninadentredje skrev 2025-07-08 13:29:01 följande:
    Ursäkta men lämna nån för att den läste ens dagbok en gång? Ingen gör det om man verkligen älskar personen och vederbörande ångrar sig. Tänk om ett goft par med barn som varit ihop i 20 år...och så läser den ena den andres dagbok? ÄR det grund för skilsmässa? jisses.
    Och det bestämmer du?
    Jag hade lämnat min man om han snokade där han inte har att göra.
    Respekterar man inte det så är man en skitstövel, och såna vill åtminstone inte jag ha i mitt liv. 
  • Anonym (Laura)

Ge fan i partnerns privata saker, hoppas du lärde din läxa.

• Jimmy75

Ingen moralpredikan nu utan bara först ett krasst konstaterande att du själv klivit i den här skittunnan och nu måste du hantera lukten. Vad jag menar med det är att precis som människor kan ha fantasier utan att de behöver betyda så mycket i verkligheten så kan man ha tankar och känslor också som inte måste betyda en massa i verkligheten. Det ÄR fullt möjligt att hon kan vara ledsen över vetskapen om hennes ex utan att det betyder att hon inte älskar dig. Anledningen att skriva det i en dagbok kan ju vara den enkla att hon vill få det ur sig men inte gärna kan ta det med dig.

• Anonym (M)
    Ninadentredje skrev 2025-07-08 13:29:01 följande:
    Fast nu är de inte gifta och har barn, så det är inte relevant. 
  • Anonym (Karl)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-07-08 13:48:39 följande:

Skriver hon inget om dig och ert förhållande i dagboken, som du kan jämföra med?

Jag läste inte hela dagboken, bara det inlägget.
  • Anonym (Karl)
    Anonym (Laura) skrev 2025-07-08 13:50:20 följande:

Ge fan i partnerns privata saker, hoppas du lärde din läxa.

Ja, som sagt vet jag att jag gjorde fel. Läs första meningen i mitt inlägg...
Svar på tråden Läste hennes dagbok - tror hon älskar sitt ex.