• Anonym (B)

Allt är så dyrt.. blir ingen utflykt?

Jag funderar på att göra någon dagsutflykt någon ledig dag.. ta tåget till någon närliggande stad. 
    Men tågen är inställda eller har flera byten och tar längre tid än för bara några år sedan.
    Kunde åka till Stockholm på ca en timme för ett par år sedan till ett rimligt pris på ca 100 kr... nu kostar det typ mellan 200-400 för en resa och så är det byte också.
    Vad har hänt?
    Är det för att vi är för många resenärer nu som ska slåss om för få biljetter, eller?
    Är det för att avgångar blir inställda på grund av eftersatt järnvägsarbete som ska tas igen?

Känns så värdelöst... kommer inte ha råd att göra något i sommar... och även om jag skulle ha råd, så orkar man ju inte åka någonstans som tar dubbelt så lång tid som det "borde" göra... med massor av byten.
    Allt känns hopplöst.
    Tyvärr har jag inte körkort heller.... 

• Svar på tråden Allt är så dyrt.. blir ingen utflykt?
  • Anonym (xxx)

Men finns inget annat att göra? Åka och bada, åka till skogen, åka och hälsa på någon, museum eller annat där du bor?

• Jesper f

Tyvärr kan jag bara instämma i din upplevelse, och man ställer sig verkligen frågan, vad har hänt när allt gått upp så i pris... Jag skulle gissa - utan att vara detaljinsatt, att det är någon form av "spiral" av negativa effekter där alla aktörer justerar sina priser uppåt för att själv skydda sig mot prisökningar, och sammanlagt blir det kaka på kaka.

Nu vet jag inte exakt vart du bor, men är det en timme bort, har du tittat på Flexbuss eller liknande om det kan finnas buss alternativ istället för dig? Visst, inte lika bekvämt, tar något längre tid, men å andra sidan brukar det vara något billigare och oftast något bättre tidtabell om man bor i Stockholms närområde. Sitta och titta ut över landskapet och bara drömma sig iväg kan man göra på en buss också tänker jag.

Annars, ja, man får försöka hitta gömda guldgruvor i närområdet där man bor. Har ni någon lokal turistbyrå, försöka titta där. Finns oftast något man kan göra om man tex kan cykla eller liknande, typ antikshopper, loppisar, någon konst utställning, kanske mindre konserter eller liknande, ofta kan kyrkan ha något som man kan gå på, även om man givetvis inte behöver vare sig religös eller betala sanslösa pengar. 

Men nej, håller med dig. Man orkar inte åka med 14 byten när man har semester, varav 13 naturligtvis inte kommer fungera just den dagen pga nått vägbygge, förvirrad pensionär som kör på motorvägen åt fel håll, ett halvt stall getter som rymt ut just på vägen ersättningsbussen måste åka och vägrar tvärt röra sig innan "husse" kommer med specialmorötter importerade från Himalaya som de inte kan motstå etc.

• Anonym (Positivt tänkande)

Välj utflyktsmål efter vart det går direkttåg då. Även om det bara är grannstaden 10 minuter bort så finns det säkert något intressant att se där. 

• Anonym (Länstrafiken)

Kolla länstrafikens bussar och åk dit det är enkelt. Spana in hembygdsgårdar och ät glass. Prova nya badplatser. På småorter finns ibland knäppa småmuseer och loppisar. 

Sommarkort på länstrafiken är ofta prisvärda. 

• Månljus

Har du kollat om det finns möjlighet att lösa dygnsbiljett som kunde vara billigare?

Ta med fika att äta första intaget så slipper du ett restaurangbesök.

Kolla turistinformation på nätet efter gratis aktiviteter 

• Anonym (B)
    RödluvanGbgSwe skrev 2025-07-09 09:57:02 följande:

Hur kan du vara så fattig undrar jag? 

Alltså... jag har råd att lägga några hundra... men det svider i plånboken.. Känns inte lika "lättvindigt" som förr att köpa en tågbiljett....

• Anonym (B)
    Anonym (Positivt tänkande) skrev 2025-07-09 10:42:16 följande:

Välj utflyktsmål efter vart det går direkttåg då. Även om det bara är grannstaden 10 minuter bort så finns det säkert något intressant att se där. 

10 miinuter bort? :) haha. Jo, men det är det jag kollar...  grannstäder men även dessa är rätt dyra att åka till... 
  • Anonym (Positivt tänkande)
    Anonym (B) skrev 2025-07-09 22:15:32 följande:
    10 miinuter bort? :) haha. Jo, men det är det jag kollar...  grannstäder men även dessa är rätt dyra att åka till... 
    Var det så roligt? Poängen var att man inte måste åka långt för att se något nytt. 

Kolla på alternativa ressätt då, som andra har föreslagit. Länstrafiken har på vissa ställen särskilda sommarkort som brukar vara mycket prisvärda..Kolla upp det. Ett vanligt månadskort brukar också ge valuta för pengarna. Ta en buss så långt den går och utforska vad som finns där. En annan dag åker du åt motsatt håll. Man får liksom inte roligare än man gör sig, och ser man bara hinder så är det klart att man aldrig kommer iväg någonstans. 
  • Fjäril kär

För det första är det högsäsong just nu med många resenärer..  då tågbiljetter har dynamiska  priser ( sj alltså) så förändras priserna utefter sökningar/bokningar/efterfrågan .  Det går absolut att hitta billiga avgångar men då gäller det att du kan dra iväg när som helst då det oftast handlar om avbokningar och icke sålda platser . Då får du finna dig i att åka kl 7 på morgonen tex 

Och för det andra är det väldigt mycket banarbete som ska utföras just nu så många sträckor har alternativa vägar med flera byten och kostar då lite mer än vanligt då fler aktörer blir inblandade.  Vissa sträckor ersätts med buss. 

Frågan är då hur lösningsorienterad är du?  

Att det gick att tågluffa 1989 med en hundring på fickan är liksom inte varken relevant eller jämförbart idag... 

• Grässtrå77

Om du bor i Mälardalen så kan jag rekommendera att åka till Uppsala län, kanske med Flixbuss. Där har de enhetstaxa för 38 kr och då ingår även tåget till Gävle om du åker Mälartåg från Uppsala. 

Inom Stockholms län är det ju också enhetstaxa och du kommer långt med  SL pendeln, men den är ju rätt så svajig tyvärr.

Svar på tråden Allt är så dyrt.. blir ingen utflykt?