Allt är så dyrt.. blir ingen utflykt?
Tyvärr kan jag bara instämma i din upplevelse, och man ställer sig verkligen frågan, vad har hänt när allt gått upp så i pris... Jag skulle gissa - utan att vara detaljinsatt, att det är någon form av "spiral" av negativa effekter där alla aktörer justerar sina priser uppåt för att själv skydda sig mot prisökningar, och sammanlagt blir det kaka på kaka.
Nu vet jag inte exakt vart du bor, men är det en timme bort, har du tittat på Flexbuss eller liknande om det kan finnas buss alternativ istället för dig? Visst, inte lika bekvämt, tar något längre tid, men å andra sidan brukar det vara något billigare och oftast något bättre tidtabell om man bor i Stockholms närområde. Sitta och titta ut över landskapet och bara drömma sig iväg kan man göra på en buss också tänker jag.
Annars, ja, man får försöka hitta gömda guldgruvor i närområdet där man bor. Har ni någon lokal turistbyrå, försöka titta där. Finns oftast något man kan göra om man tex kan cykla eller liknande, typ antikshopper, loppisar, någon konst utställning, kanske mindre konserter eller liknande, ofta kan kyrkan ha något som man kan gå på, även om man givetvis inte behöver vare sig religös eller betala sanslösa pengar.
Men nej, håller med dig. Man orkar inte åka med 14 byten när man har semester, varav 13 naturligtvis inte kommer fungera just den dagen pga nått vägbygge, förvirrad pensionär som kör på motorvägen åt fel håll, ett halvt stall getter som rymt ut just på vägen ersättningsbussen måste åka och vägrar tvärt röra sig innan "husse" kommer med specialmorötter importerade från Himalaya som de inte kan motstå etc.