Inlägg från: Anonym (Ledsen pappa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ledsen pappa)

Rädd för att bli utbytt som förälder

Hej 

Jag har en känsla som får mig att må så dåligt. Mitt ex lämnade mig för ett halvår sedan för en annan man. Sen dess så har allt gått väldigt snabbt för dem. Både våra och hans barn introducerades snabbt och de började leva familjeliv snabbt. Han har dessutom väldigt snabbt tagit en fadersroll för mina barn och det märks att han försöker ta den rollen. Mitt ex tillåter det hända utan protest. 
    Vi har barnen 50/50. Barnen är små fortfarande, 4 och 2 år. Och jag märker resan nu att den äldsta pratar mycket om sin nya "pappa" I positiva ordalag. Märker också att de mer och mer vill vara hos sin mamma.
    Det här får mig att må så fruktansvärt dåligt för jag älskar mina barn över allt annat och vill såklart att de ska va lyckliga och ha det bäst. 

Har försökt prata med henne om det här, men hon lyssnar inte på det. 

Jag känner mig så otillräcklig. Är det nån som käner igen sig i det här? 

• Svar på tråden Rädd för att bli utbytt som förälder
  • Anonym (Ledsen pappa)
    Anonym (Umgängesavtal) skrev 2025-07-10 09:25:38 följande:

Se till att ha ett umgängesavtal via Familjerätten. När barnen är så pass små ska byten (speciellt för den minsta) som regel vara täta, dvs 2-2-3 tex. Barnen har rätt till båda sina föräldrar och om du inte är olämplig som förälder så ska mamman uppmuntra till umgänge, inte hindra. 

Så börja med samarbetssamtal och upprätta ett umgängesavtal där så mycket som möjligt är detaljerat.

Fast vi kör redan 2-2-3. Och vi har gemensam vårdnad. Det är inte det som är problemet. 
  • Anonym (Ledsen pappa)
    Anonym (Jag har sett allt) skrev 2025-07-11 19:55:02 följande:
    Det jag skriver är att han ska fortsätta vara en stabil närvarande förälder, så kommer han knappast att tappa sina barn.
    Och det är jag också. Tro mig. Hans egna barn har dessutom redan uttryckt att de inte tycker om hans nya, alltså mitt ex, och inte vill va där när hon är där. Och det har såklart hans ex snappat upp så det är infekterat där. Ja du hör ju vilken bra början de har... 
Svar på tråden Rädd för att bli utbytt som förälder