• Anonym (Vad)

Rädd för att bli utbytt som förälder

Anonym (Ledsen pappa) skrev 2025-07-10 09:09:17 följande:
    Rädd för att bli utbytt som förälder

Hej 

Jag har en känsla som får mig att må så dåligt. Mitt ex lämnade mig för ett halvår sedan för en annan man. Sen dess så har allt gått väldigt snabbt för dem. Både våra och hans barn introducerades snabbt och de började leva familjeliv snabbt. Han har dessutom väldigt snabbt tagit en fadersroll för mina barn och det märks att han försöker ta den rollen. Mitt ex tillåter det hända utan protest. 
    Vi har barnen 50/50. Barnen är små fortfarande, 4 och 2 år. Och jag märker resan nu att den äldsta pratar mycket om sin nya "pappa" I positiva ordalag. Märker också att de mer och mer vill vara hos sin mamma.
    Det här får mig att må så fruktansvärt dåligt för jag älskar mina barn över allt annat och vill såklart att de ska va lyckliga och ha det bäst. 

Har försökt prata med henne om det här, men hon lyssnar inte på det. 

Jag känner mig så otillräcklig. Är det nån som käner igen sig i det här? 

Ingen kan ta papparollen för dina barn om det inte är så att du inte axlar den själv. Om du är en vettig och engagerad pappa så vill dina barn vara med dig. Om inte, så kan det bli så att de föredrar mammans nya. 

ditt ex har inte ansvar för din papparoll, inte heller ska hon begränsa vem era barn får tycka om eller haven nära relation med. De flesta har utrymme för fler än ett fåtal personer i sitt liv. Det du kan göra är att se till att du är en av de personer som dina barn vill ha i sitt liv. 
Svar på tråden Rädd för att bli utbytt som förälder