• Anonym (gudsar)

Tävlingscyklister på allmäna vägar...

Åkte på en väg i helgen där jag kom ikapp en grupp tävlingscyklister, eller vad det kallas. Var inte mycket trafik på vägen. Jag kom ikapp dem men kunde inte köra om då de låg tre cyklister i bredd. Ville inte tuta eller nånting, för det brukar kunna skrämma slag på folk (har själv blivit tutad på som cyklist och höll på att cykla omkull). De tittade bakom sig flera gånger och såg mig men valde ändå inte att cykla åt sidan eller ge plats. 

Kändes som att köra bakom en traktor med såna där dubbla hjul eller en bred lastbil. Fanns inte mycket ställen att köra om på heller då vägen var krokig. 

Tillslut så kommer en raksträcka med hyfsad sikt så jag går ut så långt jag kan. Ja då börjar en till cyklist åka ut mot vänster, missar mig med nån meter och då ser jag hur de kastar nånting mot bilen.

Blev mest förbannad så jag gasade och drog därifrån. 

Lär ju knappast varit ett polisärende, men vafan gör man i sån situation?? De blockerar ju medvetet vägen. Tycker det är knepigt nog att köra om EN cykel som vinglar på vägen. Skulle jag ha tutat och kört förbi ändå med risk för att preja ner nån i diket? 

• Svar på tråden Tävlingscyklister på allmäna vägar...
  • Spucks

Du ska köra om cyklister på andra filen, precis som du kör om en bil. Det betyder att du inte hade kunnat köra om dem tidigare, om de körde bakom varandra.

• Studentpappa

Många kör om en med sjukt små marginaler när man cyklar, och när det cyklas i grupp brukar många ligga kvar och bilisten får köra om när plats finnes. 

Ride it like you stole it
  • Anonym (Man)

Du får tänka att i en cyklists värld så är det bara hen själv som spelar någon roll. Alla andra är bara myror, de skiter totalt i om de stör dig, de till och med njuter av att störa dig.

Samma gäller med cyklister inne i stan som cyklar bland gångtrafikanter.

• Studentpappa
    Anonym (Man) skrev 2025-07-10 22:03:03 följande:

Du får tänka att i en cyklists värld så är det bara hen själv som spelar någon roll. Alla andra är bara myror, de skiter totalt i om de stör dig, de till och med njuter av att störa dig.

Samma gäller med cyklister inne i stan som cyklar bland gångtrafikanter.

Nja, det är väl generellt att överleva man siktar på. Det har dock många jäkligt svårt att förstå, att en bilist kanske får vänta tio sek är inget blodtrycket borde stiga så av som det verkar göra på en del..
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Spucks
    Louice12 skrev 2025-07-11 07:49:14 följande:
    Varför cyklar ni inte på rad som andra gör för att inte vara i vägen? Cyklar ni flera i bredd för att ni ska kunna prata med varandra? Det är tur att ni inte hör vad folk säger när de kör om i vänsterfilen. Min pappa skrek jämt "impotenta cyklister!"
    Det är säkrare att cykla bredvid varandra än i rad. För cyklar man i rad, kör många bilar om en med minimalt med avstånd. Det läsar man ju här och överallt, där bilförare tror att man kan köra om tidigare om de cyklar i rad. Nej, det kan man inte, om man kör om korrekt, dvs. om man kör om genom att köra på filen bredvid! Tvärtom, så kan man köra om snabbare om cyklisterna cyklar bredvid varandra eller i en klung, för då har man en kortare sträcka man behöver till omkörning.
  • Anonym (C)

Bilister är tyvärr ofta dåliga på att bedöma hur mycket utrymme som krävs för att köra om en cyklist på ett säkert sätt. Det är lätt hänt att man tänker att det inte behövs mer luft mellan fordonen än vad det gör när man kör om en bil.

När jag cyklar på ställen där det är för smalt för att köra om brukar jag hålla rätt långt åt vänster. Då blir det tydligare för bilisten att hen måste hålla sig bakom mig tills gatan blir bredare. Jag gissar att det kan ha varit något sådant som cyklisterna höll på med.

• Anonym (gudsar)

Kör alltid om med god marginal i sidled till cyklister. I det här fallet var vägen precis så bred att två bilar kunde mötas, men nu låg cyklarna så brett att det hade varit som att försöka köra om en bredhjulad traktor. Då hade det varit omöjligt att köra om utan att ligga för nära den yttersta cyklisten. Även när det var raksträcka så hade jag med nöd och näppe kommit förbi utan att riskera att toucha cykeln.

Problemet när de gör så är att folk tillslut triggas att göra farliga omkörningar.

Åkte bakom en kö med en EPA framför en gång, till slut brann det för en bil som gjorde en omkörning TROTS MÖTE, som nästan var på väg ut i diket.

Den här EPAn gjorde inte en tillstymmelse till att försöka hålla åt sidan. Nästan som att den ville jävlas. Då är man liksom precis lika ansvarig om det sker olyckor pga omkörningar.

• Anonym (Man)
    Studentpappa skrev 2025-07-10 23:25:23 följande:
    Nja, det är väl generellt att överleva man siktar på. Det har dock många jäkligt svårt att förstå, att en bilist kanske får vänta tio sek är inget blodtrycket borde stiga så av som det verkar göra på en del..
    Okej intressant, ska jag tänka på nästa gång jag nästan blir nerkörd av en cyklist som glor på mobilen samtidigt som den kör där folk går, att hen bara försöker överleva.

Bilister är ofta dumma i huvudet också, men de försöker i alla fall för det mesta inte låtsas att de är gångtrafikanter.
  • Studentpappa
    Anonym (Man) skrev 2025-07-11 17:11:35 följande:
    Okej intressant, ska jag tänka på nästa gång jag nästan blir nerkörd av en cyklist som glor på mobilen samtidigt som den kör där folk går, att hen bara försöker överleva.

Bilister är ofta dumma i huvudet också, men de försöker i alla fall för det mesta inte låtsas att de är gångtrafikanter.
    Det blir du aldrig av en som tränar, blanda inte korten. Att vanliga flanörer på cykeln kollar mobilen är ett separat problem och lika vanligt bland bilister som messar istället för att kolla på vägen.
  • Studentpappa
    Louice12 skrev 2025-07-11 07:49:14 följande:
    Varför cyklar ni inte på rad som andra gör för att inte vara i vägen? Cyklar ni flera i bredd för att ni ska kunna prata med varandra? Det är tur att ni inte hör vad folk säger när de kör om i vänsterfilen. Min pappa skrek jämt "impotenta cyklister!"

Jag cyklar 99/100 ensam så jag blir utsatt för idiotomkörningar varje träningspass. Jag tar minimalt med plats på vägen, ändå måste en del stryka förbi min armbåge i 100 knyck. 

Din pappa låter extremt mogen, är han en bmwförare utan blinkers?

• Studentpappa

Men jag ska för ordningens skull inte klaga på alla förare, majoriteten visar god hänsyn och kör om i andra filen eller saktar ner tills det är fri lejd. Cyklade 100km igår och det var 2-3 st som man velat tagit i örat...

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Man)
    Studentpappa skrev 2025-07-12 15:31:16 följande:
    Det blir du aldrig av en som tränar, blanda inte korten. Att vanliga flanörer på cykeln kollar mobilen är ett separat problem och lika vanligt bland bilister som messar istället för att kolla på vägen.
    Okej, för när 8 av 10 cyklister beter sig som egoistiska idioter så är det enbart de resterande som fungerar som något sorts unikt undantag, men ja det gäller väl öven bilister till viss del.
Svar på tråden Tävlingscyklister på allmäna vägar...