• Anonym (En man)

Compersion

Har precis insett att det finns ett begrepp för något jag känner igen mig på, compersion och att det inte bara är jag som upplever detta. Vet inte om det finns något svenskt ord/begrepp som passar? 

Möjligen får nyfikna googla innebörden men det handlar om glädje för någon annans njutning. Någon som känner igen sig? 

• Svar på tråden Compersion
  • Anonym (Hennes njutning)

Jag känner också igen mig i ordet compersion. det finns inget svenskt ord för det. Min upplevelse är att jag tycker om att få min fru att njuta, se henne få orgasm. Jag känner inte behov av att själv få orgasm när vi har sex.
    Jag har fantasier om att min fru har en älskare som ger henne sköna upplevelser.

• Anonym (En man)
    Anonym (Hennes njutning) skrev 2025-07-12 06:50:10 följande:

Jag känner också igen mig i ordet compersion. det finns inget svenskt ord för det. Min upplevelse är att jag tycker om att få min fru att njuta, se henne få orgasm. Jag känner inte behov av att själv få orgasm när vi har sex.
    Jag har fantasier om att min fru har en älskare som ger henne sköna upplevelser.

Ellerhur! Hennes orgasm är viktigare/bättre än den egna. Ddr låter konstigt när man säger det högt men då känner jag med. Det kanske inte fins ett svenskor ord motsvarande? 
  • XDX

Stor igenkänning här! Kände inte till ordet innan. 

Tror detta bidrar till min (enligt mig ganska milda och lagom) hypersexualitet. 

• Anonym (En man)
    XDX skrev 2025-07-13 13:18:01 följande:

Stor igenkänning här! Kände inte till ordet innan. 

Tror detta bidrar till min (enligt mig ganska milda och lagom) hypersexualitet. 

Kul att höra att vi är fler! 😅
  • Anonym (Nightstride)

Instämmer. Det som driver mig till, och vid, sex är min hunger efter hennes njutning. Kräver inga gentjänster, att jag får vara med och uppleva, och bidra till hennes njutning är allt jag vill ha. Vill hon betala tillbaka så får hon göra det genom att njuta mer! 

• Anonym (Fontän)

Känner igen!
    Fullständigt älskar att pulla, slicka smeka tills hon kommer i fontänorgasmer!! Njuter fullt ut men inte alltid jag får stånd vilket kan tyckas konstigt hos henne. Tar hon den sedan i munnen och ska få den styv kan jag komma nästan direkt🤔🤷?♂️

• Anonym (En man)
    Anonym (Fontän) skrev 2025-08-03 12:00:05 följande:

Känner igen!
    Fullständigt älskar att pulla, slicka smeka tills hon kommer i fontänorgasmer!! Njuter fullt ut men inte alltid jag får stånd vilket kan tyckas konstigt hos henne. Tar hon den sedan i munnen och ska få den styv kan jag komma nästan direkt🤔🤷?♂️

Har inte heller stånd hela tiden när jag fokuserar på henne men för mig är det inget som stör eller som påverkar. Jag är kåt och älskar det trots jag inte är hård. 
  • Anonym (B)

Ni som säger att ni ger allt för att kvinnan ska komma, har ni haft nån kvinna som aldrig kommit?

• Anonym (Nightstride)
    Anonym (B) skrev 2025-08-03 14:02:27 följande:

Ni som säger att ni ger allt för att kvinnan ska komma, har ni haft nån kvinna som aldrig kommit?

Min fru kom typ tre gånger totalt under våra första 7-8 år ihop (tillsammans med mig - på egen hand har hon alltid kunnat). 
  • KimLinnefeldt

Himla bra ord. Wikipedia översätter med "kompersion", med svenskt uttal antar jag. Det definieras som motsatsen till svartsjuka. Alltså att unna den andre att njuta.

Det kanske avser att njuta av att partnern har sex med någon annan, men jag skulle gärna vidga det till att njuta av att ge sin partner njutning. Det som slarvigt kallas "ställa upp" men som är mycket mer kärleksfullt än så.

• Anonym (En man)
    Anonym (B) skrev 2025-08-03 14:02:27 följande:

För 10-15 år sedan fick jag helt klart fler orgasmer än min fru. Idag skulle jag säga att det är motsatt. Jag har förändrats, dvs. jag gillar när hon kommer mycket mycket mer än för 10-15 år sedan. Hon har också blivit säkrare på sig själv och oss. Hon fejkar inte utan försöker njuta eftersom det ger henne allt. Varför fejka orgasm om man själv inte vinner något på det? 

Så, hon kom inte varje gång tidigare men numera är de nästan garanti på hennes orgasm, inte min. 

• beli
    Anonym (En man) skrev 2025-08-04 00:19:59 följande:

För 10-15 år sedan fick jag helt klart fler orgasmer än min fru. Idag skulle jag säga att det är motsatt. Jag har förändrats, dvs. jag gillar när hon kommer mycket mycket mer än för 10-15 år sedan. Hon har också blivit säkrare på sig själv och oss. Hon fejkar inte utan försöker njuta eftersom det ger henne allt. Varför fejka orgasm om man själv inte vinner något på det? 

Så, hon kom inte varje gång tidigare men numera är de nästan garanti på hennes orgasm, inte min. 

Ok. Jag bara undrar eftersom det är så mycket prat om att ni älskar att se kvinnan få orgasm, men om det är en kvinna som är anorgasmisk. . . Tja, många skulle väl aldrig vilja bli ihop med en sån kvinna från första början, antar jag.
  • Anonym (En man)
    beli skrev 2025-08-04 20:13:42 följande:
    Ok. Jag bara undrar eftersom det är så mycket prat om att ni älskar att se kvinnan få orgasm, men om det är en kvinna som är anorgasmisk. . . Tja, många skulle väl aldrig vilja bli ihop med en sån kvinna från första början, antar jag.
    Ok, nej jag har inte varit med någon som inte kan komma. 
Svar på tråden Compersion