• Verruckt

Har vaknat nu, men jag är så arg!

Jag förstår inte. Hur kunde jag, jag som tycker att jag är så stark i mig själv, låta detta ske? År av förminskning, gaslighting, manipulation och kontroll. Hur kunde jag inte se? Hur kunde jag vara så blind!? Jag är såå arg på mig själv!

Inget fysiskt våld men bara så mycket? ååh! Jag är så arg!

Gjorde klart för honom för 2 veckor sedan att han ska ut ur mitt hus nu. Han svarade med någon konstig förtvivlan och med att hota om att ta livet av sig. Det vred till sig i magen på mig när han sa det men som tur var så svarade jag apatiskt på det: ? att jag inte kan ta ansvar för vad han gör med sitt liv. Då växlade han till ilska direkt.

Då fick jag det bekräftat ännu mer hur mycket han har manipulerat mig under alla år.

Nu så sitter han varje dag och dricker och spelar data-spel hela dagarna. Och när jag pressar honom med om han hittat någon lägenhet eller skaffat leg än så möts jag bara av att jag är en okänslig idiot som inte ser att han lider.

Jag kommer fasen aldrig att få ut honom! Jag vet att han har rättigheter och det vet tyvärr han med. Varför varför varför gick jag inte när den första röda flaggan blottades!?! Jag är så jävla dum i huvdet! Hur kunde jag vara så blind!?

• Svar på tråden Har vaknat nu, men jag är så arg!
  • Verruckt
    Tow2Mater skrev 2025-07-11 23:48:37 följande:

Skaffa leg? Ar han minderårig som inte har leg? 

Nej. Han är 37. Jag är 40
  • Jimmy75

Vänd på det istället. Att slå på dig själv mentalt hjälper inte. Använd din ilska som bränsle istället för att bli aktiv och driva på separationen. Ägna den till att ta reda på saker du behöver ha koll på....medan han sitter där och tycker synd om sig själv rustar du dig genom att skaffa koll på vad som gäller för just din situation. Eventuella skyldigheter du har, vad du kan kräva av honom, vad du kan göra utan hans samtycke/godkännande osv.

Det är också på det viset du kommer visa honom att du menar allvar.

• Verruckt
    Jimmy75 skrev 2025-07-12 00:36:17 följande:

Vänd på det istället. Att slå på dig själv mentalt hjälper inte. Använd din ilska som bränsle istället för att bli aktiv och driva på separationen. Ägna den till att ta reda på saker du behöver ha koll på....medan han sitter där och tycker synd om sig själv rustar du dig genom att skaffa koll på vad som gäller för just din situation. Eventuella skyldigheter du har, vad du kan kräva av honom, vad du kan göra utan hans samtycke/godkännande osv.

Det är också på det viset du kommer visa honom att du menar allvar.

Jag har redan antecknat när jag avslutat relationen. Han ville inte skriva på något om sista utflyttsdag, vilket jag inte kan tvinga honom till. Papper på att sambolagen inte gäller samt saklista. 

Varje gång jag försöker ta upp något så blir han så arg och säger att jag är känslokall och att han är ledsen för att sedan 5 sekunder senare knäcka ännu en öl och spela och skratta med sina gamingkompisar. Har gått 2 veckor nu.

Jag kanske läser för mycket men har läst att ilska mot en sådan personlighet bara gör honom starkare. Desutom är jag inte en arg person, han har gjort mig arg nu, men det är verkligen inte sådan som jag är. 
  • Anonym (Bv)

Har hänt precis som dig men som tur bodde vi på olika länder. Jag avbröt vårt relation omedelbart och han sa till mig att han skulle ta av sitt liv. 
    Jag hade svarat att han inte tar av sitt liv på grund av mig och kommer aldrig ångra mig. Hade berättat för hans familj och försökte att inte ta kontakt med honom.

Så JA! Sådana människor försöker hela tiden att lägga deras skulder på deras partner och är väldigt toksiga som inte har någon respekt alls. Ska bara slängas bort så de erkänner det själva. 

Var stärk och låt honom ta hans livs ansvar själv. Säg upp din lägenhet utan att säga något och flytta försvann därifrån, för jag vet att sådana människor vill aldrig lämna någon utan de klistrar sig i någon annan människa bara för deras skull.

• Verruckt
    Anonym (Bv) skrev 2025-07-12 01:37:54 följande:

Har hänt precis som dig men som tur bodde vi på olika länder. Jag avbröt vårt relation omedelbart och han sa till mig att han skulle ta av sitt liv. 
    Jag hade svarat att han inte tar av sitt liv på grund av mig och kommer aldrig ångra mig. Hade berättat för hans familj och försökte att inte ta kontakt med honom.

Så JA! Sådana människor försöker hela tiden att lägga deras skulder på deras partner och är väldigt toksiga som inte har någon respekt alls. Ska bara slängas bort så de erkänner det själva. 

Var stärk och låt honom ta hans livs ansvar själv. Säg upp din lägenhet utan att säga något och flytta försvann därifrån, för jag vet att sådana människor vill aldrig lämna någon utan de klistrar sig i någon annan människa bara för deras skull.

Skönt att kunna kapa direkt och bra av dig att inte svara på det där meddelandet. Jag har tyvärr inte möjligheten att flytta och jag känner inte heller att jag vill.

Jag är mest arg på mig själv att jag inte såg det tidigare bara. 

Var en klasskamrat som jag aldrig träffat på discord som uttryckte att han tyckte jag var en hjälte som orkade med att plugga och sköta hem och hus samtidigt som jag hade kronisk smärta och sov 2-4 timmar per natt. Han kunde inte fatta det.

Det kände jag rakt in i hjärtat. Vilken kontrast mot min sambo som tyckte att jag skulle sluta studierna och tyckte jag var lat som inte skötte hushållet. Det var min vändpunkt.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Bv)
    Verruckt skrev 2025-07-12 01:52:49 följande:
    Skönt att kunna kapa direkt och bra av dig att inte svara på det där meddelandet. Jag har tyvärr inte möjligheten att flytta och jag känner inte heller att jag vill.

Jag är mest arg på mig själv att jag inte såg det tidigare bara. 

Var en klasskamrat som jag aldrig träffat på discord som uttryckte att han tyckte jag var en hjälte som orkade med att plugga och sköta hem och hus samtidigt som jag hade kronisk smärta och sov 2-4 timmar per natt. Han kunde inte fatta det.

Det kände jag rakt in i hjärtat. Vilken kontrast mot min sambo som tyckte att jag skulle sluta studierna och tyckte jag var lat som inte skötte hushållet. Det var min vändpunkt.
    Kärlek är blind. Alla är så när man blir kär i någon, inte lätt att kunna se den andra sidan av deras beteende.

Säger han till dig att du är lat och inte kan klara studera? Vad väntar du att han ska säga då? Det är så han kan trycka dig ner. Eftersom han är en sån svag man som inte kan känna sig trygg med en stark kvinna. Så han måste dra dig några stegar tillbaka tills du når hans nivå. 

Du så också själv att han manipulerar dig. Varför tror du då? Ja, bara så du kan ge upp och inte kunna orka ta hand om ditt liv. Han vill aldrig att du ska bli en framgångsrik kvinna.

När han säger något dumt ord till dig, svara inte så mycket utan säg bara en kort mening att du vet vem du är och bryr inte dig om det där han säger åt dig.

Ta hand om dig själv.
Svar på tråden Har vaknat nu, men jag är så arg!