• Anonym (Mamma)

Hur delar vi?

Behöver verkligen hjälp och råd.

Jag och min sambo sedan 7 år tillbaka har tillsammmans 4 tonåringar. Två har flyttat hemifrån så nu har vi ett barn (mitt) på heltid och hans ena på halvtid.

Sambon får ut 45.000kr i månaden och jag 25.000kr

Jag betalar mina barns fickpengar, försäkringar och mobiler. 

Hur löser man ekonomin? Hyra, mat, el, internet, mat?

Ska man dela 50-50 fast han tjänar nästan dubbelt än mig

• Svar på tråden Hur delar vi?
  • felicityporter

Det bestämmer ni ju helt själva, skulle dock inte rekommendera gemensam ekonomi (att alla pengar är allas) om styvbarn är involverade.

• Anonym (Mamma)

Nej men hur gör man med alla utgifter?

• Fjäril kär

Eftersom det är sån skillnad i inkomst ska han väl givetvis betala procentuellt mer än dig.   Resterande pengar som är kvar får ni väl enas om hur ni ska fördela eller ses som gemensamma. 

• Anonym (Laura)

Hur har ni gjort hittills?

• Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-07-12 17:50:38 följande:

Nej men hur gör man med alla utgifter?

Har ni precis flyttat samman?
  • Anonym (Mamma)

Nej vi har bott ihop i 6 år och delat 50-50 på varje krona. Jag känner dock att det blir jäkligt tufft för han har så mycket mer kvar än mig efter lön och han skulle aldrig bjuda mig på nåt

• Anonym (Jill)

Inte lätt, men rent krasst så är det ditt ansvar att försörja dig själv och de barn du valt att skaffa. Egentligen borde du betala mer för mat och el eftersom ditt barn bor heltid. Du tjänar även på att vara sambo, hyra, el, mat etc borde vara dyrare om du bodde ensam med ditt barn. 

Många delar hyra och driftskostnader procentuellt efter inkomst, men det finns ju ingen naturlag som säger att det måste vara så.

• Maac

Det är ju trevligast om man kan leva med samma standard när man är ett par och bor under samma tak. 

Jag tror att jag hade löst det genom att ni betalar procentuellt på alla kostnader, baserat på era löner. Det är helt orimligt att ni betalar 50/50 när ni varit ett par och delat livet så länge.

• Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-07-12 18:50:40 följande:

Nej vi har bott ihop i 6 år och delat 50-50 på varje krona. Jag känner dock att det blir jäkligt tufft för han har så mycket mer kvar än mig efter lön och han skulle aldrig bjuda mig på nåt

Ok, varför gick du med på det då?
  • Studentpappa
    Anonym (Mamma) skrev 2025-07-12 18:50:40 följande:

Är han så snål så låter det väl osannolikt att han går med på något annat än 50/50? 

Det rimliga hade väl varit att betala procentuellt på allt som är fast. Bostad, el osv. Sen står var och en för sina barns kostnader.
    Ride it like you stole it
Svar på tråden Hur delar vi?