• Anonym (Mamma)

Hur delar vi?

Behöver verkligen hjälp och råd.

Jag och min sambo sedan 7 år tillbaka har tillsammmans 4 tonåringar. Två har flyttat hemifrån så nu har vi ett barn (mitt) på heltid och hans ena på halvtid.

Sambon får ut 45.000kr i månaden och jag 25.000kr

Jag betalar mina barns fickpengar, försäkringar och mobiler. 

Hur löser man ekonomin? Hyra, mat, el, internet, mat?

Ska man dela 50-50 fast han tjänar nästan dubbelt än mig

• Svar på tråden Hur delar vi?
  • felicityporter
    Anonym (Mamma) skrev 2025-07-12 18:50:40 följande:

Nej vi har bott ihop i 6 år och delat 50-50 på varje krona. Jag känner dock att det blir jäkligt tufft för han har så mycket mer kvar än mig efter lön och han skulle aldrig bjuda mig på nåt

Om han är så snål att han aldrig bjuder dig på något trots hans mycket högre inkomst tycker jag det lämpligaste blir att ni delar procentuellt av vad ni tjänar på alla utgifter. Dvs att han kommer vara tvungen att lägga mer än du på samtliga utgifter. 
  • Anonym (Hevs)
    Fjäril kär skrev 2025-07-12 17:55:48 följande:

Eftersom det är sån skillnad i inkomst ska han väl givetvis betala procentuellt mer än dig.   Resterande pengar som är kvar får ni väl enas om hur ni ska fördela eller ses som gemensamma. 

Ja det är ett vanligt råd som brukar ges. Den som har större inkomst betalar ett strörre procenttal på utgifterna.

Så i ert fall skulle du betala ca 36 % och han 64% av era gemensanma utgifter, om ni gör så.

Sedan, om ditt barn är yngre, så äter det barnet mindre än om hans barn är en tonåring. Eller tvärtom. I så fall ska du betala extra för din sons mat. 

Om du tror att det inte fungerar med procentuell delning, så tycker jag att du ska vara stenhård när det gäller hemarbete av alla slag. Strikt 50-50-delning  på allt det! 

Personligen skulle jag tycka det var trist om min partner och jag delade på alla räkningar rakt av och min sambo, som tjänade mycket mer pengar än jag, aldrig kunde bjuda på lite guldkant på tillvaron någon gång ibland.  Lite sorgligt tycker jag. 

Äkta makar i ett äktenskap ska leva på samma levnadsnivå enligt lagen.  Mwn det finns inget sådant när det gäller sambos. 
  • Anonym

1. föreslå att ni betalar procentuellt. Hitta någon sk expert på nätet

2. Föreslå att ni flyttar till en billigare bostad. Den är för dyr för din inkomst

• Tow2Mater

Du säger jag betalar mina barns fickpengar, försäkringar och mobiler men du har bara ett av din barn boendes hemma. Menar du att du betalar även för dina barn som flyttat hemifrån? Isåfall slulle jag börja kapa där i första hand, och låta dem rätta sina munnar efter sina egna inkomster.

• Anonym (Mamma)

Nej jag har en son som bor på annan ort pga studier på gymnasiet som jag försöjer 100% själv

• Tow2Mater
    Anonym (Mamma) skrev 2025-07-13 21:09:09 följande:

Nej jag har en son som bor på annan ort pga studier på gymnasiet som jag försöjer 100% själv

ah, ok.
  • Anonym (G)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-07-13 21:09:09 följande:

Då har du ju mer försörjningsplikt än barnet som bor hemma. 

Dina barns biopappa? Betalar han ingenting för vare sig hemmabarnet eller det som bor på annan ort?

• Dexter dot com

Jag tycker det är viktigt att bena ur varför han har mer inkomst än dig och vad du gör för att höja din inkomst....jobbar han mer, har pluggat och har studieskulder, har större ansvar på jobbet vilket innebär mer stress mm ?
    Om man har slitit för sin utbildning och har ett krävande jobb ser jag inte det som självklart att man ska dela med sig till nån som tex valt att jobba deltid, inte pluggat vidare, inte vill jobba extra för att höja sin inkomst eller sänka sina omkostnader osv.

• Anonym (Hevs)
    Dexter dot com skrev 2025-07-14 07:06:16 följande:

Jag tycker det är viktigt att bena ur varför han har mer inkomst än dig och vad du gör för att höja din inkomst....jobbar han mer, har pluggat och har studieskulder, har större ansvar på jobbet vilket innebär mer stress mm ?
    Om man har slitit för sin utbildning och har ett krävande jobb ser jag inte det som självklart att man ska dela med sig till nån som tex valt att jobba deltid, inte pluggat vidare, inte vill jobba extra för att höja sin inkomst eller sänka sina omkostnader osv.

Kan bl.a. röra sig om att de flesta manligt dominerade yrken är mer betalda än de flesta kvinnligt dominerade yrken. Oavsett utbildning och ansvar. En slags mansbonus.
  • Tow2Mater
    Anonym (Hevs) skrev 2025-07-14 14:19:27 följande:
    Kan bl.a. röra sig om att de flesta manligt dominerade yrken är mer betalda än de flesta kvinnligt dominerade yrken. Oavsett utbildning och ansvar. En slags mansbonus.
    Könskrigandet har nu officiellt startat.
Svar på tråden Hur delar vi?