• Anonym (Ts)

Insemination i Danmark?

Är det någon som har erfarenhet av det? Min syster som är 35 funderar på det om hon inte har hittat någon att skaffa barn med inom några år. 

Min dotter har en kompis som blev till på det sättet när hennes mamma var 44 (så länge hade min syster inte tänkt vänta) , allt verkar ha gått bra och hon hade inget negativt att säga om det.

Vad kostar det? Vad ska man tänka på? Vad kollar de upp? Min syster har ADHD men det borde väl inte vara ett problem? Hon sköter jobb och bostad och allt sånt bra. 

• Svar på tråden Insemination i Danmark?
  • Aliona

Jag gjorde för knappt tio år sedan, och det var jättebra. Kan varmt rekommendera Storkkliniken i centrala Köpenhamn. Vilken skillnad från tex RMC i Malmö! 

Det kostar ju en slant, men det är helt omöjligt att säga hur mycket för det beror helt på sperman, om man ska ha stimulerad eller naturlig cykel, helgtillägg osv. Kolla på den kliniken hon är intresserad av, det finns  prislistor.

ADHD ska inte vara något problem. 

• Aliona
    Aliona skrev 2025-07-13 13:08:58 följande:

Jag gjorde för knappt tio år sedan, och det var jättebra. Kan varmt rekommendera Storkkliniken i centrala Köpenhamn. Vilken skillnad från tex RMC i Malmö! 

Det kostar ju en slant, men det är helt omöjligt att säga hur mycket för det beror helt på sperman, om man ska ha stimulerad eller naturlig cykel, helgtillägg osv. Kolla på den kliniken hon är intresserad av, det finns  prislistor.

ADHD ska inte vara något problem. 

Kollade precis för jag var nyfiken. Storkklinik är tyvärr stängd men det finns många andra. På Sellmer kostar sperman 3000-12000 DKK per gång, alltså 4500-18000 SEK. Sen tillkommer själva inseminationen som går på 4500 DKK för naturlig cykel och 6500 DKK för stimulerad. Så det landar på ca 11.000-26.000 SEK per försök.
  • Anonym (Ts)
    Aliona skrev 2025-07-13 15:22:09 följande:
    Kollade precis för jag var nyfiken. Storkklinik är tyvärr stängd men det finns många andra. På Sellmer kostar sperman 3000-12000 DKK per gång, alltså 4500-18000 SEK. Sen tillkommer själva inseminationen som går på 4500 DKK för naturlig cykel och 6500 DKK för stimulerad. Så det landar på ca 11.000-26.000 SEK per försök.
    Tack för att du tog dig tid att svara :) Ska kolla lite , jag hade tänkt att jag kanske kan hjälpa henne med en slant till det sen om det blir aktuellt.. Det var ju inte så farligt dyrt ändå, såklart kostar det en del men det är ju värt det om det lyckas :)
  • Aliona
    Anonym (Ts) skrev 2025-07-13 20:51:01 följande:
    Tack för att du tog dig tid att svara :) Ska kolla lite , jag hade tänkt att jag kanske kan hjälpa henne med en slant till det sen om det blir aktuellt.. Det var ju inte så farligt dyrt ändå, såklart kostar det en del men det är ju värt det om det lyckas :)
    Det var så lite - jag minns hur överväldigande det var att ta reda på all information! Vad snällt av dig att du vill hjälpaa! Det svåra med att beräkna hur mycket det kommer att kosta är ju att man inte vet hur många försök som kommer att krävas, och det kan snabb dra iväg. Och som du säger så är det värt varenda krona om det lyckas, men det kan bli mycket pengar för ingenting annars. Och då är det svårt att sluta efter låt säga 4-5 försök! Nu kommer hon ju göra fertilitetsutredning först så då får man ett litet hum. Sen skulle jag råda henne att se om hon kan hitta en gynekolog där ni bor som är villiga att hjälpa till. De får, men måste inte, hjälpa vid insemination i Danmark. Vad gynekologen kan göra är ultraljud för att hålla ännu bättre koll på ägglossningen och skriva ut en ägglossningsspruta som man tar själv hemma. 
Svar på tråden Insemination i Danmark?