• Moana

Invaderad

Har lite svårt att sätta in detta i rätt forum men valde relationsproblem. Är på semester vid sommarstuga och känner mig så totalt invaderad av grannarna här. Ända sedan vi kom hit för två veckor sedan har det inte gått en dag utan att någon har kommit hit till oss och suttit och druckit öl och skrävlat om diverse.  Min partner sade till mig dag 1 att hen skulle hålla sig borta hos dom andra grannarna om det blev för mycket, men det har inte blivit så. Nu är det nästan dags att åka hem och jag är allt annat än utvilad. När vi satt vid middagen så kom en av grannarna börnande på fyrhjuling in på tomten och sa att ?nu har ni fem minuter på er att äta upp middagen innan som andra kommer?. Sen gick han fram till mig och sa att om jag tycker det är jobbigt så kan jag gå hem till honom och sätta mig. Jag ska alltså behöva fly från mitt eget hem för att få vara ifred på semestern. Det är så påfrestande. Överreagerar jag? Alla andra verkar tycka detta är ok. Jag har börjat googla på högkänslighet och undrar om jag är en sådan person, samtidigt så känns det onormalt att det ska vara all in i 14 dagar (vi är 50 plus kan jag säga). Nu måste jag snart gå ut med ett av husdjuren och då vet jag att det står en hög med folk utanför dörren som undrar vad det är för fel på en och som ska fråga hur man mår osv?
  • Svar på tråden Invaderad
  • Moana
    Anonym (Wera) skrev 2025-07-13 22:08:15 följande:

Men varför ber du dem inte gå hem? Varför ber inte din partner dem gå hem? På vilket sätt skulle det hjälpa att din partner flyr hemmet, menar hen? Då blir du ju ensam kvar med de invasiva grannarna. 

Och nej, du är inte högkänslig. 

Det är inte min partner som ska fly hemmet, det är min granne som tycker att jag ska gå och sätta mig hemma hos honom ifall jag tycker dom är störande hemma hos mig. Om det hade varit tvärtom, att jag hade gått hem till nån av dessa och betett mig så då hade det tagit hus i helsicke kan jag säga. Men hemma hos oss är allt tillåtet av nån anledning. Om jag ber dom gå hem då skulle ingen av dom prata med mig mer tror jag. Vilket känns lite orättvist då jag inte har gjort nåt. Jag bara råkar bo här. Min partner är väl den som har godkänt detta så jag förmodar att det skulle vara konstigt om hen skickade iväg alla. 
  • Moana
    Anonym (Wera) skrev 2025-07-14 07:38:06 följande:
    Ok. Men vad menade du då med det här: Min partner sade till mig dag 1 att hen skulle hålla sig borta hos dom andra grannarna om det blev för mycket
    Aha jag missuppfattade där. Min partner skulle hänga nån annanstans då var det som sas till mig dag 1. Grannarna hänger med partnern och stör inte mig i så fall. Men det blir lite som att fira semestern ensam ifall hen går iväg. Partern är mer spontan än mig och kan bestämma saker snabbt utan mig, medan jag hellre vill planera in nån middag då o då och helst vilka som ska komma också, men det är som att dessa gränser inte respekteras öht. Folk bara kommer. Och stannar. Och det är inga lågmälda typer utan folk som hörs och talar till en på ett sätt som kräver att man lyssnar. Vilket jag inte är intresserad av. Men då är man ?sur? o ?konstig?.
Svar på tråden Invaderad