• Anonym (Tandtrollet)

Borsta tänderna två gånger om dagen?

Jag gör förstås det. Och borstar tänderna på mina barn morgon och kväll.

Men blev lite nyfiken på när det blev en allmän rekommendation egentligen? När jag var barn minns jag bara att man skulle borsta tänderna på kvällen. 

Borstade ni tänderna morgon och kväll när ni var barn? (Skriv gärna hur gamla ni är också.)

• Svar på tråden Borsta tänderna två gånger om dagen?
  • Anonym (S)

Har alltid gjort det två gånger, är född 1990.

• Anonym (Solen)

Min partner arbetar som tandläkare. Det finns ett samband mellan hur ofta man borstar och hur munhälsan är. Även ett samband mellan munhälsa och vad man äter. Samt ett samband mellan munhälsa och hur ofta man går till tandläkare . 

Antagligen märkte man att tandhälsan förbättrades när man började rengöra sina tänder. Precis som med övrig hygien. Att sedan borsta även på morgonen blev väl ett logiskt beslut. De allra flesta är ju hemma både när de går upp och går och lägger sig, och har därmed tillgång till sitt badrum. 

• Anonym (Em)

Under 60-talet började Folktandvården rekommendera folket att borsta tänderna två gånger om dagen. 

Jag är född -85 och i mitt liv har det alltid varit en självklarhet att man borstar morgon och kväll. 

• Spucks

Jag är född under 80talet och vi borstade tänderna 2 gånger om dagen. Vissa sa även 3 gånger om dagen. Nu var det visserligen inte i Sverige, men jag har svårt att tro att det var annorlunda i Sverige.
    Det var nog bara din familj som ansåg att det räcker på kvällen.

• Anonym (Tandtrollet)
    Anonym (Solen) skrev 2025-07-14 10:56:05 följande:

Min partner arbetar som tandläkare. Det finns ett samband mellan hur ofta man borstar och hur munhälsan är. Även ett samband mellan munhälsa och vad man äter. Samt ett samband mellan munhälsa och hur ofta man går till tandläkare . 

Jag har också ett ungefärligt hum om varför och när man ska borsta tänderna. Fast min partner inte är tandläkare.

Jag var mest nyfiken på när rekommendationen kom och varför den tycks ha tagit så lång tid att slå igenom i vissa kretsar. Tror typ ingen jag kände på 80-talet borstade tänderna mer än en gång per dygn.
  • Anonym (Tandtrollet)
    Spucks skrev 2025-07-14 11:02:16 följande:

Jag är född under 80talet och vi borstade tänderna 2 gånger om dagen. Vissa sa även 3 gånger om dagen. Nu var det visserligen inte i Sverige, men jag har svårt att tro att det var annorlunda i Sverige.
    Det var nog bara din familj som ansåg att det räcker på kvällen.

😆 Det kan mycket väl ha varit mina föräldrar och deras umgängeskretsar som brast där. Det skulle inte vara första gången i så fall. 

Men jag har till och med för mig att någon lärare sa något i stil med "borsta åtminstone tänderna på kvällen".

Jag är också född på 80-talet.
  • Jimmy75

Född 75, så länge jag kan minnas skulle man borsta 2 gånger om dagen

• Anonym (40 år)

Jag gjorde det först när jag blev vuxen och tog ansvar själv för tandläkarbesöken och började bry mig lite mer. Men tror de sa två gånger om dagen när jag var barn också 

• Anonym (Tandtrollet)
    Jimmy75 skrev 2025-07-14 11:20:15 följande:

Född 75, så länge jag kan minnas skulle man borsta 2 gånger om dagen

Ok, så i alla fall sedan början av 80-talet då. 

Någon skrev ju att rekommendationen kom på 60-talet så det stämmer ju överens.
  • Anonym (Bobban)
    Anonym (Tandtrollet) skrev 2025-07-14 11:05:08 följande:
    Jag har också ett ungefärligt hum om varför och när man ska borsta tänderna. Fast min partner inte är tandläkare.

Jag var mest nyfiken på när rekommendationen kom och varför den tycks ha tagit så lång tid att slå igenom i vissa kretsar. Tror typ ingen jag kände på 80-talet borstade tänderna mer än en gång per dygn.

Jag är född på 70-talet och jag och de kompisar jag sov över hos borstade 2 ggr/dag. Sen hade vi tandborstar på dagis (och fritids också, tror jag) eftersom många åt frukost där. Så det var ett väldigt borstande. Och så kom flourtanten en gång i veckan. 

Bland vissa har det fortfarande inte slagit igenom. De ger också småbarn saft i nappflaska som de får gå och småsutta på, eller majskrokar. Det blir karies det. :( 

Svar på tråden Borsta tänderna två gånger om dagen?