• Anonym (Uppgiven)

Mannen jag trott jag känt och levt med i snart 20 år har visat sig vara någon jag inte alls känner eller vill leva med.

Hej!

Jag vänder mig till er för att söka råd och stöd i  en situation som har blivit allt svårare för mig att hantera.Det har eskalerat och blivit mycket värre sista tiden, just nu är vi i stadiet där han utsätter mig för "silent treatmeant" obehagligt och jag vill inget annat än att komma härifrån. Jag upplever att jag blir gaslightad, manipulerad och kontrollerad. Jag känner mig ofta nedtryckt och osäker på mina egna tankar och känslor. Dessutom är jag utsatt för ekonomiskt våld, där min partner har full kontroll över alla inkomster och utgifter. Jag får ingen inblick i något alls och behöver be om att få pengar som jag då får frågan vad jag behöver dom till. När jag bett om att få ta del av våra gemensamma inkomster och utgifter vill han inte visa, han säger -jag har koll och vet allt det räcker. Jag måste bara förhålla mig till det, förlita mig på det han säger och inte ifrågasätta för då blir han arg. Det är ju mina pengar också! Detta gör det ännu svårare för mig att känna mig fri eller känna att jag har möjlighet att lämna. Pga av honom har jag förlorat många betydelsefulla vänner och har inte alls många jag kan vända mig till. Jag haringen familj som kan hjälpa mig. Jagkännermig så uppgiven och ledsen. Jag har inte dom bästa förutsättningarna föratt lämna men jagorkarintemer, han bryter ner mig bit för bit och jag börjar tvivla på mig själv och mitt egna värde.

Jag är medveten om att jag behöver ta mig ur denna situation, jag har kommit dit där jag insett att jag lever med en narcissist, skulle kunna redogöra en hel bok om hur han får mig att känna och vad han utsätter mig för men det spelar egentligen ingen roll i sammanhanget. Det känns bara så överväldigande och jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Jag behöver ju någon buffert, men vet inte hur jag ska lyckas få ihop till det utan att han får veta. Har tänkt i alla möjliga banor, ska jag försöka göra någon typ av insamling, var och hur ska man gå till väga och vem skulle vilja hjälpa mig? Känns för svårt. Men jag funderar på alla möjligheter för att kunna gå.  Kan tillägga att vi är gifta och har barn ihop. Har blundat för det och accepterat detta för länge.
    Jag skulle verkligen uppskatta om ni kan dela med er av era erfarenheter eller tips om hur man kan hantera och lämna en sådan här relation.

Hur har ni gjort för att skapa en säkerhetsplan?

Finns det specifika resurser eller organisationer som kan hjälpa i sådana här situationer?

Har ni några strategier för att hantera ekonomisk kontroll och hur man kan bli mer självständig? 

Tack för att ni tar er tid att läsa detta. Det känns så extremt ensamt och svårt, så jag uppskattar verkligen all hjälp och stöd ni kan ge ❤

• Svar på tråden Mannen jag trott jag känt och levt med i snart 20 år har visat sig vara någon jag inte alls känner eller vill leva med.
  • Anonym

Kontakta kvinnojouren
    Det du beskriver är ekonomiskt våld

• Jimmy75

Vänd dig till banken för uppgifter om ekonomin. Det är väl hyfsat vanligt idag att man har internetbanken och kan gå in där och kolla kontouppgifter. Annars är det som ovan, kontakta kvinnojouren, eller kollar du på nätet vad din kommun erbjuder för stöd. Såna saker kan variera med var man bor.

Vad gäller säkerhetsplan så tänker jag att det är viktigt att försöka se till att du har någonstans att ta vägen. Börja knyta olika kontakter igen. Det är isoleringen och bristen på insyn i saker som gör att han kan hålla greppet om dig.

• Anonym (Girlpower)

Först och främst, bra att du nu ser "klart". Bara där har du tagit tillbaka halva makten. 

Du har uppenbarligen en egen inkomst. Då kan du bara öppna ett nytt bankkonto i en annan bank och be arbetsgivaren sätta in lönen där istället. För jag antar att du inte är omyndigförklarad och han din gode man? 

Självklart ska du då inte ge ut kod till ditt BankID/bankdosa till NÅGON, varken din man eller dina barn. Byt kod om det behövs. 

Men vad har hindrat dig från att redan göra detta? 

• Tow2Mater
    öppna ett nytt bankkonto och be din arbetgivare föra över din lön dit med start när nästa lön kommer. Sedan för du över till mannen det som ska betala stående räkningar.
  • Anonym (Uppgiven)
    Jimmy75 skrev 2025-07-15 23:43:58 följande:

Vänd dig till banken för uppgifter om ekonomin. Det är väl hyfsat vanligt idag att man har internetbanken och kan gå in där och kolla kontouppgifter. Annars är det som ovan, kontakta kvinnojouren, eller kollar du på nätet vad din kommun erbjuder för stöd. Såna saker kan variera med var man bor.

Vad gäller säkerhetsplan så tänker jag att det är viktigt att försöka se till att du har någonstans att ta vägen. Börja knyta olika kontakter igen. Det är isoleringen och bristen på insyn i saker som gör att han kan hålla greppet om dig.

Tack för bra råd. 
    Men jag kan väl inte gå in på banken och ta del av hans konto? 
    Ja exakt så är det, han har mig precis där han vill ha mig. Jag försöker knyta lite kontakter men det är svårt när det har varit såhär så länge nu. 
    Tow2Mater skrev 2025-07-15 23:49:54 följande:
    öppna ett nytt bankkonto och be din arbetgivare föra över din lön dit med start när nästa lön kommer. Sedan för du över till mannen det som ska betala stående räkningar.
    Ja jag har gjort det nu, kommer bli ett helvete när han kommer upptäcka det. Inte för att det kanske har någon betydelse men jag tjänar dessutom mer än honom, känns ännu mer förjävligt att jag levt såhär så länge. Men nu räcker det. 
  • Anonym (.)

Har ni äktenskapsförord? 
    Han kan sannolikt ha sparat undan massor av de pengar ni tjänat in. Då har du rätt till hälften. Tag hjälp av någon juridiskt kunnig.

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Girlpower) skrev 2025-07-15 23:46:19 följande:

Först och främst, bra att du nu ser "klart". Bara där har du tagit tillbaka halva makten. 

Du har uppenbarligen en egen inkomst. Då kan du bara öppna ett nytt bankkonto i en annan bank och be arbetsgivaren sätta in lönen där istället. För jag antar att du inte är omyndigförklarad och han din gode man? 

Självklart ska du då inte ge ut kod till ditt BankID/bankdosa till NÅGON, varken din man eller dina barn. Byt kod om det behövs. 

Men vad har hindrat dig från att redan göra detta? 

Tack 🙏 
    Ja jag har egen inkomst, t o m högre än han. Jag är inte omyndigförklarad nej. Jag lever i ett destruktivt och kontrollerande förhållanden, där det för andra kan verka självklart och enkelt att göra inte är lika enkelt när man lever i en sån här relation. 
  • Anonym (Man54)

Kvinnojouren 
    ingen vän du kan lita på och öppna upp dig och prata med , du kommer behöva hjälp när bomben briserar 
    för det kommer den att göra. 
    vad tror du händer om han inte får ha ekonomi kontrollen? 
    tar han till våld då?  

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym (.) skrev 2025-07-16 00:28:17 följande:

Har ni äktenskapsförord? 
    Han kan sannolikt ha sparat undan massor av de pengar ni tjänat in. Då har du rätt till hälften. Tag hjälp av någon juridiskt kunnig.

Tyvärr är det skrivet ja. Det var han väldigt noga med då han fick ett arv från en släkting och ville spara till barnen för framtiden lät det. Sparande, fonder på hans konton är enskild egendom och ingår inte i en bodelning. Han har varit medveten och haft en plan från början och satt mig I skiten helt. Tryggat upp för sig själv och ja med största sannolikhet sparat undan massor. Jag står barskrapad.

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Man54) skrev 2025-07-16 00:33:07 följande:

Kvinnojouren 
    ingen vän du kan lita på och öppna upp dig och prata med , du kommer behöva hjälp när bomben briserar 
    för det kommer den att göra. 
    vad tror du händer om han inte får ha ekonomi kontrollen? 
    tar han till våld då?  

Jag vet inte alls vad jag kan förvänta mig och det skrämmer mig nog mest. Kan tänka mig att blir elak, skriker, psykiskt våld utsätter han mig redan för. Han har dock aldrig varit fysisk och jag hoppas han inte skulle kunna bli det nu heller.. Men jag vet inte hur hans reaktion och agerande kommer bli, att han efter alla år inte längre har kontrollen kommer ju göra något. 
Svar på tråden Mannen jag trott jag känt och levt med i snart 20 år har visat sig vara någon jag inte alls känner eller vill leva med.