Saknat sjukdomsinsikt. Först på äldre dar har jag förstått hur avvikande jag varit hela livet. ADD & Autism
Stor igenkänning i allt du skriver, vilket är en stor utmaning i dagens samhälle där det finns så mycket åsikter om det där med diagnoser. Jag är 50 och det dröjde till typ 45 innan jag av en halv slump bara insåg att jag sannolikt har ADHD. Flera aspekter av mitt liv innebär enormt kämpande hela tiden men eftersom ingen annan ser det, utan bara ser vilken utbildning jag klarat och vilket jobb jag har anser de att det inte är möjligt att jag har ADHD. Istället tillskrivs då tankspriddhet, glömska, svårigheter med struktur som att jag är lat och bekväm. "Det är ju bara att...." Vilket stämmer så långt som att det är det enda som fungerar och enda lösningen, men den där delen med "bara" är inte riktigt så.
Förstår att det finns flera vuxna idag som hade mått bra och sluppit mycket lidande om de hade fått en diagnos tidigare.
Nu handlar inte tråden om mig. Ville bara uttrycka min förståelse för dina upplevelser och hur jobbigt det kan vara. Jag hoppas insikten i sig kan vara hjälpsam för dig. Kan bara ge rådet att nätverka och söka så mycket information om det som möjligt. Var bara selektiv i vilken information du tar åt dig. Finns många som fastnar i lidandet och ursäkterna, fullt begripligt men tyvärr inte hjälpsamt.