Ni med spädbarn och äldre barn
Går ni ut med bebis mitt på dagen när det är runt 28-30 grader? Jag personligen hade gärna stannat hemma, men har ett barn i skolåldern som klättrar på väggarna.
Går ni ut med bebis mitt på dagen när det är runt 28-30 grader? Jag personligen hade gärna stannat hemma, men har ett barn i skolåldern som klättrar på väggarna.
Bor i Sverige så har inte det problemet.
Museer är perfekta! Svala, oftast luftkonditionerade, och många har utställningar som är barnvänliga, om inte direkt riktade till barn.
Biblioteket likaså.
Annars funkar det ofta att sitta på en filt i skuggan invid lekplatser, även med en spädis.
Se till att få in mycket fysisk uteaktivitet tidigt på morgonen när det fortfarande är svalt. Och om ni kan komma iväg med en förälder och bada så ger bara en timmes vattenlek mycket för att ta hand om spring i benen.
Men museum som redan tipsats om och gallerior brukar ha bra luftkonditionering+ lekplatser för barn. Tidig morgon eller lite senare på kvällen, skulle aldrig vara mitt i solen när det är som varmast
Nej, jag skulle inte gå ut mitt på dagen i den värmen, varken i Sverige eller utomlands. Solen är som starkast då. Och absolut inte att jag skulle gått ut med spädbarn! De har inte samma förmåga att reglera temperaturen sim äldre barn och vuxna, blir snabbt överhettade, känner inte och kan inte kommunicera törst lika bra. De blir snabbt överhettade och då kan det tom bli livsfarligt. Mitt barn fick värmeslag när han var 9 månader och vi var i hans andra hemland, och det var inte kul. Ambulans mitt i natten och inlagd i tre dygn.
Gå ut direkt efter frukosten och lek av det stora barnet, och gå sen hem vid elva. Hemma kan ni ta det lugnt, äta lunch, leka lugna lekat, och sen gå ut igen vid fyra-fem och var ute till kvällen.
Alternativt, som en del har föreslagit, så åker tillbringar ni timmarna mitt på dagen på svalt ställe inomhus, som museer, bibliotek, badhus osv.
jo det gjorde vi men då åkte vi bil till en badplats och hängde i skuggan där. Det var varmare hemma. Varmaste dagarna blev det badplats vid havet då det fläktade det bäst.
just nu med förskolebarn ser sommaren ut såhär; vi går ut rätt tidigt på morgonen till olika lekplatser, 8-9 tiden. Sen hem för att laga och äta lunch och ta det lugnt. På eftermiddagen är solen borta från tomtens baksida så då är vi där eller åker och badar ☺️
Har visserligen inget spädbarn, men en 1,5-åring. Vi är ute oavsett. Hon verkar klara av sol och värme. Var i Grekland förra året när hon var bebis. Var ute då med men höll mig i skuggan.