• Anonym (Juli224)

Osams med min man om hur mycket tid man skall jag tillbringa med mina föräldrarina

.Min man anser att ett gift par skall tillbringa all semester tillsammans och en vecka för besök hos mina föräldrar.
    Mina föräldrar är snart 90 år, mamma är dement, min far tar hand om henne, dem bor i Amerika. Jag försöker avlasta min far och tar hand om mamma då jag åker till dem
    Jag har sagt till min man att hsn är hjärtlös.
    Vad tycker ni är rimligt? Tacksam för synpunkter

• Svar på tråden Osams med min man om hur mycket tid man skall jag tillbringa med mina föräldrarina
  • Anonym (H)

Skit i honom. Dina föräldrar behöver dig och förmodligen har du inte jättemycket tid kvar med dem, tyvärr. 

• Tukt

Vem som har rätt är kanske inte det viktigaste, utan mer att det där låter som ett helt ohållbart upplägg, att du ska vårda din mamma fyra veckor om året, och sedan har de ingen hjälp alls.Tänk om även din pappa blir sämre eller skadar sig. Hur ska det fungera då?

• Anonym (Juli224)

Vet ej, jag kan inte sluta mitt jobb då jag har långt till pension, jag gör vad jag kan

• Anonym (Praktisk hjälp)

Kontakter med myndigheter är något som brukar vara jobbigt, det kan du hjälpa till med på distans också. Hjälp dem att hitta vårdhem åt henne! Finns ju i olika prisklasser och möjligheter beroende på vad de har för försäkring etc. Se sen till att säkra din pappas bostad och tillvaro så den är ok. Det är väl det viktigaste du har att göra i nuläget tänker jag.

Om de har koll på datorer och internet så se till att ni kan ha bra kontakt den vägen, teams eller annat så ni ser varandra. 

Ja givetvis åka dit och hjälpa till praktiskt,
    ordna flyttfirma etc och bara vara med dem. Som någon annan skrev, det kanske inte är så lång tid kvar. 

• TvillingmammaVästgöte
    Tukt skrev 2025-07-16 16:54:52 följande:

Vem som har rätt är kanske inte det viktigaste, utan mer att det där låter som ett helt ohållbart upplägg, att du ska vårda din mamma fyra veckor om året, och sedan har de ingen hjälp alls.Tänk om även din pappa blir sämre eller skadar sig. Hur ska det fungera då?

Så fungerar det ju i USA om man inte är rik. 
  • Anonym (Juli224)

Min egentliga frågs vad ni skulle tycka om eran partner tyckte detsamma som min tycker, skulle era känslor för er partner örändras?
    Min föräldrar har en bostad, vårdhem kostar 6000 dollar per månad, vi har inte dessa pengar, hemhjälp finns men kommunen hittar ingen som vill jobba för 11 dollar per timme, min far betalar privat för några timmar per vecka

• Tom Araya

Det är klart man bryr sig om sina föräldrar om man har en bra relation, så jag har en viss förståelse för dina tankar.

Men jag anser ändå att din man har rätt.
    Om dina föräldrar har ett hjälpbehov så finns det ju där även resten av året.
    Att du ska offra hela din semester för att ta hand om dina föräldrar och dessutom i ett annat land, det är inte rimligt eller hållbart. Ni måste ju också rå om varandra och återhämta er från övriga årets arbete och slit, som semestern är avsedd för.

• Tow2Mater

Det finns inget som säger att ett gift par skall gora någonting under sin semester. Vill du spendera hela din semester hos foräldrar, så  kan du gora så . Varfor foljer han inte med dig?

• Tukt
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-16 17:47:52 följande:
    Ja, därav kan det vara bra att se på alternativ. Om de exempelvis har svensk medborgarskap kanske det är bättre flytta hem.
  • Tow2Mater
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-16 17:47:52 följande:
    Tukt skrev 2025-07-16 20:16:27 följande:
    Ja, därav kan det vara bra att se på alternativ. Om de exempelvis har svensk medborgarskap kanske det är bättre flytta hem.
    Fast så är det ju inte. Problemet gissar jag är att de måste sälja huset forst, och sedan kostar det deras inkomst att få vård/hjälp. 

For those who are eligible, Medicaid will pay for nursing home care, including room and board, on an ongoing, long-term basis as long as the eligibility criteria continues to be met. In many cases, this is for the remainder of one?s life.

While Medicaid will pay 100% of the cost of nursing home care (including room, meals, and medical supplies), a nursing home resident must contribute nearly all of their income towards these costs. This is called a Patient Liability.

While a single Nursing Home Medicaid beneficiary must give Medicaid almost all their income for nursing home care, this is not always the case when only one spouse of a married couple requires Medicaid-funded nursing home care. There are Spousal Protection Laws, which protect income and assets for the non-applicant spouse to prevent spousal impoverishment.

mer tex här:
    www.medicaidplanningassistance.org/medicaid-and-nursing-homes/
  • TvillingmammaVästgöte
    Tow2Mater skrev 2025-07-16 21:43:48 följande:
    Tukt skrev 2025-07-16 20:16:27 följande:
    Fast så är det ju inte. Problemet gissar jag är att de måste sälja huset forst, och sedan kostar det deras inkomst att få vård/hjälp. 

For those who are eligible, Medicaid will pay for nursing home care, including room and board, on an ongoing, long-term basis as long as the eligibility criteria continues to be met. In many cases, this is for the remainder of one?s life.

While Medicaid will pay 100% of the cost of nursing home care (including room, meals, and medical supplies), a nursing home resident must contribute nearly all of their income towards these costs. This is called a Patient Liability.

While a single Nursing Home Medicaid beneficiary must give Medicaid almost all their income for nursing home care, this is not always the case when only one spouse of a married couple requires Medicaid-funded nursing home care. There are Spousal Protection Laws, which protect income and assets for the non-applicant spouse to prevent spousal impoverishment.

mer tex här:
    www.medicaidplanningassistance.org/medicaid-and-nursing-homes/
    Det var ju bra , en bra länk. Kanske kan detta hjälpa TS?
     Men när jag läser länken verkar det inte jättelätt. Tydligen har de flesta äldreboenden endast en eller någon säng för Medicaid-patienter. Eftersom de föredrar privata patienter som betalar mer än vad Medicaid betalar. Så det kan vara svårt att få tag på ett boende? Processen verkar också komplicerad. Men TS kan ju undersöka detta. Det verkar ju vara enda möjligheten framåt.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Juli224) skrev 2025-07-16 17:52:25 följande:

Min egentliga frågs vad ni skulle tycka om eran partner tyckte detsamma som min tycker, skulle era känslor för er partner örändras?
    Min föräldrar har en bostad, vårdhem kostar 6000 dollar per månad, vi har inte dessa pengar, hemhjälp finns men kommunen hittar ingen som vill jobba för 11 dollar per timme, min far betalar privat för några timmar per vecka

Jag tycker du skall vara med dina föräldrar om du vill det på semestern. De kommer kanske inte leva så länge. Din man får acceptera det, helt enkelt.
  • Anonym (Jill)
    Tom Araya skrev 2025-07-16 18:36:07 följande:

Det är klart man bryr sig om sina föräldrar om man har en bra relation, så jag har en viss förståelse för dina tankar.

Men jag anser ändå att din man har rätt.
    Om dina föräldrar har ett hjälpbehov så finns det ju där även resten av året.
    Att du ska offra hela din semester för att ta hand om dina föräldrar och dessutom i ett annat land, det är inte rimligt eller hållbart. Ni måste ju också rå om varandra och återhämta er från övriga årets arbete och slit, som semestern är avsedd för.

Om hon är där och hjälper till ett par veckor, så hinner TS ordna med saker som fadern (90 år) inte kan, orkar eller hunnit med. Utöver det vardagliga. Alltså vara till stor hjälp i en utsatt situation.

Den amerikanska kommunen anstränger sig nog inte särskilt för att hitta någon som hjälper hennes föräldrar. Om de inte bor i en otroligt välbärgad kommundel där ingen behöver extrainkomster. Därför att många låginkomsttsgare har flera jobb för att klara sig i USA.  Men just detta kan TS ha svårt att påverka. Hon kunde ju ändå höra med kommunen när hon är där. Lättere att påverka på plats. 

Eftersom situationen kanske kommer att vara så här i flera år, så behöver TS hitta en kompromiss med sin man. Kan de åka en vecka någon annanstans tillsammans? En vecka skild från övriga semestern, så att hon inte har jetlag den veckan. 

Om man har en god relation till sina föräldrar vill man ändå stötta dem när deras liv blir riktigt svårt. Situationen kommer ju inte att vara för evigt.
  • Anonym (Jill)
    Anonym (Juli224) skrev 2025-07-16 17:52:25 följande:

Jag.skulle tycka att min partner var hjärtlös om han inte ville att jag skulle åka till mina föräldrar alls under semestern. Om han tycker att de får klara sig bäst de vill. 
Svar på tråden Osams med min man om hur mycket tid man skall jag tillbringa med mina föräldrarina