• Anonym (Fundersam)

Hur mycket ska en partner egentligen stötta en?

Jag vet att generellt så borde en partner vara ett emotionellt stöd. Men undrar hur mycket det blir t.ex. i situationer då man vill åstadskomma någonting men har varken resurser eller kunskap. Medan partnern har både och, och har redan åstadskommit denna sak flera gånger. Är det mycket dumt av mig att förvänta mig praktisk hjälp av partnern i detta fall, och känna mig dåligt när partnern endast säger "du får lista ut det själv" till mig? Jag vet mycket väl att han inte kan göra saker istället för mig, men jag har förväntat mig i alla fall hjälp med att komma igång eller lite tips som kan vara bra att veta. Men han säger bara att allt måste listas ut av mig själv från start till slut, är jag den som tänker fel här?

• Svar på tråden Hur mycket ska en partner egentligen stötta en?
  • Tow2Mater

Har du ens försökt själv? Det kan man väl förvänta sig innan man erbjuder tips. Att bli igångsatt om det handlar om en funktionsnedsättning kanske, annars borde du väl försöka själv även där först.

• Anonym (West)

Tycker man kan förvänta sig hjälp av ens partner. Att man fungerar som ett lag.

• Anonym (Fundersam)
    Tow2Mater skrev 2025-07-16 22:19:27 följande:

Har du ens försökt själv? Det kan man väl förvänta sig innan man erbjuder tips. Att bli igångsatt om det handlar om en funktionsnedsättning kanske, annars borde du väl försöka själv även där först.

Ja, i minst ett år
  • Tow2Mater
    Anonym (Fundersam) skrev 2025-07-16 23:32:42 följande:
    Ja, i minst ett år
    Ok. Vad har du gjort under det året for att jobba på att skaffa dig resurser och relevanta kunskaper då?
  • Lynx123

Beror helt på vad det gäller och hur mycker du själv försökt. Jag skulle tex aldrig göra läxorna åt någon annan men däremot skulle jag vara uppmuntrande.

• Anonym (Omöjligt)

Egentligen omöjligt att svara på och ge tips i detta fall då vi inte har någon aning om vad det är...

Generellt sett i en relation så är man ett lag och ställer upp för varandra. Men de finns gränser, just därför går det heller inte att ge dig tips i detta ordentligt för vi vet inte vad det gäller.

Men gäller det att du vill få hjälp med att veckohandla för han har råd och är stark nog att bära hem varorna absolut..

(Ovan vad er skämt för du inser att vi kan inte besvara dig då vi inte har kontex)

• Anonym (sköldmö)

Håller med ovanstående, i en relation hjälper man varandra och ställer upp för varandra, men till en viss gräns.

Vad är orsaken till att han inte ens vill hjälpa dig att komma igång? Inte ens ge dig några tips? Har han redan hjälpt dig med mycket annat? Behöver du ofta hjälp med olika saker? 

• Anonym (Fundersam)

T.ex. att börja tjäna genom sociala medier, där man inte har erfarenhet alls och inte kan hitta instruktioner online.

Jag har spenderat 1 år på research, titta på tutorials och ändå inte fått reda på de niches som min partner håller på med, eftersom de "avslöjas inte"

• Anonym (Jodå)
    Anonym (Fundersam) skrev 2025-07-17 07:50:00 följande:

T.ex. att börja tjäna genom sociala medier, där man inte har erfarenhet alls och inte kan hitta instruktioner online.

Jag har spenderat 1 år på research, titta på tutorials och ändå inte fått reda på de niches som min partner håller på med, eftersom de "avslöjas inte"

Varför så vag? Är det hemligt? Om du beskriver vad du ska göra så blir det enklare för oss att ta ställning.
Svar på tråden Hur mycket ska en partner egentligen stötta en?