Inlägg från: Anonym (Anna2) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna2)

Hjälp kommer jag bli anmäld?

Förutsatt att du slutade när han sa till: enda gången han ändå skulle anmäla är om detta kommer ut och han gör det för att skydda sig själv. Dvs ?hon är galen, vi har aldrig haft sex, titta jag anmäler för att bevisa hur oskyldig jag själv är?. 

En anmälan kommer dock INTE leda någon vart med den lilla mängd ?stalking? du beskriver. Din man skulle inte ens märka något, och förmodligen inte du själv heller. Det skulle bara läggas ned i tysthet.

Det är osannolikt att mail begärs ut om man inte är en högt uppsatt chef eller befinner sig i någon politisk position. Begära ut mailen kan man dock göra även om de raderas av användaren. De sparas på en server. Så spelar ingen roll om han är på semester.

Det verkliga problemet här och det du bör fokusera på, är ditt psykiska mående. Uppenbarligen hade du starka känslor för honom och har blivit rejält sårad och sviken. Det är en svår sits du hamnat i eftersom du dessutom är gift vilket antagligen gör det svårt att öppet dela de känslorna med närstående. Kanske har du någon du litar på och som du ändå kan bolla dina känslor med? Att inte behöva vara helt ensam i det kan hjälpa mycket.

Hittills har du hanterat det du går igenom på ett lite fel, och ärligt talat ganska galet, sätt. Det är absolut sånt som händer när man går igenom sådant här, och det viktiga är att du verkar ha vaknat upp nu och bestämt dig för att sluta skriva till honom. 

Angående sjukdomar så tycker jag absolut att du ska gå och testa dig, inte minst för din mans skull.

• Anonym (Anna2)
    Anonym (Katten) skrev 2025-07-18 20:48:21 följande:

För att ge ett så rakt och neutralt svar som möjligt klistrade jag in din text i Chat GPT med frågan "Vad gick snett här?" och fick bland annat detta svaret:

Juridisk aspekt:

Det personen beskriver kan juridiskt falla inom:

Ofredande

Olaga förföljelse (stalking)

Antalet meddelanden, användning av fejkprofiler, kontakt via arbetsmail ? trots att mottagaren inte svarar ? kan räcka för polisanmälan. Att personen ångrar sig i efterhand hjälper kanske inte juridiskt, men är mänskligt förståeligt.

Fick även en sammanställning på hur du verkar må och en mängd diagnoser som du eventuellt kan lida av men det kändes harsh att ta med allt det. Som människa skulle jag kunna sammanfatta det såhär stället: Jag tror att du behöver ta hjälp för detta beteende så att du på ett bättre sätt kan hantera dina känslor och handlingar i framtiden, för det du gjort är otroligt över gränsen för vad som är rimligt. Och tills du gjort det så bör du inte(!) hänga på sidor där du söker tillfälligt sex.
    Att bli polisanmäld av den här mannen hade kanske varit ett nyttigt uppvaknade som gett dig perspektiv på det du gjort, och i synnerhet vad du gjort mot en annan människa och obehaget du framkallat för denne. 
    OT men ChatGPTs svar är inte neutrala utan speglar användaren (samt träningdatat, OpenAIs instruktioner osv). Jag testade just med min och den svarade inte alls sådär utan sa typ ?äsch?.

Däremot är inte privata mail skickade till offentliga mailadresser nödvändigtvis offentliga, lärde den mig nu. Begär någon ut ens mail så kommer de uppenbart privata mailen att sorteras bort innan de lämnas ut. 
  • Anonym (Anna2)
    Anonym (T) skrev 2025-07-18 22:32:07 följande:
    Chatgpt ger inte alltid samma svar även om frågan är likadan. Det beror på att den bygger sina svar på sannolikheter och mönster den har lärt sig ifrån väldigt mycket text.

Den har alltså inte en fast databas den hämtar allt ifrån, utan skapar svaret "live" utifrån det den har lärt sig.

Så ställer du och en polare precis samma ställda fråga, så kommer ni att få lite olika svar, men det kommer ungefär att vara samma. 

Absolut, så är det, om man ignorerar den påverkan på prediktionen som användarens egna instruktioner, minneslagring och tidigare konversationer har. Vilken för ChatGPt är rätt stor. Lägg sedan till att det finns typ 10 olika modeller i chatGPT som alla tränats olika och att varje modell består av underversioner som finjusterats olika och som slumpas ut (såvitt vi vet) till olika användare. 

Stämmer dock att jag inte ställde samma fråga till min. ?Vad gick snett här? är en vinklad fråga vilket också tenderar att ge ett vinklat svar (dvs inte neutralt).

Mitt prompt var ?vad skulle du svara på detta?, och min ChatGPT dömde i princip TS älskare hårdare än TS.

• Anonym (Anna2)
    Anonym (T) skrev 2025-07-18 23:47:22 följande:
    Fast "Vad skulle du svara på detta?" är ju ännu mera vinklad. För då tar den tillvara på TS känslor, då chatgpt inte är gjord att vara taskig på det sättet, utan underlätta för människor då människor mår bra av att få höra att den ändå gjort något bra. 

Den lider lite utav the "nice guy syndrome". Dvs den säger gärna vad den vet att man vill höra.

Frågar man dock vilka diagnoser som kan ligga bakom, då kommer den inte vara lika snäll längre utan svara vad den tror att det kan vara baserat på den prompt den gavs. 

Men att du fick ett annorlunda svar när du postade samma inlägg är inget konstigt. Det enda som kommer vara liknande kommer vara vad den säger först i början. "Det där är intressant!" "jag förstår precis vad du menar". Och sen kommer den avsluta med "Vill du ha förslag eller att jag ska gräva lite mer?"

Och det är för att den vet att:
    1. Människor gillar att höra bra jobbat.
    2. Det är alltid bra att fråga om någon vill ha tips, istället för att bara anta. Då många människor mest bara vill bli lyssnad på. 

Det är sociala koder som den förmodligen har läst om.

Absolut sant. Man får svar som man frågar, helt enkelt.

Och TS har mest sannolikt inga diagnoser. Hon blev sviken och betedde sig illa och har nu förhoppningsvis fått sig ett uppvaknande. 

Svar på tråden Hjälp kommer jag bli anmäld?