• Core

Män är efterblivna

Med lite självinsikt inser man att hur man gör sitt urval av partner speglar en del av sin egen intelligens.. 

Du är helt enkelt minst lika korkad och har förmodligen ett lågt värde på marknaden.

• Core
    Ezmeraldah skrev 2025-07-20 07:33:47 följande:
    Exempelvis kan man ju välja nån som behärskar grundläggande grammatik.

Oj, jag är ledsen om jag träffat en öm punkt.

I sak har du så klart rätt, är det viktigt för dig kan du kontrollera hur en potentiell partner behärskar grundläggande grammatik, och kanske skulle inte jag uppnå den nivå du önskar, vilket jag är helt okej med.

Men även om du försöker gå till angrepp helt utanför ämnet, kvarstår ändå faktum. Väljer du att investera din framtid i en korkad och lat partner är du själv inte den skarpaste kniven i lådan hur duktig du än är på att vara konsekvent i användningen av pronomen på ett forum.

• Core
    Ezmeraldah skrev 2025-07-20 10:44:58 följande:
    Det är du som går till angrepp utanför ämnet och antyder att TS har låg intelligens. Jag hakade bara på ditt resonemang.

Hur mycket du än vill skylla på kvinnorna så finns det strukturer i samhället och det måste man kunna diskutera. 

Har du nåt belägg för påståendet nedan? 

"Väljer du att investera din framtid i en korkad och lat partner är du själv inte den skarpaste kniven i lådan "

Jag håller inte alls med om att det generellt sett är kvinnor med låg intelligens som lever med strategiskt inkompetenta män. Och vad jag vet finns ingen forskning som styrker att så skulle vara fallet. Om man tror att det finns ett sånt samband så förstår jag om man gärna vill framhålla att man själv minsann valt en jämnställd partner. Som om det låg nån sorts prestige i det. DET tycker jag personligen tyder på lägre intelligens eller åtminstone bristande analytisk förmåga, ointresse eller brist på allmänbildning. 

En en trådstart du står bakom påstår OP att män, helt utan avgränsning, är efterblivna. Men du efterfrågar en djuplodande analys från mitt håll? Och vetenskapliga artiklar på att korkade människor tenderar att träffa andra korkade? Vem ska forska på det? Finns det studier på att raggare träffar andra raggare, eller att adeln träffar adeln?

Det finns ingen forskning på sunt förnuft, saker som säger sig självt. 

Jag problematiserade ett påstående med ett motargument, du påpekar mina grammatiska brister. Vem är det som inte håller sig till ämnet?

Jag är ledsen, att vissa kvinnor är känslostyrda och inte klarar av att göra ett bra urval av partner är ett lika tydligt faktum som att vissa män är lata grisar utan en känsla för ansvar. De här två kategorierna träffar varandra. Men lägg inte det på oss andra, varken män eller kvinnor, att en del män är si, och kvinnor så, legitimerar inte breda generaliseringar.

• Core
    Ezmeraldah skrev 2025-07-20 23:34:23 följande:
    Det är dina åsikter och inte fakta. Jag håller verkligen inte med. 

Det finns massor av forskning i ämnet för den som är intresserad. Och ja, det finns forskning gällande relationer och familjebildning inom både adel och raggarkultur. Samt litteratur, dokumentärfilm osv.

Om vi säger att du har rätt: dessa kvinnor har låg intelligens. ...och sen vadå? Är man mindre värd om man har låg intelligens? Förtjänar man inte en jämnställd relation och att bli behandlad som en jämlike? Är det rätt att behandla nån illa för att denne har låg intelligens? Får man skylla sig själv? Eller vart vill du komma egentligen? 

Jag tror som sagt inte att varken männen eller kvinnorna är korkade. Jag tror att det handlar om sociala strukturer.

Medans trådens ämne, att män är efterblivna, är ett förankrat faktum då menar du? 

Jag motsätter mig inte att sociala strukturer delvis ligger bakom, problemet är när gemene man ska bära hundhuvudet, istället för att nyanserat inse att kvinnan lika mycket själv cementerar sin roll både genom att skaffa familj med sådana män och indirekt via mödraskap, och inte minst genom att vägra se sin egen del i den individuella relationen. 

Ni som sitter och generaliserar män, skriver en saga som förstärker roller. Varför menar du att jag helt okritiskt ska acceptera påståenden som att män är efterblivna, män tänker med kuken, män gör inte sin del i hushållet, män är idioter, män män män, när absolut inte alla män är så? visst, ni kanske väljer sådana män, men det är då fan inte på mitt bord att må dåligt över, jag tar ansvar för mig själv och mina söner, inte minst genom att ta de här diskussionerna.

Generalisering förstärker sociala strukturer. Som att säga att invandrare är kriminella, det är en annan generalisering som delvis fungerat som en självuppfyllande profetia, som inte längre är accepterat att dra som en bred generalisering.

Ni skapar dessutom en saga som unga flickor får lära sig, där andemeningen i slutändan blir att de står maktlösa. Den lata efterblivna mannen styr ditt öde, flicka lilla.

Nej, ingen är väl värd att leva inne dålig relation. Men vänd på det, det finns en hel del män som lever med iskalla fruar som varken ger kärlek eller närhet, som ställer skyhöga krav på sin partner som bara går där som en nickedocka. Det är vanligare än du tror, bara det att det är skamligt för mannen att gnälla, varför vi inte hör om det lika ofta. Ligger inte ett rätt stort ansvar hos mannen som enskil individ att ta ansvar för sitt eget liv, att själv kunna välja bort att bilda familj med en sådan kvinna?

Svar på tråden Män är efterblivna