Har man råd?
Nej, jag har svårt att se att budgeten går plus. Dina övriga kostnader samt mat borde gå på mer än 10 tkr. Eller nästintill. Du har behov av en buffert eftersom du är i behov av en bil. Vad händer om du blir sjuk eller arbetslös?
Nej, jag har svårt att se att budgeten går plus. Dina övriga kostnader samt mat borde gå på mer än 10 tkr. Eller nästintill. Du har behov av en buffert eftersom du är i behov av en bil. Vad händer om du blir sjuk eller arbetslös?
För eller efter skatt?
Har du koll på dina utgifter idag? Isf är det lätt att göra en budget utifrån dem. Om du inte har det kan jag tipsa om att använda ett verktyg på Socialstyrelsens hemsida.Det är provberäkning för ekonomiskt bistånd:
https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/ekonomiskt-bistand/provberakning-ekonomiskt-bistand/
Även om du inte är aktuell för att ansöka om bistånd är det enkelt att fylla i de olika utgifter och inkomster man har. Sedan räknar den automagiskt vad vissa poster kostar enligt norm. Då får man en fingervisning kring om det vore rimligt eller ej att få hyran att funka. Jag skulle tro att hyran blir för hög.
Hoppas det går att hitta ett billigare boende.
Om jag får ut 28-30, alltså efter skatt, då har jag nog råd.
Sedan beror det lite på om du får underhållför barnen, hur mycket som ingår i hyra, hur långt det är till jobb och aktiviteter, har barnen dyra aktiviteter e.t.c?
Skrev jag att det gäller överallt?
Lugna nu ner dig. Om soc går in och garanterar hyran är det ju inga problem. Då vet hyresvärden att hyran kommer in varje månad. Det är inte samma sak som att ha låg inkomst utan bidrag.
Om hyran 5-6 tusen är det verkligen inte över medel eller överklass. Ännu mindre om det är 3 gånger hyran.