• Anonym (Sara)

Rimligt att få en "nota" när man varit på systers landställe?

Min familj och jag (2 vuxna, 2 barn) spenderade 2-3 dagar med min syster och hennes familj på deras landställe. När vi åkte hem kom det en nota på ca 1200 kr för mat och dryck. De är högavlönade båda två. Jag och min man erbjöd oss flera gånger att hjälpa till med matlagning, disk mm. 

Skulle ni gjort samma sak? Tagit betalt av nära familjemedlem för några måltider?

• Svar på tråden Rimligt att få en "nota" när man varit på systers landställe?
  • Anonym (Stina)

Nej, det är förstås inte så man brukar göra.

Jag hade tagit det som en signal att de känner att ni utnyttjar deras lantställe och bara kommer dit för att en billig stugvistelse och inte för att umgås.

• Anonym (B)

Om ni erbjöd er att handla och att hjälpa till så var det ett kostigt beteende. Det kan hända att de inte vill ha besök på deras lantställe. Men inte har vett att säga det. 

• EpicF

Nej, det hade jag absolut inte. Vi brukar dela på matkostnaderna när vi semestrar tillsammans på någons landställe. 

• Anonym (Em)

Tycker att man ska komma överens i förväg om man vill dela på matkostnaderna. Sägs inget tycker jag att det är underförstått att värden bjuder.

• Lynx123

Men hade ni erbjudit er att dela på alla kostnader? Du skriver om erbjudan om hjälp men nämner inget ekonomiskt.

Så - om ni erbjudit ekonomiskt så nej, det är inte normalt, men om ni inte gjort det så hade jag nog känt mig utnyttjad och kanske skickat räkning.

• Anonym (G)

Nej. Inte rimligt.
    Det är såklart okej att komma överens i förhand , men inte skicka en nota i efterhand.

Undantaget kunde vara om folk dyker upp objuden om man vill markera...
    Men det låter inte att TS och familj våldsgästade...

• Anonym (Hus på ö)

Vi har hus, cykelavstånd till havet och en trevlig båt.
    Jag kan förstå hur din syster tänker.
    Om en utbränd kusin kommer med bussen och behöver vila upp sig förväntar jag mig bara att hen ska ha de gott några dagar.
    Men blir vi invaderade av en familj så bedriver vi inget pensionat.
    Har man bil så tar man med, sängkläder, handdukar.
    Har familjen begränsad ekonomi så ta med flädersaft och hembakat så blir jag tacksam.
    Som gäst brukar jag inte fråga om jag ska hjälpa till utan jag tar disken, sätter mig vid bordet och frågar vad behöver vi handla och sedan fyller jag på kylskåpet.
    Klippa häckar och liknande är kul att göra tillsammans med barnen.

• Queen81

Erbjöd ni er själva att handla nån gång? Eller att betala för maten?

• Anonym (G)
    Lynx123 skrev 2025-07-20 12:18:11 följande:

Men hade ni erbjudit er att dela på alla kostnader? Du skriver om erbjudan om hjälp men nämner inget ekonomiskt.

Så - om ni erbjudit ekonomiskt så nej, det är inte normalt, men om ni inte gjort det så hade jag nog känt mig utnyttjad och kanske skickat räkning.

Det är fult normalt att bjuda sina gäster på mat , det är mycket vanligare än att gästerna betalar.
    Ens familj och vänner är ingen restaurang.
    Därför bör värden vara tydlig om man vill ha betalt eller man planerar knytkalas.
    Vanligast att det jämnar ut sig om relationen är ömsidigt inte bygger på all snylta på varandra.

Snyltare och girigbukar kan man vara utan , oavsett det gäller folk som bara dyker upp för gratis mat och logi eller folk som slickar ut räkningar för sina gäster.
  • Anonym (G)
    Anonym (G) skrev 2025-07-20 12:33:09 följande:
    Det är fult normalt att bjuda sina gäster på mat , det är mycket vanligare än att gästerna betalar.
    Ens familj och vänner är ingen restaurang.
    Därför bör värden vara tydlig om man vill ha betalt eller man planerar knytkalas.
    Vanligast att det jämnar ut sig om relationen är ömsidigt inte bygger på all snylta på varandra.

Snyltare och girigbukar kan man vara utan , oavsett det gäller folk som bara dyker upp för gratis mat och logi eller folk som slickar ut räkningar för sina gäster.
    Skickar , inte slickar.
Svar på tråden Rimligt att få en "nota" när man varit på systers landställe?