Inlägg från: Anonym (C) |Visa alla inlägg
  • Anonym (C)

Dumpad efter 17år

Ja har hon har aktivitetsstöd av kognitiva/autism orsaker kan hon bli utnyttjad. Tyvärr.

Beklagar att du TS råkat ut för detta. Att bli lämnad. Mycket jobbig situation! Ta hand om dig!

• Anonym (C)
    Anonym (eh) skrev 2025-07-20 18:37:28 följande:
    För att det logiska alltid är att någon har autism...
    Jag blandade tyvärr ihop aktivitetsstöd och aktivitetsersättning när jag skrev.

Om man har aktivitetsersättning så har man en utvecklingsstörning (kongnitiv nedsättning) eller autism. Så därför utgick jag ifrån att TS ex partner hade en nedsättning. Risken för att utnyttjas är större då. 

Nej om TS ex har aktivitetsersättnimg så har jag ingen aning om vilka problem hon eventuellt har eller inte har. 

• Anonym (C)

Antivitetsstöd menar jag!  🙂

• Anonym (C)
    Anonym (Patricia) skrev 2025-07-20 19:59:32 följande:
    Nja .. du behöver nog läsa på om vem som kan få aktivitetsersättning.  Sjukdom och skada räknas också in bland annat.  
    Har man fyllt 30 måste man ansöka om sjukersättning. 
    Eftersom TS var rädd att ex-partnen skulle bli utnyttjad, så tog jag för givet att det var någon form av kognitiv nedsättnimg eller autism.  Har faktiskt erfarenhet av detta område. 

Men nu hade ex-partnen aktivitetsstöd från Arbetsförmedlingen, vilket är något helt annat!

Till den som skrev till TS : " glöm henne". Riktigt så enkelt är det inte, det behövs en sorgeperiod. 
  • Anonym (C)
    Anonym (eh) skrev 2025-07-20 20:10:01 följande:
    hur du än felskriver ordet har du helt fel
    Har faktiskt jobbat med att diagnosticera. 🙂 
  • Anonym (C)
    EpicF skrev 2025-07-21 01:00:48 följande:
    Och ändå så får du inte till det. 

Vet du ens vem som sätter diagnoser, dvs diagnosticerar personer?
    Det är olika organisationer som utreder och sätter diagnoser och som handhar ekonomiska frågor i samband med att någon söker aktivitetsersättning.
    Avslutar nu denna konversation för min del.
Svar på tråden Dumpad efter 17år