• Anonym (Jag vill ha självinsikt)

Jag äter nyttigt medan min man äter dåligt

Hej,

Jag vill att ni hjälper mig om jag tänker rätt eller om det är jag som är patetisk. 

Min kille gillar skräpmat som hamburgare, pizza, och så vidare. Han är fortfarande smal. Jag har försökt få honom att ändra sig tidigare pga ekonomiska skäl med like framsteg. Tidigare drack han mycket läsk men har nu minskat.

Nu försöker jag verkligen äta nyttigt för att gå ner i vikt och vara hälsosam. Jag tränar regelbundet.
    men det är svårt när han alltid vill köra in till donken.

Veckan innan var med McDonald's, jag beställde ingenting.
    I onsdags blev det Burger King. Jag stod ut, jag tog bara kaffe. 

I går natt blev det McDonald's.
    Idag åkte vi till Biltema för att handla något. Sedan fikade vi. Jag tog  och han tog hamburgare. 

Vi planerade att laga middag idag,  tog ut köttet från frysen sedan gick vi ut. Han blev sugen på Pizza och köpte den. Vi skulle ändå inte äta samma mat. 

Men ändå blev jag upprörd. Jag har sagt att vi lever väldigt olika livsstilar, hur ska jag stå ut så. 

Jag tycker att jag inte är barn och han kan inte få mig att äta dåligt.

Har jag fel? 

• Svar på tråden Jag äter nyttigt medan min man äter dåligt
  • Anonym (Ex tjejen)

Jag hade ett ex som hade fått med sig en extremt dålig mathållning hemifrån, vad jag än lade i kundvagnen kom jag på att NEJ just det, han äter inte det o det, blev extremt svårt och det blev så att jag lagade mat som både kunde äta vilket medförde att JAG gick upp i vikt.
    För mig är en ok kosthållning en deal braker, skulle inte stå ut med någon som vräker i sig kebab, pizza, hamburgare flera ggr/ veckan och kanske på det hinkar i sig en massa läsk.
    Ok ibland som max en helgdag då man inte orkar eller har lust att laga mat, men det FINNS bättre alternativ tex MAX har hamburgare i salladsblad , så mycket hälsosammare och godare.
    Ja, vad kan du göra?
    kanske inte så mycket, kanske han inser hur mycket fräschare och piggare du blir med din hälsosammare livsstil och kanske möter dig i det såsmånigom.

• Tow2Mater

Förstår inte problemet. Om du äter för att gå ner i vikt kan även du, efter att ha nått din målvikt, äta McD, fika och pizza ibland. Det är ju inte som du måste undvika det för alltid.

Vad äter du just nu då, som du klassar som nyttigt, men som han inte verkar tycka om?

• Anonym (Fredde)

Ät din mat och låt honom äta sin. Du låter som dessa vaegane som ständigt ska omvända alla till sin kosthållning.

• Anonym (h)
    Anonym (Ex tjejen) skrev 2025-07-20 20:42:12 följande:

men det FINNS bättre alternativ tex MAX har hamburgare i salladsblad , så mycket hälsosammare och godare.

Kan förstå om man inte passar ihop kostmässigt men hahahahaha inte direkt en universal sanning
  • Anonym (h)

Det som förvirrar mig här är varför ni inte lagar mat ihop hemma? 

• Tow2Mater
    Anonym (h) skrev 2025-07-20 20:53:00 följande:
    Kan förstå om man inte passar ihop kostmässigt men hahahahaha inte direkt en universal sanning
    Ja, och som att avsaknaden av ett bröd skulle göra något mycket hälsosammare.....
  • Anonym (h)
    Tow2Mater skrev 2025-07-20 21:06:14 följande:
    Ja, och som att avsaknaden av ett bröd skulle göra något mycket hälsosammare.....
    Vet du inte att bröd är djävulen ;)
  • Anonym (Kvinna)

Jag känner igen mig i dig TS, hade ett ex som var likadan. Han tyckte inte om att laga mat. Om man kalla steka korv och koka makaroner för matlagning.. var otroligt selektiv. Åt inte grönsaker, tyckte inte om lök. Ville inte ha en viss krydda i maten osv. Jag älskar mat, tycker om att stå i köket, laga efter kostcirkeln osv,

till slut gjorde jag slut, det var inte pågrund av kosten helt ut. Men den var med i kalkylerna.. jag fick sedan en till grej att lägga på min lista för framtida partner. Idag lever jag med en man som inte är super förtjust i att laga mat, men provar endå allt jag lagar. Han är inte så jätte förtjust i varma grönsaker men de går att pilla bort. Min sambo äter också mer utemat än vad jag (pga arbetet). Så hos oss är det nästan mer jag som kan sukta efter ute mat, men mest för att jag inte orkar laga något hemma.

jag klarade inte av att leva i den typ av relation som du lever i.

• Anonym (A)

Vi har löst det så att min man äter vad han vill ute med kollegor eller vänner till lunchen och sedan samma kost som jag och barnen äter till middag. Jag hade inte velat sitta med på snabbmatsrestauranger flera dagar i veckan. 

• Anonym (A)
    Tow2Mater skrev 2025-07-20 21:06:14 följande:
    Vill man undvika diabetes ich hålla vikten mm så blir det ganska stor skillnad om det är något man äter flera gånger i veckan. 
Svar på tråden Jag äter nyttigt medan min man äter dåligt