• Anonym (Gunnar62)

Besikta bil med dubbdäck sommartid

Hej. Jag ska besikta en bil nu i sommar men har inga bra sommardäck så tänkte sätta på 4 dubbdäck temporärt. Har aldrig besiktat med dubbdäck förut så min fråga är : Kollar dom nåt hur mycket dubb det är kvar ? Jag har två framdäck som är ganska lite dubb på, bak är det bra. någon som vet hur dom gör ?

• Svar på tråden Besikta bil med dubbdäck sommartid
  • Anonym (EPA)
    Om du planerar att besikta bilen under sommaren och har vinterdäck på så finns det inga regler som förbjuder det. Däremot kan bilens prestanda och bromssträcka påverkas negativt vilket kan resultera i anmärkningar vid besiktningen om däcken är för slitna eller inte uppfyller kraven för mönsterdjup.
  • Anonym (Intet)

Om mönsterdjup och skick i övrigt är gott nog (alltså greppet tillräckligt), är däcken ok även utan dubbar. Det finns inga regler alls om hur mycket dubb som måste finnas kvar, ens på vintern.

• Anonym (Gunnar62)
    Anonym (Intet) skrev 2025-07-20 23:52:09 följande:

Om mönsterdjup och skick i övrigt är gott nog (alltså greppet tillräckligt), är däcken ok även utan dubbar. Det finns inga regler alls om hur mycket dubb som måste finnas kvar, ens på vintern.

Jasså det visste jag inte, att antalet dubb inte har nån betydelse.
  • Anonym (?)

Bättre vore kanske att köpa bra sommardäck så du, dina passagerare och medtrafikanter är säkra

• Anonym (P)

Du köper nya däck inför besiktningen, för allas säkerhet. Att besiktiga bilen är inte en formalitet, det är en funktion som finns för att vi alla ska kunna vara hyfsat säkra i trafiken. 

• Meddelande borttaget
  • Virriga Vera
    Louice12 skrev 2025-07-21 09:35:16 följande:

Men det är ju olagligt att köra med vinterdäck på sommaren och det blir böter. 

Nej, det är inte olagligt att köra med vinterdäck. Men med Dubbdäck är det olagligt.
  • Anonym (Hll öl ran)
    Virriga Vera skrev 2025-07-21 09:41:25 följande:
    Nej, det är inte olagligt att köra med vinterdäck. Men med Dubbdäck är det olagligt.
  • Anonym (Gunnar62)
    Louice12 skrev 2025-07-21 09:35:16 följande:

Men det är ju olagligt att köra med vinterdäck på sommaren och det blir böter. 

Jag ska bara köra hem till gården med bilen sen får den stå där tills vidare. 
Svar på tråden Besikta bil med dubbdäck sommartid