Inlägg från: Lynx123 |Visa alla inlägg
  • Lynx123

Han vill slå mig

TS, spring för ditt liv! Nu! Det har redan börjat och du ska inte spendera en sekund till  med denna person!

• Lynx123
    TL12 skrev 2025-07-22 00:25:09 följande:

Måste man slå i väggar , dörrar och  kasta saker ? 
    är inte det konstig nog om det händer ofta ? 

Nej det är ett väldigt stört beteende. Hade det skett på en arbetsplats hade han fått sparken. En sådan person kan inte kontrollera sin ilska och har allvarliga problem. En sådan person skulle jag aldrig vilja vara i närheten av.
  • Lynx123
    Anonym (våld i nära relationer) skrev 2025-07-22 10:58:20 följande:

Jag tycker att fler borde lära sig om hur normaliseringsprocessen funkar. En del säger gå vid första slaget. Enligt föreläsning på universitetet så fick vi lära oss att det börjar oftast inte med fysiskt våld utan kontroll. 

Exakt så. Det var därför jag skrev att det redan har börjat. TS verkar tro att det här är någorlunda okej och att hennes partne älskar henne. Det är så manipulation funkar.
  • Lynx123
    Anonym (Lee) skrev 2025-07-23 06:59:51 följande:
    Polisen kallar det "hotvåld". Det blir en form av kontroll, eftersom man inte vill att personen ska slå. 
    Precis så. Att hota med våld när man är missnöjd med ett samtalsämne är inte bara manipulativt och kontrollerande, det är olagligt.
  • Lynx123
    Anonym (T) skrev 2025-07-23 12:03:13 följande:
    Att säga "du borde fan ha en smäll" när någon medvetet är jobbig, är inte ens att hota någon.

Att hota någon är att säga "du får en smäll om du inte håller käft nu."
    Jo, det är det. Att bete sig på det sättet och att säga sådana saker är ett hotfullt beteende som är helt occeptabelt om man är en vuxen människa. Till och med om.en femåring säger så måste man ta ett snack. 
  • Lynx123
    Anonym (LB) skrev 2025-07-24 09:14:52 följande:
    Nej jag mildrar inte hans beteende, det är inte det jag menar. Jag menar bara att jag sitter inte här och skriver att min sambo hotat mig bara sådär, det har varit under ett bråk/tjafs och jag tycker att det aldrig bara är ENS fel att två bråkar. Jag menar att jag också är orsaken till att vi bråkat, men oavsett så tycker jag inte att det ger han rätten att säga att jag förtjänar en smäll. Så jag håller helt med om det du skrivit. Sen har jag sett att någon tolkat det som att han förnekar att han sagt så, och så är det verkligen inte. Men som du skriver "om jag inte hade gjort så så hade det nog inte hänt", så tänker jag ju ibland tyvärr...
    Det är ALDRIG okej att hota.någon med våld.
  • Lynx123
    Anonym (LB) skrev 2025-08-06 22:07:43 följande:
    Nej det tror jag inte, men det är så att det inte är aktuellt med barn på ett tag, pga min sjukdom. 
    Men jag förstår dig och jag håller med. Men det är svårt, för vi har mycket bra stunder tillsammans också. Jag vill inte ta ett förhastat beslut. Jag tänker att ingen är perfekt och inget förhållande är perfekt. Är gräset grönare på andra sidan liksom? Jag försvarar absolut inte hans beteende nån stans men jag försöker bara få lite perspektiv. Finns det något par som varje gång under tjafs eller bråk känner sig bekväm? Som sagt, jag försvarar ingen och är jättetacksam för allas svar här som får mig att få lite större perspektiv på det hela
    Blir så ledsen när jag läser detta. Så här uttrycker sig ofta personer som länge utsatts för fysisk/mental misshandel. "Hen är ju så fin annars". "När hen inte slår mig är hen snäll".

En partner blir inte bra bara för att hen inte slår. En partner blir bra när hen stöttar, uppmuntrar, är kärleksfull och trygg - bara.

Har aldrig någonsin varit med om att en partner gjort mig rädd under en meningsskiljaktighet. Aldrig! Hade det hänt hade jag lämnat med en gång.

Gräset ÄR grönare på andra sidan om den andra sidan innebär att man slipper aggressioner och hot.
Svar på tråden Han vill slå mig