Anonym (LB) skrev 2025-08-06 22:07:43 följande:
Nej det tror jag inte, men det är så att det inte är aktuellt med barn på ett tag, pga min sjukdom.
Men jag förstår dig och jag håller med. Men det är svårt, för vi har mycket bra stunder tillsammans också. Jag vill inte ta ett förhastat beslut. Jag tänker att ingen är perfekt och inget förhållande är perfekt. Är gräset grönare på andra sidan liksom? Jag försvarar absolut inte hans beteende nån stans men jag försöker bara få lite perspektiv. Finns det något par som varje gång under tjafs eller bråk känner sig bekväm? Som sagt, jag försvarar ingen och är jättetacksam för allas svar här som får mig att få lite större perspektiv på det hela
Blir så ledsen när jag läser detta. Så här uttrycker sig ofta personer som länge utsatts för fysisk/mental misshandel. "Hen är ju så fin annars". "När hen inte slår mig är hen snäll".
En partner blir inte bra bara för att hen inte slår. En partner blir bra när hen stöttar, uppmuntrar, är kärleksfull och trygg - bara.
Har aldrig någonsin varit med om att en partner gjort mig rädd under en meningsskiljaktighet. Aldrig! Hade det hänt hade jag lämnat med en gång.
Gräset ÄR grönare på andra sidan om den andra sidan innebär att man slipper aggressioner och hot.