Inlägg från: Anonym (Gränslöst) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gränslöst)

Han vill slå mig

Anonym (LB) skrev 2025-07-21 10:09:49 följande:
    Han vill slå mig

Hej
    Min sambo och jag har det jättebra när vi är sams. Jag älskar honom, han älskar mig och vi mår bra i varandras sällskap. Men när vi bråkar eller tjafsar så blir han väldigt arg. Han slår i väggar, dörrar och allt möjligt. Han har aldrig slagit mig men han säger ofta "ibland förtjänar du fan en smäll". Som sagt har han aldrig slagit mig men tänker att någon gång kanske det går så långt? Jag börjar fundera på om vi verkligen är rätt för varandra om jag får honom så arg så att han "vill slå mig". Vart går gränsen för att det ska hända liksom? Är det något jag ska fortsätta fundera på eller bara vara glad att det inte hänt ännu?

Gränsen har han redan passerat. Du behöver lämna nu, innan han slår dej. Vill du verkligen vara ihop med ngn som tycker att du förtjänar en smäll? Inte ens jag, en random och anonym person på nätet tycker att du förtjänar en smäll...
  • Anonym (Gränslöst)
    Anonym (våld i nära relationer) skrev 2025-07-28 13:25:57 följande:

Hej, jag har läste ditt svar i tråden. Läs gärna dina egna texter fler gånger och fråga dig, hur kommer det sig att du hade sagt till någon annan att lämna men inte har förmågan. Jag tror är ett svar, du behöver bygga upp din självkänsla. Med den här mannen kommer den bara att bli lägre och lägre, du kommer tycka att du inte förtjänar mer än att få stryk då och då. Det är tyvärr så det kan bli. Men det kan också bli så att du väljer att lämna, tar hjälp och stöd att bygga upp din självkänsla och klarar av att vara singel och trygg i dig själv och vet vilka gränser och krav du har för ett eventuellt förhållande i framtiden.

Den här mannen bryter ner din självkänsla. Han har sagt att du förtjänar en smäll.
    Det gör du inte och det är olagligt.

Du börjar försvara och förklara beteendet och behöver stöd hos oss för att förstå att det inte är normalt. Det är det som kallas normaliseringsprocessen. Du behöver hjälp utifrån, för att ta rätt beslut och kunna lämna. Kan det vara så att han blir hotfull och farlig om du lämnar. Det är nog bäst att du tar hjälp vid ett uppbrott. Kan det vara så att han kommer att visa sin charmigaste sida då också.
    Så att du smälter.

Normaliseringsprincipen handlar om att man börjar se det som händer som normalt. För att orka överleva, det göra att gräns efter gräns kan passeras, det blir värre och värre. Ofta blir man isolerad så den ända som ger bekräftelse är den som är förövaren, därför blir det så svårt att lämna.
    Man knarkar kärleksbetygelser. Förövaren är inte bara ond, han är jättegod och kärleksfull ibland och det är dom stundar som gör att offret blir beroende av förvararen. 
    Det är bara inte normalt. Värsta romantiska helgen kan aldrig väga upp att man blivit förolämpad, kontrollerad, slagen, ekonomiskt skadad etc....Himmel och helvete om vart annat. Nej, en grå vardag, med lite toppar och dalar men inte sådana hemska dalar. Det är inte något som man ska leva, Det bryter ned dig.
    Känn inte ansvar för din partner, han får ta sitt eget ansvar. 
    Det finns inga ursäkter, till det han gör.  Han kan lämna dig om det inte passar att vara med ig. 
    Det är inte kärlek o respekt det är våld och kontroll. 
    Så nu samlar du alla din kraft du har , för du är värdefull och unik, säg det till dig själv, och gör all för att lämna. Det blir inte enklare att lämna....utan tvärrtom.

Jättebra, sant och viktigt. Tänk om min mamma hade fått hjälp att våga lämna min pappa. Då hade jag inte behövt se mamma bli slagen. Mitt eget sköra självförtroende hade heller inte fallit i tusentals bitar. Jag hade inte behövt ägna större delen av mitt liv till att samla ihop alla skärvor för att bygga upp mej själv igen. Men vad vet jag, egentligen. Kanske var pappa ändå så farlig att han hade slagit mej totalt sönder, om hon hade lämnat honom. Det var därför hon inte lämnade. Det var vad hon sa till mej i varje fall. Vill du ha det så TS? 
  • Anonym (Gränslöst)
    Anonym (LB) skrev 2025-08-06 15:10:29 följande:
    Usch, det gör mig ledsen att läsa att du varit med om detta. 
    Nej, så vill jag inte ha det. Men han har aldrig slagit mig heller så det kan ju vara tomma ord bara, men vad vet jag
    Anonym (LB) skrev 2025-08-06 15:17:07 följande:
    Vi har pratat om det i lugn och ro när vi båda varit på bra humör. Han ber om ursäkt och säger att han aldrig skulle slå mig även fast han sagt som han gjort. Han förstår att jag blir ledsen och rädd men samtidigt säger han att han lessnar ur ibland på mig och håller inne mycket aggressioner och tankar som han vill få ur sig.
    Jag lever med en kronisk sjukdom som påverkar både min energi, mående men också vårt förhållande. Han menar att han får ta mycket skit när jag är i en svacka med min sjukdom.
    Jag vet faktiskt inte vad ska göra, jag förstår ju honom på ett sätt men jag har faktiskt inte valt detta med sjukdomen....

Han håller inne med aggressioner, som han vill få ur sig  och hotar dig med våld. HAN får ta mycket skit?! 

Fler röda flaggor? Någon? Varför chansa TS? Blir det lättare att lämna sen när ni fått barn, tror du?
  • Anonym (Gränslöst)
    Anonym (LB) skrev 2025-08-06 22:07:43 följande:
    Nej det tror jag inte, men det är så att det inte är aktuellt med barn på ett tag, pga min sjukdom. 
    Men jag förstår dig och jag håller med. Men det är svårt, för vi har mycket bra stunder tillsammans också. Jag vill inte ta ett förhastat beslut. Jag tänker att ingen är perfekt och inget förhållande är perfekt. Är gräset grönare på andra sidan liksom? Jag försvarar absolut inte hans beteende nån stans men jag försöker bara få lite perspektiv. Finns det något par som varje gång under tjafs eller bråk känner sig bekväm? Som sagt, jag försvarar ingen och är jättetacksam för allas svar här som får mig att få lite större perspektiv på det hela
    Perpektiv... Tja, världen ser inte så fin ut. Det gör den verkligen inte. I Gaza och Ukraina dödas barn och kvinnor varje dag, i Afghanistan får flickor äldre än 12 inte gå i skolan, gifts bort och män våldför sig på dem. Så nej, gräset kanske inte är grönare på andra sidan. Men du har ett val. Vill du fortdätta va i en relation med någon som hotar med våld? Jag växte upp med våld ständigt närvarande. Tyvärr, men jag hade inget val då. Det var inte som att grannarna kom och frågade om jag ville bo hos dem istället. Du ber om råd här. Du vill ha perspektiv. Jag tjafsar också med min karl. Men jag är aldrig rädd att han ska slå mej. Jag har nolltolerans och det vet han om. Hur tänker du nu? 
  • Anonym (Gränslöst)

Du kanske måste börja med dej själv? Vilket råd hade du själv gett till någon i din situation? Hade du informerat om att lite skit får hen ta, särskilt med tanke på allt skit partnern får ta i och med hens sjukdom? Jag tror inte du hade gett ett sådant råd.

Däremot tror jag att du inte ser dej själv som värd bättre, att du är beredd att ta stora risker för lite kärlek. Det är enormt lätt att ta till sig av andras värderingar om en själv och försöka leva upp till folks förväntningar, särskilt om du har låg självkänsla. Du hamnar då lätt i en negativ spiral och gör allt för att vinna lite kärlek och omtanke från andra. Du gör om och ändrar och tillslut finns inte mycket egna krav och önskningar kvar. Jaget blir så gott som utplånat i all strävan att uppnå (omöjliga) krav. Jag hoppas att du funderar över ditt eget värde och sätter gränser för andra och för honom. För din egen skull. Vad tror du om det?

Svar på tråden Han vill slå mig