Inlägg från: Anonym (LB) |Visa alla inlägg
  • Anonym (LB)

Han vill slå mig

Anonym (Herakles) skrev 2025-07-23 07:36:37 följande:
    En sak jag reagerar på i ditt inlägg är hur du kan påstå att du mår bra i en våldsam persons närhet. En person som du tror älskar dig trots att han hotar dig med våld. Det här behöver du hjälp med. Säger det i all välmening men det låter som att det har gått så långt att du tror att det här är normalt och att det finns kärlek i denna relation.
    Ja jag vet inte. Jag älskar honom och det liv vi har tillsammans, tror jag... men den senaste tiden har jag faktiskt mått ganska dåligt. Känner mig stressad och allt därtill. Känns som jag inte kan slappna av hemma ens.... men jag vet inte vad det beror på egentligen. Men jag trivs ändå med min sambo när vi är sams och så, det är väl inte så konstigt?! Han är ju inte våldsam hela tiden??
  • Anonym (LB)
    Anonym (Herakles) skrev 2025-07-23 09:09:19 följande:
    Vill bara ge dig en styrkekram när jag läser ditt svar.

Du vet inte vad det beror på att du inte kan slappna av hemma? Läs om vad du själv skrivit här. Föreställ dig att det är din älskade dotter som skriver sä. Vet inte vad det beror på???

Sedan fortsätter du med att skriva att du trivs med honom eftersom han ju inte är våldsam hela tiden. Serlöst??? Har du så låga kriterier för trygghet och kärlek.

Menar verkligen inget illa, tvärtom. Försöker bara visa hur det du skriver låter i mina, en utomståendes, öron.
    Jag förstår vad du menar, och jag är jättetacksam för alla era svar!! Som sagt är det därför jag skriver här, för att få andras synvinklar än bara min. Och jag håller med om det du skriver, tack! 

Jag är också rädd för att bli ensam egentligen. Det är ingen ursäkt jag vet, men det är min känsla I allt.
  • Anonym (LB)
    Anonym (T) skrev 2025-07-23 12:15:38 följande:

Är jag ivrig att tona ner det som hänt TS? Jag känner inte henne öht... Men häflten utav av er här inne sitter och hittar på saker som inte hänt?

Eller skapar argument bara för att ni blir känslosam då hon de fakto är en tjej.. 

Sen vaddå det spelar noll roll hur orden sades? 

Det beror väl helt på om TS debatterar oschysst..? TS kanske är as taskig under deras bråk och säger saker som hon vet bara sårande och inte ens kan hålla sig till ämnet...

Då blir en mening som "Du borde fan ha en smäll" helt plötsligt endast självförsvar.. Där hon plötsligt är den som sysslar med en misshandel.. 

Så det är klart som fan att det spelar roll hur något sägs.. 

Jag är tacksam för ditt meddelande också för att få en annan synvinkel. Jag ser att många uppfattat det som att min sambo nekar att han sagt så, men det har han aldrig gjort. Han är fullt medveten om vad han sagt och vi har pratat om det efter tjafsen. Han har som sagt aldrig slagit mig och jag är mycket väl medveten om att jag inte är perfekt heller. Jag kanske säger saker som gör honom upprörd. Och som du skriver så spelar det väl roll hur saker sägs. 
  • Anonym (LB)
    Anonym (Kille 30+) skrev 2025-07-23 13:21:02 följande:

Att bli så arg är aldrig bra, det kan vara så att han säger saker i ren frustration, men det betyder inte att det är okej. Att du mår dåligt och är orolig är inte alls bra, det ska ingen behöva känna. Du ska inte vara glad att han inte slagit dig, för så ska man inte heller behöva känna. Man ska känna sig trygg med att man vet att inget sånt kommer ske, men som du tyvärr inte kan känna i nuläget. Om han slår dig så lämna, även om han ångrar sig osv. Slår han dig en gång så är risken stor att det händer igen och en gång är en gång för mkt.

Jag tycker att du ska fundera över om du vill stanna. Jag förstår att det är bra när det är bra så att säga. Men det finns killar som du kan ha det lika bra med och älska lika mkt, men slippa att må dåligt och vara orolig samtidigt. 

Tack snälla för ditt meddelande! Det får mig att fundera! 
  • Anonym (LB)
    Anonym (T) skrev 2025-07-23 17:43:39 följande:
    Tack som berättade det. Jag vet att du är det.
    Jag såg ditt svar till mig innan modsen körde stor rensning. Men tyvärr kunde jag inte svara dig på det då jag var avstängd. 

Jag tar och upprepar det jag sade innan. Det är en varningssignal helt klart, så var uppmärksam! Men det finns också gott om människor som skulle säga såna saker utan att det någonsin ens blir sanning. 

Hur du kan hantera det där när det händer är att ta en liten break. Säga det att "Du, jag tycker inte om när du säger sånt där till mig, det känns ohälsosamt, vad säger du om att ta en liten break?"

Gör det varenda gång han säger det bara så kanske lugnar det säkert ner sig..

För som någon skrev här innan. Riktiga såna där brukar alltid försöka få kontroll, och då är det vem du får prata med och inte, hur du klär dig ibland andra män etc, vilket jag faktiskt misstänker inte händer. 

Själv är jag tacksam för att du låter jävligt vettig. 
    Tack för dina tips! 

Jo, det är som du misstänker, han kontrollerar mig inte på något sådant sätt alls. I det avseendet har vi en vettig relation. Och just därför tror jag innerst inne att han aldrig skulle slå mig, men det kan jag ju aldrig veta. Men som du (det var väl du?) skrev tidigare så kan ju det vara hans typ av "självförsvar". Men oavsett känns det inte bra när han säger så, men jag ska vara uppmärksam!

Men mitt syfte med detta inlägg var att höra om folk tycker jag överreagerar eller inte och få input från lite bredare perspektiv och det har jag fått och är jättetacksam för.
  • Anonym (LB)
    Anonym (T) skrev 2025-07-23 18:16:54 följande:
    Det kan vara en form av självförsvar när man tycker att man tex bara blir oförtjänt påhoppad hela tiden. Eller Orättvist behandlad.. Missföstådd. Till slut går det inte att försvara sig emot det längre och då räcker orden inte till. 

En paus i det fallet är rätt sätt att hantera det på, för då har man tid att tänka till. 
    Så kan det mycket väl vara. Jag är som sagt inte perfekt jag heller så hans ord kommer ju inte bara utan anledning.

Tack igen för dina tankar!
  • Anonym (LB)
    molly50 skrev 2025-07-23 18:38:38 följande:
    Snälla du. Försök inte försvara honom nu. Oavsett hur mycket du provocerar honom så ger det inte honom rätten att hota dig med våld.
    En normalt funtad människa hade hellre gått undan en stund och lugnat ner sig istället för att bete sig hotfullt och börjat slå på saker.
    Det tror jag att du innerst inne förstår.
    Jag försvarar inte någon. Jag gjorde detta inlägg för att få lite större perspektiv och uppskattar olika synvinklar och inte bara inlägg som säger "lämna honom!". Ni vet bara min sida av detta och därför uppskattar jag tankar från olika håll för att JAG ska kunna reflektera och bestämma hur jag ska gå vidare med detta.

Sen håller jag absolut med om att det inte är rätt att hota med våld oavsett hur provocerd man blir. Men ingen är perfekt och jag tror att alla någon gång sagt något man inte menar i ren frustration.

Som sagt, jag försvarar ingen, varken mig själv, min sambo eller någon här överhuvudtaget. Men jag uppskattar alla tips, råd och diskussioner här som får mig att reflektera och få ett större perspektiv på det hela, oavsett om det är råd som "lämna honom!" eller "han menar nog det inte ocj kommer nog aldrig slå dig".
    Hoppas du förstår mig
  • Anonym (LB)
    molly50 skrev 2025-07-23 18:41:01 följande:
    Jag vill också tillägga att om din sambo tycker att du provocerar honom så mycket och gör honom så arg så är han ju fri att gå,eller hur.
    Men istället så väljer han att stanna kvar. Då kan det ju inte vara så illa.
    Eller så är det bara manipulationer och gaslighting han sysslar med.
    Så är det absolut, han kan gå om han vill det. 
    Han tycker nog inte att det är så illa. Som jag skrev i mitt första inlägg så älskar han mig och säger att han vill leva sitt liv med mig. Våra tjafs är väl "inte så illa" men oavsett säger han dom orden och det kan ju vara hans aggressionsproblem, bara tomma ord, eller att han faktiskt menar det. Men vilket av de det är vet jag inte
  • Anonym (LB)
    molly50 skrev 2025-07-23 18:50:01 följande:
    Du har skrivit att du känner dig orolig hela tiden,i ditt förhållande. Och så ska det inte behöva vara.
    I ett sunt förhållande så ska det kännas ok även om man bråkar,som någon skrev.
    Man ska inte behöva känna det som att man måste gå runt och trampa på äggskal för att den andre inte ska explodera.
    Då är inte förhållandet sunt.
    Som någon skrev så finns det fina män därute där du kan få allt det du önskar,men utan aggressionsproblematik där du ständigt får gå omkring och vara orolig.
    Och det är väl så du vill ha det,eller hur?
    Om du absolut vill stanna hos den här killen så tycker jag att du ska kräva att han söker hjälp för sina aggressioner om ni ska kunna fortsätta tillsammans.
    Och ta då upp det medans ni har det bra och är lugna. Inte när ni bråkar.
    Ja jag håller med om det, att man ska känna sig trygg oavsett om man bråkar eller inte. Det är så jag vill ha det ja. 

Ja troligtvis kan det ju finnas någon där ute som kan ge mig allt jag vill ha. Men har inte hittat den personen ännu, inte i någon av mina tidigare förhållanden... 

Tack! Ska fundera och försöka ta upp det med honom vid tillfälle. Jag kan ju börja där och se hur han reagerar på det. Tack för dina tips! 
  • Anonym (LB)
    molly50 skrev 2025-07-23 20:45:47 följande:
    Jag förstår hur du menar. Men samtidigt så skriver du saker som att du inte heller är perfekt osv.
    Och då känns det lite som att du försöker mildra hans beteende.
    Och jag har själv erfarenheter av att leva i ett destruktivt förhållande och  vet hur lätt det är att lägga skulden på sig själv. Om jag inte hade gjort si eller så så hade säkert detta inte hänt osv.
    Kanske skulle ni båda må bra av att gå i parterapi t ex,och få hjälp att hantera dessa situationer när de uppstår?
    Nej jag mildrar inte hans beteende, det är inte det jag menar. Jag menar bara att jag sitter inte här och skriver att min sambo hotat mig bara sådär, det har varit under ett bråk/tjafs och jag tycker att det aldrig bara är ENS fel att två bråkar. Jag menar att jag också är orsaken till att vi bråkat, men oavsett så tycker jag inte att det ger han rätten att säga att jag förtjänar en smäll. Så jag håller helt med om det du skrivit. Sen har jag sett att någon tolkat det som att han förnekar att han sagt så, och så är det verkligen inte. Men som du skriver "om jag inte hade gjort så så hade det nog inte hänt", så tänker jag ju ibland tyvärr...
  • Anonym (LB)
    molly50 skrev 2025-07-24 12:25:22 följande:
    Nej,ni är kanske skyldiga,båda två,till att bråken uppstår. Men,precis som du skriver,så rättfärdigar ju inte det hans hot om våld. Det finns det inga ursäkter för.
    Blir man så arg att man börjar slå på saker och hotar med våld så behöver man söka hjälp för att hantera sina känslostormar.
    Vad händer om ni t ex skulle få barn och barnet börjar trotsa? Det kan vara en riktig prövning. Ska han bli våldsam då också?'
    Han verkar ju även få dig att känna att du kanske skulle ha agerat annorlunda för att han inte skulle reagera som han gjorde. Det är ju en del i normaliseringsprocessen. Och så ska det ju inte vara i en sund relation.
    Så ska ni kunna fortsätta tillsammans så måste han söka hjälp.
    Och vill han inte det så tror jag att du vet vad du måste göra. Innan det går för långt.
    Det har du rätt i, kan ju mycket väl bli lika mot barnet om vi skaffar barn.... 
    Tack för dina tankar! Jag måste fundera över en hel del 
  • Anonym (LB)
    Anonym (våld i nära relationer) skrev 2025-07-28 13:25:57 följande:

Hej, jag har läste ditt svar i tråden. Läs gärna dina egna texter fler gånger och fråga dig, hur kommer det sig att du hade sagt till någon annan att lämna men inte har förmågan. Jag tror är ett svar, du behöver bygga upp din självkänsla. Med den här mannen kommer den bara att bli lägre och lägre, du kommer tycka att du inte förtjänar mer än att få stryk då och då. Det är tyvärr så det kan bli. Men det kan också bli så att du väljer att lämna, tar hjälp och stöd att bygga upp din självkänsla och klarar av att vara singel och trygg i dig själv och vet vilka gränser och krav du har för ett eventuellt förhållande i framtiden.

Den här mannen bryter ner din självkänsla. Han har sagt att du förtjänar en smäll.
    Det gör du inte och det är olagligt.

Du börjar försvara och förklara beteendet och behöver stöd hos oss för att förstå att det inte är normalt. Det är det som kallas normaliseringsprocessen. Du behöver hjälp utifrån, för att ta rätt beslut och kunna lämna. Kan det vara så att han blir hotfull och farlig om du lämnar. Det är nog bäst att du tar hjälp vid ett uppbrott. Kan det vara så att han kommer att visa sin charmigaste sida då också.
    Så att du smälter.

Normaliseringsprincipen handlar om att man börjar se det som händer som normalt. För att orka överleva, det göra att gräns efter gräns kan passeras, det blir värre och värre. Ofta blir man isolerad så den ända som ger bekräftelse är den som är förövaren, därför blir det så svårt att lämna.
    Man knarkar kärleksbetygelser. Förövaren är inte bara ond, han är jättegod och kärleksfull ibland och det är dom stundar som gör att offret blir beroende av förvararen. 
    Det är bara inte normalt. Värsta romantiska helgen kan aldrig väga upp att man blivit förolämpad, kontrollerad, slagen, ekonomiskt skadad etc....Himmel och helvete om vart annat. Nej, en grå vardag, med lite toppar och dalar men inte sådana hemska dalar. Det är inte något som man ska leva, Det bryter ned dig.
    Känn inte ansvar för din partner, han får ta sitt eget ansvar. 
    Det finns inga ursäkter, till det han gör.  Han kan lämna dig om det inte passar att vara med ig. 
    Det är inte kärlek o respekt det är våld och kontroll. 
    Så nu samlar du alla din kraft du har , för du är värdefull och unik, säg det till dig själv, och gör all för att lämna. Det blir inte enklare att lämna....utan tvärrtom.

Tack för dina ord! 
    Ja det är nog som du säger... kanske är beroende av honom pga min självkänsla och tror att jag ska vara ensam för alltid om jag lämnar...
    Men i mina tidigare förhållanden har det varit likadant, dom har sagt saker som gör mig ledsen och sänkt min självkänsla... men har ju tagit mig ifrån det tidigare så kommer väl klara det nu med egentligen.
    Det är svårt... 
  • Anonym (LB)
    Anonym (Gränslöst) skrev 2025-07-28 14:30:25 följande:
    Jättebra, sant och viktigt. Tänk om min mamma hade fått hjälp att våga lämna min pappa. Då hade jag inte behövt se mamma bli slagen. Mitt eget sköra självförtroende hade heller inte fallit i tusentals bitar. Jag hade inte behövt ägna större delen av mitt liv till att samla ihop alla skärvor för att bygga upp mej själv igen. Men vad vet jag, egentligen. Kanske var pappa ändå så farlig att han hade slagit mej totalt sönder, om hon hade lämnat honom. Det var därför hon inte lämnade. Det var vad hon sa till mej i varje fall. Vill du ha det så TS? 
    Usch, det gör mig ledsen att läsa att du varit med om detta. 
    Nej, så vill jag inte ha det. Men han har aldrig slagit mig heller så det kan ju vara tomma ord bara, men vad vet jag
  • Anonym (LB)
    molly50 skrev 2025-07-28 13:50:13 följande:

Hur går det,TS?

Vi har pratat om det i lugn och ro när vi båda varit på bra humör. Han ber om ursäkt och säger att han aldrig skulle slå mig även fast han sagt som han gjort. Han förstår att jag blir ledsen och rädd men samtidigt säger han att han lessnar ur ibland på mig och håller inne mycket aggressioner och tankar som han vill få ur sig.
    Jag lever med en kronisk sjukdom som påverkar både min energi, mående men också vårt förhållande. Han menar att han får ta mycket skit när jag är i en svacka med min sjukdom.
    Jag vet faktiskt inte vad ska göra, jag förstår ju honom på ett sätt men jag har faktiskt inte valt detta med sjukdomen....
  • Anonym (LB)
    molly50 skrev 2025-08-06 15:26:01 följande:
    Han måste ju också kunna prata med dig om det här på ett vuxet sätt om det är något som stör honom.
    Och har du dessutom en sjukdom så behöver du ju hans stöd. Inte hot om våld eller att han börjar slå på saker.
    Ni skulle kanske behöva gå i parterapi så att ni får hjälp att hantera era känslor så att ni inte behöver hamna i den här situationen igen. Oavsett om ni fortsätter tillsammans eller går isär.
    Ja så är det ju. Han stöttar mig mycket och jag kan egentligen inte önska mer i det, jag är jättetacksam för hans stöd i min sjukdom. Men som han nämner det så rinner hans bägare också över till slut och det är just dom tillfällena jag inte tycker om och som han blir "aggressiv", utan att slå mig visserligen men ja, du vet vad jag menar...
    Åh, parterapi har jag aldrig tänkt på, tack! Ska kika vad det finns för möjligheter här där jag bor.
  • Anonym (LB)
    Anonym (Gränslöst) skrev 2025-08-06 19:36:19 följande:
    Anonym (LB) skrev 2025-08-06 15:17:07 följande:
    Vi har pratat om det i lugn och ro när vi båda varit på bra humör. Han ber om ursäkt och säger att han aldrig skulle slå mig även fast han sagt som han gjort. Han förstår att jag blir ledsen och rädd men samtidigt säger han att han lessnar ur ibland på mig och håller inne mycket aggressioner och tankar som han vill få ur sig.
    Jag lever med en kronisk sjukdom som påverkar både min energi, mående men också vårt förhållande. Han menar att han får ta mycket skit när jag är i en svacka med min sjukdom.
    Jag vet faktiskt inte vad ska göra, jag förstår ju honom på ett sätt men jag har faktiskt inte valt detta med sjukdomen....

Han håller inne med aggressioner, som han vill få ur sig  och hotar dig med våld. HAN får ta mycket skit?! 

Fler röda flaggor? Någon? Varför chansa TS? Blir det lättare att lämna sen när ni fått barn, tror du?
    Nej det tror jag inte, men det är så att det inte är aktuellt med barn på ett tag, pga min sjukdom. 
    Men jag förstår dig och jag håller med. Men det är svårt, för vi har mycket bra stunder tillsammans också. Jag vill inte ta ett förhastat beslut. Jag tänker att ingen är perfekt och inget förhållande är perfekt. Är gräset grönare på andra sidan liksom? Jag försvarar absolut inte hans beteende nån stans men jag försöker bara få lite perspektiv. Finns det något par som varje gång under tjafs eller bråk känner sig bekväm? Som sagt, jag försvarar ingen och är jättetacksam för allas svar här som får mig att få lite större perspektiv på det hela
  • Anonym (LB)
    molly50 skrev 2025-08-07 18:47:04 följande:
    Även om ni har fina stunder tillsammans så spelar väl det ingen större roll så länge han visar de här sidorna?
    Även om man bråkar ibland så ska man inte behöva känna sig obekväm och rädd. Då är det något som är fel.
    Min man och jag kan också tjafsa ibland,men jag har aldrig behövt känna mig rädd eller obekväm i hans närhet.
    Det är klart att det aldrig är roligt när det blir tjafs,men i en sund relation så löser man det utan att hota med våld och börja slå på saker.
    Det finns det inga ursäkter för. Om det innebär att man slipper hot om våld och aggressiva tendenser så ja,då är gräset grönare på andra sidan.
    Tog upp detta med honom nyss igen. Att jag blir väldigt obekväm och ledsen när vi tjafsar eller bråkar och han säger att jag förtjänar en smäll. Han sa att han aldrig skulle lägga ett finger på mig. Jag sa att det kan jag ju aldrig veta men att detta är min känsla. Jag såg att han tog åt sig och så kramade han mig och sa "Jag vill inte få dig att känna så, jag vill aldrig att du ska känna dig obekväm när vi tjafsar. Jag ska verkligen tänka på det och ska bättra mig." Sen sa han faktiskt "och blir det inte bättre så måste jag ta hjälp". Och det gjorde mig faktiskt glad att han sa så. Jag har aldrig nämnt det någon gång, att han behöver ta hjälp för sina aggressioner. Men detta kändes bra. Sen återstår det ju att se om det blir så. Men bara detta fick mig att faktiskt känna att han förstår mina känslor och att det är fel.
  • Anonym (LB)
    Anonym (våld i nära relationer) skrev 2025-08-07 00:42:33 följande:

Han har alltså sagt att han bär på mycket tankar och känslor och aggressioner.
    Och att han får ta mycket skit p.g.a. din sjukdom.
    Det är en förklaring till beteendet men det är inte okej för det, om han tycker det så spelar det ingen roll, för det är inget som du ska acceptera. 
    En psykolog eller kurator borde han boka in. Han behöver ta ansvar för att prata om sina känslor, tankar, rädslor etc. Han ska inte samla på sig och stänga allt inom sig och sen låta det gå ut över dig.
    Inte tycka att det är okej och skylla på att du har en sjukdom. Det är något som han får räkna med, som du inte kan rå för och som ingår i erat förhållande. Vem vet han kan också bli sjuk...  Han ska inte var hotfull och aggressiv överhuvudtaget. 

Frågan är? Är han beredd att förändra sig? Vill han förändra sig?
    Kommer han ta hjälp? För det behöver han! Inte bara att han säger det utan att han visar det i handling. 
    Är han öppen för att prata om sina innersta känslor och tankar med dig? Har ni kunnat prata om hur ni ska göra för att stötta varandra, i rollen som sjuk respektive rollen som partner till en som är sjuk. Ett förhållande utsätts för påfrestningar...ska man leva i ett förhållande behöver man vara stabil i sig själv och ta ansvar för sina handlingar. 
    Jag tänker att du bör ställa ultimatum att du lämnar om han inte tar tag i sina problem och ändrar sitt beteende, så att du kan känna dig trygg och lugn oavsett om ni har en konflikt eller inte.

Du förtjänar en man som visar kärlek o respekt!

Tack för dina tankar! 
    Jag vet inte hur man citerar flera i samma kommentar men jag skriver samma till dig här: 

Tog upp detta med honom nyss igen. Att jag blir väldigt obekväm och ledsen när vi tjafsar eller bråkar och han säger att jag förtjänar en smäll. Han sa att han aldrig skulle lägga ett finger på mig. Jag sa att det kan jag ju aldrig veta men att detta är min känsla. Jag såg att han tog åt sig och så kramade han mig och sa "Jag vill inte få dig att känna så, jag vill aldrig att du ska känna dig obekväm när vi tjafsar. Jag ska verkligen tänka på det och ska bättra mig." Sen sa han faktiskt "och blir det inte bättre så måste jag ta hjälp". Och det gjorde mig faktiskt glad att han sa så. Jag har aldrig nämnt det någon gång, att han behöver ta hjälp för sina aggressioner. Men detta kändes bra. Sen återstår det ju att se om det blir så. Men bara detta fick mig att faktiskt känna att han förstår mina känslor och att det är fel.
  • Anonym (LB)
    Anonym (våld i nära relationer) skrev 2025-08-10 00:30:47 följande:

Va bra att han har bett om ursäkt och att han inser att han gjort fel och hur det får dig att känna. Och att du också kan se att det är fel, att det är en gräns som inte skulle ha passerats när han säger att du förtjänar en smäll o slår i dörrar etc. 

Han har sagt att han kommer ta hjälp om det inte blir bättre. Jag är ganska övertygad om att han kommer behöva ta hjälp. Finns kurator hos psykolog på vårdcentralen, han kan ringa dit och säga att han har aggressions problem. Det kan finnas obearbetade känslor från barndomen också som han behöver ta i tu med som bidrar till ilskan. 
    Han behöver lära sig att prata om det som känns jobbigt, med dig eller någon annan närstående. Så att han inte samlar på sig känslor och sen rinner det över. Det kan kurator alt psykolog hjälpa med. 

Bra att ni kunde prata med varandra när ni båda var på bra humör. Tänker att du kan stötta och uppmuntra honom till att söka hjälp. Och till att våga prata med dig om vilka rädslor, oro, sorg, frustration som han upplever i livet. Han borde kunna lyssna också när du delar dina upplevelser. 

Nu får du se om det är om han säger orden och menar dom och visar det i handling.... 

Du är värdefull oavsett om du är sjuk eller frisk, fattig eller rik. Kom ihåg att du förtjänar kärlek och respekt! Ett sunt förhållande med sunda gränser! Annars är det bättre att vara själv. 

Ja det har du rätt i, kan vara bra om jag stöttar honom att ta hjälp! 

Ja det visar sig om han verkligen menar det, men jag fick känslan av att han menar det. Jag var också väldigt tydlig med att om han fortsätter säga såna saker så kommer det få konsekvenser för jag vill inte känna mig otrygg så fort vi tjafsar.

Tack för dina ord, jag ska försöka påminna mig själv om det! 
Svar på tråden Han vill slå mig