• asdfgh

Vettiga områden för hotell i Wien

Jag kommer behöva åka till Wien med jobbet på någon typ av regelbunden basis eftersom HQ för mitt företag ligger där.och jag behöver träffa kollegorna ett par gånger om året.

Är det någon som varit där och som har tips på bra områden att bo? Det handlar om 4-5 nätter och jag kommer tillbringa dagarna med att jobba från kontoret.

Mina önskemål:
    - Bra kommunikationer (max 1-2km till S-bahn/U-bahn)
    - Inte ett område där man behöver oroa sig för sin säkerhet
    - Mat i närheten är inte bara "fine dining" utan även enklare mat typ en Döner
    - Inte granne med några större genomfartsleder eller där utryckningsfordon kör förbi flera i timmen

Jag måste boka via jobbets portal så specifika hotell är ingen idé att föreslå, bara områden

• Svar på tråden Vettiga områden för hotell i Wien
  • Anonym (L)

Du vet väl i vilket område kontoret ligger i? 

Annars har du väl kollegor på kontoret i Berlin som är så mkt mer insatta än någon på FL? De vet ju var kontoret ligger men det vet ingen annan här. 

Ibland häpnar man över folk som inte går till den bästa källan direkt. 

• Anonym (W)

I själva Wien tar det sällan mer än 5-10 min (oftast 2-3 min) att gå till närmsta  tunnelbana, buss, spårvagn, utmärkta förbindelser överallt.

Wien är väldigt säkert och enklare mat finns överallt. 

• asdfgh
    Anonym (L) skrev 2025-07-22 09:34:39 följande:

Du vet väl i vilket område kontoret ligger i? 

Annars har du väl kollegor på kontoret i Berlin som är så mkt mer insatta än någon på FL? De vet ju var kontoret ligger men det vet ingen annan här. 

Ibland häpnar man över folk som inte går till den bästa källan direkt. 

Kontoret ligger mitt ute i ingenstans så det är inte ett alternativ att bo där.

Jag var där i våras och fick rekommendationer om både hotell och ställen att äta. Bägge var jättefina, men efter en lång dag på kontoret köper jag gärna med mig någon enklare mat och äter på rummet eller i någon park (beroende på årstid). Det slutade med att jag köpte något på Spar flera kvällar.

Dottern och jag hade varit där ett par dagar innan för en minisemester och eftersom det var någon typ av festival i samband med det tog vi vad vi hittade. När kollegan fick veta var det var kommenterade han på att området inte var så bra MEN där hittade vi t ex ett gatukök där man kunde köpa sjukt god hemgjord falaffel till ett bra pris. Själva hotellet är jag dock inte intresserad av att besöka igen
  • Anonym (W)
    asdfgh skrev 2025-07-23 08:59:08 följande:
    Kontoret ligger mitt ute i ingenstans så det är inte ett alternativ att bo där.

Jag var där i våras och fick rekommendationer om både hotell och ställen att äta. Bägge var jättefina, men efter en lång dag på kontoret köper jag gärna med mig någon enklare mat och äter på rummet eller i någon park (beroende på årstid). Det slutade med att jag köpte något på Spar flera kvällar.

Dottern och jag hade varit där ett par dagar innan för en minisemester och eftersom det var någon typ av festival i samband med det tog vi vad vi hittade. När kollegan fick veta var det var kommenterade han på att området inte var så bra MEN där hittade vi t ex ett gatukök där man kunde köpa sjukt god hemgjord falaffel till ett bra pris. Själva hotellet är jag dock inte intresserad av att besöka igen

Om du skriver på vilken station i Wien du hoppar på sbahn eller tåg för att åka till jobbet, är det enklare att ge råd. Dumt att tipsa om något söderut om du ska åka norrut. 

• asdfgh
    Anonym (W) skrev 2025-07-23 09:09:43 följande:

Om du skriver på vilken station i Wien du hoppar på sbahn eller tåg för att åka till jobbet, är det enklare att ge råd. Dumt att tipsa om något söderut om du ska åka norrut. 

Jag åker österut. Här är en bild på var jag behöver åka. Förra gången gick jag till Haubtbahnhof och tog S1 eller S3 därifrån. Jag tog S7 till flygplatsen och även REX-tågen passerar där
Svar på tråden Vettiga områden för hotell i Wien