• Anonym (sdtfrj)

Hårdare krav mot arbetslösa

Ja De ska ju bli hårdare tag mot arbetslösa och man vill även se tyngre sanktioner.

Kan i viss mån vara ok, men för min del känner jag mig faktiskt överkörd och påbackad bara för att se om dom verkligen fick mig.

Arbetslös sedan 3 år tillbaka, söker 20 jobb i månaden och alla är inte enbart i orten jag bor i utan även utanför.
    Men det menas alltså att jag nu även ska söka jobb som innebär en flytt längre bort.
    Som singel ok, men som singel och ett barn omplacerat via LVU* och en stor skuld på KF*. (* Dessa orsaker tas inte upp här, END)
    Vilket boende ska jag kunna hyra?, ska jag med min skralla ekonomi betala 2 hyror i 3 månader? resor, Jag har umgänge 3 ggr/ månaden, ska jag då lägga extra pengar då på tåg, flyg, etc för att ta mig?..
    Känns inte genomtänkt för fem öre, och sanktioner??? -// Utdrag från parlamentet- Mer straff?, ska vi ha mer straff? är det inte straff nog att bo i det här jävla landet.?

• Svar på tråden Hårdare krav mot arbetslösa
  • Anonym (Hårdare tag)
    Anonym (sdtfrj) skrev 2025-07-22 09:59:23 följande:

Ja De ska ju bli hårdare tag mot arbetslösa och man vill även se tyngre sanktioner.

Kan i viss mån vara ok, men för min del känner jag mig faktiskt överkörd och påbackad bara för att se om dom verkligen fick mig.

Arbetslös sedan 3 år tillbaka, söker 20 jobb i månaden och alla är inte enbart i orten jag bor i utan även utanför.
    Men det menas alltså att jag nu även ska söka jobb som innebär en flytt längre bort.
    Som singel ok, men som singel och ett barn omplacerat via LVU* och en stor skuld på KF*. (* Dessa orsaker tas inte upp här, END)
    Vilket boende ska jag kunna hyra?, ska jag med min skralla ekonomi betala 2 hyror i 3 månader? resor, Jag har umgänge 3 ggr/ månaden, ska jag då lägga extra pengar då på tåg, flyg, etc för att ta mig?..
    Känns inte genomtänkt för fem öre, och sanktioner??? -// Utdrag från parlamentet- Mer straff?, ska vi ha mer straff? är det inte straff nog att bo i det här jävla landet.?

Tror att endel av tanken är att sätta lite press på folk att söka jobben de faktiskt kan få på sin ort eller inom pendlingsavstånd. Inte så kul att söka korta vik inom oattraktiva jobb men kan vara nödvändogt för att bryta cirkeln. Med ett mer aktivt cv har du större chans att få en tjänst sen.
  • Anonym (Hårdare tag)

Kan kännas meningslöst när inkomsten blir +/-0 i förhållande till a-kassan men är en väg ur arbetslösheten.

• Anonym (S)

Du har förmånen att få pengar till din försörjning trots att du inte arbetar. Om kraven för att få dessa pengar skärps, är det inte ett straff eller sanktion. 

• Anonym (X)

Med tanke på att du har försatt dig i din situation på egen hand så har du ju jäkla tur som faktiskt bor i Sverige. Du har mat, boende och annat betalt av staten. 

Sedan behöver du inte vara orolig. Du lär inte få några jobb så långt ifrån din hemort ändå, du tillhör nog de som är ganska oanställningsbara med tanke på din situation. 
  • Anonym (sdtfrj)
    Anonym (X) skrev 2025-07-22 10:38:36 följande:
    Med tanke på att du har försatt dig i din situation på egen hand så har du ju jäkla tur som faktiskt bor i Sverige. Du har mat, boende och annat betalt av staten. 

Sedan behöver du inte vara orolig. Du lär inte få några jobb så långt ifrån din hemort ändå, du tillhör nog de som är ganska oanställningsbara med tanke på din situation. 
    Sakta ner lite grann...
    Det är inte MITT fel att jag fick gå från jobbet jag hade, så ALLT är inte orsakat av mig..
  • Anonym (X)
    Anonym (sdtfrj) skrev 2025-07-22 10:44:27 följande:
    Sakta ner lite grann...
    Det är inte MITT fel att jag fick gå från jobbet jag hade, så ALLT är inte orsakat av mig..
    Nej, men skulderna och barn placerat i LVU, vems fel är det?

Hela din trådstart skriker offerkofta och gnäll. 
  • Jesper f
    Anonym (sdtfrj) skrev 2025-07-22 10:44:27 följande:
    Sakta ner lite grann...
    Men det går inte att leva livet på så marginalen, att får du inte exakt x-antal kronor ena månaden ramlar hela ens ekonomi ihop och man hamnar hos Fogden för all tid och evighet heller, och samtidigt tro att man gjort "rätt" med sin ekonomi, för det har man inte. Man måste ha en budget som inom ändå relativt vanliga och förväntade skeenden fungerar likväl. Livät är inte ett rakt spår, och minsta gupp flyger vi ohjälpligt ut i universum utan minsta egen förskylan. Det är inte så.

Heller inte brustna förhållanden, i ett land där vi lever med en skillsmässo statistik på nära 50%, då MÅSTE man i en relation man avser bli seriös - även om man inte går så långt som till giftemål, ha en plan "B" i huvudet att sätta i aktion om det värsta inträffar, UTAN att hela framtiden är förstörd. Ännu viktigare om man nu ska dra in barn i ekvationen. 
  • Anonym (Utbildning)

Har du en bra utbildning som är intressant för arbetsmarknaden då? Annars är väl hög tid att skaffa en sådan nu. för vad är annars din plan för att vända detta eftersom ditt jobbsökande uppenbarligen inte går så bra. 

• Anonym (sdtfrj)
    Anonym (X) skrev 2025-07-22 10:48:51 följande:
    Nej, men skulderna och barn placerat i LVU, vems fel är det?

Hela din trådstart skriker offerkofta och gnäll. 
    Skapa någon bättre trådstart du då, ingen har tvingat dig till att skriva på denna tråd.
    Jag har inte gnällt om att skulder eller omplacering var mitt fel eller inte...
  • Anonym (Jag)

20 i månaden är ingenting! Jag tog examen och lyckades inte få ett jobb innan jag slutade och sökte sisådär 30 jobb i veckan, på riktigt. Hann vara arbetslös i 2 mån sen började jag jobba. Jag förstår inte hur man kan vara arbetslös i 3 år..

Svar på tråden Hårdare krav mot arbetslösa