Inlägg från: Anonym (Jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag)

Hårdare krav mot arbetslösa

20 i månaden är ingenting! Jag tog examen och lyckades inte få ett jobb innan jag slutade och sökte sisådär 30 jobb i veckan, på riktigt. Hann vara arbetslös i 2 mån sen började jag jobba. Jag förstår inte hur man kan vara arbetslös i 3 år..

• Anonym (Jag)
    Anonym (sdtfrj) skrev 2025-07-22 12:49:13 följande:

Chansen till jobb är högre för 20- 30 än vi 40+,,,
    Nämns inte så mycket men de finns diskriminering åldersmässigt ( skyller inte på att det är orsaken i mitt fall, säger bara att det finns).

Jag fixade som sagt jobb på två månader, och jag är över 40.
    Man får kanske acceptera lång pendling och att jobbet inte är precis det man önskar. Utöver att jag sökte jobb som jag verkligen ville ha och som jag var utbildad till så söte jag jobb jag verkligen inte ville ha. Eller där pendlingen var över en timme enkel resa.
    Nu hade jag tur (?) att få precis ett sånt jobb jag ville ha men där pendlingen är något längre än jag hade önskat. 

Har du varit arbetslös i 3 år krävs en förändring. Du behöver bli mer attraktiv på arbetsmarknaden. Har du sökt några jobb som personlig assistent?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Fullt möjligt) skrev 2025-07-23 12:18:53 följande:
    Nu vet vi ingenting om när du tog denna examen, ålder på dig etc. Någonting har definitivt hänt efter Covid. Så mycket förstår man. Men forskning och underlag visar faktiskt att långtidsarbetslösa ökar. Det är fullt möjligt idag, tyvärr. Beroende på ålderism.  Din utbildning var förmodligen precis vad arbetsgivaren ville ha just då. Detta går i vågor, alternativt någon form av spetskompetens.  Kontakter är dessutom oerhört viktigt numera. 

Problemet överlag är ju att det inte finns jobb till alla dessa arbetslösa, och alla högkvalificerade är ju begränsat med. Som någon nämnde så kan ju inte alla hoppa på dessa högkvalificerade utbildningar. Eftersom en verklighet är ju att alla inte kan bli akademiker eller ha högskoleutbildning.

När det kommer till dessa arbetsmarknadsutbildningar, även korta. Leder dom tyvärr sällan till något. Ca 37% av dessa får arbete efter. Det är alltså mindre än hälften, och såklart väldigt svaga siffror. Det är snarare "förvaring och förbättring av statistik" det handlar om. Snarare än til för dom arbetslösa. Skattepengar som rinner ut i ingenting. Insatserna är för dåliga och svaga, för att bryta arbetslösheten. Därför allt fler fastnar i långtidsarbetslöshet dessvärre. Man behöver nog tänka on rejält. Och kräva betydligt bättre insatser och resultat. Många av dessa arbetsmarknadsutbildningar håller extremt låg nivå. Där det är allt annat än seriöst.

Hela systemet har i princip inte hängt med samhällets utveckling.
    Jag tog examen I våras och är över 40.
Svar på tråden Hårdare krav mot arbetslösa