• Anonym (Ts)

Avbryta semester för att jobba?

Har haft semester en vecka och igår skrev chefen och frågade om jag kunde komma in direkt och jobba hela veckan. Funderade fram och tillbaka men har ju svårt att säga nej även om jag jobbat över varje vecka, jobbat helger och ställer upp till 95% sen jag började på det här jobbet. 

Är på jobbet nu och känner inte att jag klarar det här. Under lunchen fick jag sån jävla ångest så jag var tvungen att gå iväg och sätta mig i omklädningsrummet. 

Jag behöver vara ledig, haft det skittufft hela vintern och våren på förra jobbet och kommer till ett ännu sämre ställe. 

Så min fråga är nu: Ska jag vara ärlig till chefen och säga som det är att jag inte tänkte igenom detta och att jag behöver vara ledig? Har iaf jobbat en dag, skulle jobba tre till. Finns ju andra på plats. ELLER ska jag göra en fuling och dra en vit lögn att typ bilen pajat? HJÄLP

• Svar på tråden Avbryta semester för att jobba?
  • Anonym (A)
    Anonym (Nico) skrev 2025-07-23 22:38:49 följande:
    Vi diskuterar utifrån ett inlägg som föreslog att man inte ens ska svara om arbetsgivaren ringer på semestern.

Gör man inte ens det sköter man inte sitt jobb.
    Fel. Man har ingen skyldighet att svara på sin semester. Det är inte samma sak som att man inte sköter sitt arbete. 
  • Anonym (Nico)
    Anonym (A) skrev 2025-07-23 22:42:48 följande:
    Fel. Man har ingen skyldighet att svara på sin semester. Det är inte samma sak som att man inte sköter sitt arbete. 
    Spelar ingen roll om man har skyldigheter till det eller inte. Sköter man sitt jobb svarar msn. Det är det vissa inte fattar. Att göra minsta möjliga betyder en sämre karriär som också påverkar privatlivet negativt.
  • elmadumle
    Anonym (Nico) skrev 2025-07-23 22:38:49 följande:
    Vi diskuterar utifrån ett inlägg som föreslog att man inte ens ska svara om arbetsgivaren ringer på semestern.

Gör man inte ens det sköter man inte sitt jobb.
    Jag har inte jour på mitt jobb och är därför inte heller skyldig att svara om chefen ringer när jag är ledig. Jag har ingen skyldighet att vara tillgänglig dygnet runt, det är inte inskrivet i mitt anställningsavtal.
  • Anonym (Nico)
    elmadumle skrev 2025-07-23 22:45:56 följande:
    Jag har inte jour på mitt jobb och är därför inte heller skyldig att svara om chefen ringer när jag är ledig. Jag har ingen skyldighet att vara tillgänglig dygnet runt, det är inte inskrivet i mitt anställningsavtal.
    Du får ju göra som du vill. Att faktiskt svara på semestern är ett oerhört enkelt sätt att få bättre lön och förbättra sina karriärmöjligheter. Detta får också givetvis positiva konsekvenser för privatlivet.
  • Anonym (A)
    Anonym (Nico) skrev 2025-07-23 22:49:00 följande:
    Du får ju göra som du vill. Att faktiskt svara på semestern är ett oerhört enkelt sätt att få bättre lön och förbättra sina karriärmöjligheter. Detta får också givetvis positiva konsekvenser för privatlivet.

Det finns andra sätt. Och de flesta som blir uppringda på semester arbetar inom vård och omsorg. Dvs inga direkta karriärmöjligheter eller höga löneökningar. 

Sedan värderar folk sitt privatliv olika. Du vet, de har barn och partner de vill umgås med. 

• Anonym (Nico)
    Anonym (A) skrev 2025-07-23 22:53:10 följande:

Det finns andra sätt. Och de flesta som blir uppringda på semester arbetar inom vård och omsorg. Dvs inga direkta karriärmöjligheter eller höga löneökningar. 

Sedan värderar folk sitt privatliv olika. Du vet, de har barn och partner de vill umgås med. 

Varken relationen med barn eller partner drabbas om man lyfter luren. Tvärtom..de lär sig då att själva sköta jobbet. Man sätter normen för hur man lever.

Det är liksom ingen slump att de med dålig karriär låter det gå i arv till nästa generation. Sedan gnälls det på dåligt boende och ont om pengar när de skapat situationen helt själva.
  • elmadumle
    Anonym (Nico) skrev 2025-07-23 22:57:14 följande:
    Varken relationen med barn eller partner drabbas om man lyfter luren. Tvärtom..de lär sig då att själva sköta jobbet. Man sätter normen för hur man lever.

Det är liksom ingen slump att de med dålig karriär låter det gå i arv till nästa generation. Sedan gnälls det på dåligt boende och ont om pengar när de skapat situationen helt själva.
    Det är väl en jävla tur att vi fortfarande finns som vill jobba i vården. Vem ska annars ta hand om sjuka och gamla? Snart finns ingen kvar som vill göra det och då blir det jobbigt för alla.
  • Anonym (A)
    Anonym (Nico) skrev 2025-07-23 22:57:14 följande:

Så du tror det handlar om att lyfta luren som är det jobbiga? Får du bättre löneökning för att du lyfter på luren och tackar nej till att arbeta extra? Tror inte det. 

• Anonym (H)
    elmadumle skrev 2025-07-23 22:45:56 följande:
    Jag har inte heller jour dygnet runt. Jobbar inom socialtjänst och ska jag vara tillgänglig även på min semester vill jag ha en REJÄL löneökning. Tror att jag kan bli inbeordrad vid extrem kris och krig, men inte annars. Vet att de lockade med x antal tusen mer om man kortade ner sin semester och hoppade in en vecka på Enhet barn- och unga förra året. Men det är inget för mig. Jag prioriterar att umgås med min familj och mina barn när jag är ledig. Jag kommer inte orka med resten av året om jag inte är ledig några veckor på sommaren. 
  • Anonym (Nico)
    Anonym (A) skrev 2025-07-23 23:09:52 följande:

Så du tror det handlar om att lyfta luren som är det jobbiga? Får du bättre löneökning för att du lyfter på luren och tackar nej till att arbeta extra? Tror inte det. 

Självklart får man bättre karriärutveckling om man svarar än om man inte gör det. Kommunikation är oerhört viktigt.

De här som bara ser sina rättigheter är de första man väljer bort när man ska befordra. 
Svar på tråden Avbryta semester för att jobba?