• Anonym (SysterTröttnaren)

Min syster är hemsk

Hej!

Min syster har hela livet varit väldigt jobbig. Hon har alltid varit extremt egocentrerad -det enda hon tycker är intressant är just sig själv och det gör att alla i hennes omgivning tröttnar på henne. Dessutom tenderar hon att alltid inta en form av offerkofta i alla situationer det blir jobbigt.

När hon var liten skulle hon leka princessa, de få vänner hon lyckades få hem att leka med henne skulle då vara fotograf eller kameraman för att hon skulle stå i centrum. Nu när hon är äldre (39 år gammal) tycker hon enbart det är roligt och intressant att prata om sig själv och sina problem. Handlar inte konversationen om något som berör henne själv tar hon upp telefonen och strösurfar. Hon visar ganska tydligt att hon då är ointresserad.

Kan nämnas att hon förmodligen har en odiagnostiserad ADHD-diagnos (och jag känner mycket väl till hur den diagnosen fungerar så behöver inga lärdomar om denna). Denna problematik försvårar sannerligen för henne -men tyvärr TRÖTTNAR alla, inklusive jag själv, på henne!

Tyvärr har jag märkt att man mår sämre av att ha henne nära. Hon kan plötsligt bli sjukt upprörd och skälla ut en, resonera helt orimligt, med bisarra förväntningar på omgivningen. Dessa plötsliga utsagorna gör en väldigt sårad och besviken.

Hon gör sig själv väldigt ensam. Nu i sommar ska hon ha en möhippa, och enbart två av hennes vänner tänker komma -med ganska ljummet intresse.

Hon kommer såklart inte börja reflektera över situationen, istället är hon offret som har "dåliga vänner som struntar i henne". 

Jag vet itne vad jag vill säga med denna tråd, är det någon mer som har syskon de inte står ut med?? Som man ser bara förstör för sig själva? Som man inte klarar av att ha en relation med för att må bra?

• Svar på tråden Min syster är hemsk
  • Anonym (Mia)

Det hade kunnat vara min syster som skrev detta. Hon har alltid sett på mig precis som du ser på din. Jag själv upplever att syrran bär på en del saker från vår uppväxt som hon tar ut på mig. ?Om min syster inte varit så självcentrerad så skulle våra föräldrar gett mig mer uppmärksamhet och märkt att jag mådde dåligt och då skulle mitt liv blivit helt annorlunda?. Typ sådant. 

Nu menar jag inte alls att det skulle vara så i ett fall. Men det är alltid svårt att ge råd när man bara får den enas version.

Hur som helst är det ofta svårt att förändras när man är så pass gammal. Du beskriver att hon var såhär redan som barn, så det är väl antagligen ett starkt etablerat personlighetsdrag eller mönster. Samtidigt finns det en risk att hon tar illa upp om du nämner det här. Så frågan är om det är värt det? Ibland är det bättre att hålla sina syskon lite på avstånd, tänker jag, och umgås med dem i de doser man känner att man orkar med.

Lider HON av att vännerna försvinner av (för henne) oklar anledning? Eller verkar hon nöjd? Det spelar också in tänker jag. 

• Anonym (Frida)

På många sätt liknar min storasyster din syster.

Hon var en mobbare som barn och hade inga riktiga vänner, bara yngre barn som hon skrämde till lydnad. Prinsesslekar var hon ointresserad av men hon gillade att leka "polis", vilket innebar att hon slog andra barn, band fast deras händer bakom deras ryggar och stängde in dem i ett förråd som var "fängelset" och lät dem stanna där tills deras föräldrar hittade dem.

Det närmsta man kan säga att hon haft i vänskaps-väg var en blyg och hämmad tjej som hon bossade runt under högstadietiden, samt ett par tjejer som nog mest bara umgicks med henne för att ha en syndabock när de ställt till med dumheter under gymnasietiden. I vuxen ålder har hon haft några ytliga bekantskaper som nästan alltid tagit slut efter att hon hamnat i konflikt med dem.

Hon verkar inte lida nämnvärt av att inte ha några vänner, däremot går hennes liv under om hon inte har en man (eller flera) i sitt liv. När vår mamma gick bort i julas blev det riktigt illa för henne, vilket jag förstår. Mamma var nog den enda trygga punkten hon hade i sitt liv, även om mamma utsatte alla oss döttrar för misshandel.

Vi har två småsystrar som hon vuxit upp med men aldrig haft någon riktig relation till, de har liksom bott under samma tak men aldrig lärt känna varandra. Pappa har hon alltid varit utåtagerande och avvisande mot. Jag och småsystrarna däremot har en fin relation med varandra såväl som pappa, men vi alla bröt kontakten med både storasyster och mamma för många år sedan.

Jag skulle säga att storasyster är, trots att hon rent kronologiskt är närmare trettio, egentligen är mer som en riktigt trotsig trettonåring mentalt. Hon tycker att de flesta är dumma i huvudet, att alla andra har fula kläder och är pinsamma och tråkiga och att hon är jordens mittpunkt. Hennes största intressen är att scrolla på telefonen, se på realityserier, prata om killar (såna som hon träffat på Tinder eller popstjärnor, fiktiva karaktärer eller någon random kille som gick förbi på stan, så länge det är en kille verkar hon bli besatt), bli full varje helg och köpa godis och skräpmat så fort hon får lite pengar.

Jag har försökt ha kontakt med henne men det är inte hållbart, jag har ett litet barn och hon kan verkligen inte förstå varför barnet kräver så mycket tid av mig, tid som enligt henne borde spenderas på henne. Jag har blockat hennes nummer för hon kan ringa tjugo gånger på fem minuter om man inte svarar, och bombarderar en med sms och meddelanden under tiden. Oftast ringer hon då för att hon behöver pengar eller skjuts. Att ta bussen är hon såklart alldeles för fin för, och lånar man inte ut pengar är man en svikare och hon hotar att skada sig själv. Samma visa varje gång.

• Anonym (Hamna)
    Anonym (Mia) skrev 2025-07-22 20:25:10 följande:

Det hade kunnat vara min syster som skrev detta. Hon har alltid sett på mig precis som du ser på din. Jag själv upplever att syrran bär på en del saker från vår uppväxt som hon tar ut på mig. ?Om min syster inte varit så självcentrerad så skulle våra föräldrar gett mig mer uppmärksamhet och märkt att jag mådde dåligt och då skulle mitt liv blivit helt annorlunda?. Typ sådant. 

Nu menar jag inte alls att det skulle vara så i ett fall. Men det är alltid svårt att ge råd när man bara får den enas version.

Hur som helst är det ofta svårt att förändras när man är så pass gammal. Du beskriver att hon var såhär redan som barn, så det är väl antagligen ett starkt etablerat personlighetsdrag eller mönster. Samtidigt finns det en risk att hon tar illa upp om du nämner det här. Så frågan är om det är värt det? Ibland är det bättre att hålla sina syskon lite på avstånd, tänker jag, och umgås med dem i de doser man känner att man orkar med.

Lider HON av att vännerna försvinner av (för henne) oklar anledning? Eller verkar hon nöjd? Det spelar också in tänker jag. 

Samma här. Min syster skulle beskriva mig såhär trots att alla vi någonsin känt har föredragit mig och tagit avstånd från henne. Nu har jag själv börjat distansera mig från henne, igen, och hon skulle lätt kunna vrida det till att det är hon själv som gjorde det. Men men man vet ju aldrig i ts fall 😄
  • Anonym (Li)

Har du någon gång pratat med henne om att du misstänker adhd? Många som får diagnosen som vuxna upplever det som en lättmad och även om det så klart hade varit bäst om hon fått när hon var yngre är det inte för sent. 

Jag har ett barn med adhd och det är ju något vi jobbar aktivt med, så att vårt barn inte ska bli som din syster. Dessa barn behöver tydligare vägledning och jag fattar att du inte orkar med din syster, men kanske blir det lättare om du kan tänka att hennes beteende delvis beror på att hon inte fick det stöd hon hade behövt när hon växte upp. 

Anonym (Mia) skrev 2025-07-22 20:25:10 följande:

Tack för ett reflekterande svar!

Först och främst ska jag svara på din fråga: JA, hon lider av att vännerna försvinner. Jag tror exempelvis hon kommer känna sig väldigt sårad av att inte fler vänner dyker upp på hennes möhippa, och jag är lite orolig för utfallet.. Hon kommer sannolikt hitta någon att beskylla, vilket i sin tur gör henne mer ensam.

Vår uppväxt var allt annat än lätt. Jag beskyller dock inte min syster för detta, utan tycker snarare att mina föräldrar borde gått in och gjort mer för både henne och oss andra tre syskon. Jag tror de tog sig vatten över huvudet med fyra barn, varav ett väldigt krävande och utåtagerande (min äldre syster med förmodad ADHD). Vidare var inte deras egen relation så bra, vilket såklart också tog på krafterna. Jag tycker snarare synd om henne när jag tänker på barndomen, hon har aldrig varit lycklig och sannerligen inte i barndomen heller.. 

Nej jag tror också att vid denna ålder är det svårt att ändra ett så inbitet mönster, dock inte omöjligt. Huvudproblemet är väl snarare att hon själv inte ser några problem med hennes agerande och tycker inte det finns skäl att ändra någonting. Det är ju alla andra det är fel på. 
    Anonym (Hamna) skrev 2025-07-23 06:14:39 följande:
    Samma här. Min syster skulle beskriva mig såhär trots att alla vi någonsin känt har föredragit mig och tagit avstånd från henne. Nu har jag själv börjat distansera mig från henne, igen, och hon skulle lätt kunna vrida det till att det är hon själv som gjorde det. Men men man vet ju aldrig i ts fall 😄
    tyvärr för min systers fall har det varit tvärt om här. min systers få kompisar hon lyckades få hem från skolan i ung ålder tröttnade på att leka med henne och började leka med mig, eller ringde sina föräldrar för att få komma hem. min systers idé om att leka innebar inte ett ömsesidigt samspel, utan handlade mer om att kompisarna skulle titta på henne när hon lekte filmstjärna eller någon form av prinsessa. Få kompisar ställde upp på detta då det aldrig vändes och blev ömsesidigt. Fanns aldrig ett ge och ta, utan alla skulle bara ge hela tiden. Min syster blev (förståeligt) ledsen för detta, men tyckte det var mitt fel, och att jag "stal" hennes vänner.

Denna o-ömsesidighet har sedan funnits med upp till vuxen ålder, varför andra tröttnar på henne. 
  • Anonym (Rita)
    Anonym (SysterTröttnaren) skrev 2025-07-23 21:49:56 följande:
    Tack för ett reflekterande svar!

Först och främst ska jag svara på din fråga: JA, hon lider av att vännerna försvinner. Jag tror exempelvis hon kommer känna sig väldigt sårad av att inte fler vänner dyker upp på hennes möhippa, och jag är lite orolig för utfallet.. Hon kommer sannolikt hitta någon att beskylla, vilket i sin tur gör henne mer ensam.

Vår uppväxt var allt annat än lätt. Jag beskyller dock inte min syster för detta, utan tycker snarare att mina föräldrar borde gått in och gjort mer för både henne och oss andra tre syskon. Jag tror de tog sig vatten över huvudet med fyra barn, varav ett väldigt krävande och utåtagerande (min äldre syster med förmodad ADHD). Vidare var inte deras egen relation så bra, vilket såklart också tog på krafterna. Jag tycker snarare synd om henne när jag tänker på barndomen, hon har aldrig varit lycklig och sannerligen inte i barndomen heller.. 

Nej jag tror också att vid denna ålder är det svårt att ändra ett så inbitet mönster, dock inte omöjligt. Huvudproblemet är väl snarare att hon själv inte ser några problem med hennes agerande och tycker inte det finns skäl att ändra någonting. Det är ju alla andra det är fel på. 
    "Allt" är ju diagnoser idag, men jag kan inte låta bli att undra över om det är någon annan diagnos än ADHD också, (om hon har uppenbara koncentrationssvårigheter så kan det ju vara ADHD, men utifrån det andra du skriver så kan det vara mer). Eller åtminstone drag av andra diagnoser. 

Hade din mamma ett liknande beteende som din syster har?

Sedan undrar jag om relationen till hennes pappa, vet du varför den var så sårig? Äldsta dottern brukar vara nära pappan, när det finns många småsyskon. 

Ja, en del föräldrar orkar inte med flera barn, en del orkar knappt med ett. 

Tror också att det kan vara lugnast för dig att hålla henne lite ifrån dig. Om hon inte ens förstår att du behöver ta hand om ditt lilla barn. 

Konstiga uppväxtförhållanden ger konstiga syskonrelationer, tyvärr är det så inte så jättemycket man kan göra åt saken om problemen är stora. Tyvärr! Skönt för dig att du har småsyskonen!
    Anonym (Li) skrev 2025-07-23 09:09:36 följande:

Har du någon gång pratat med henne om att du misstänker adhd? Många som får diagnosen som vuxna upplever det som en lättmad och även om det så klart hade varit bäst om hon fått när hon var yngre är det inte för sent. 

Jag har ett barn med adhd och det är ju något vi jobbar aktivt med, så att vårt barn inte ska bli som din syster. Dessa barn behöver tydligare vägledning och jag fattar att du inte orkar med din syster, men kanske blir det lättare om du kan tänka att hennes beteende delvis beror på att hon inte fick det stöd hon hade behövt när hon växte upp. 

Min syster är själv medveten om att hon förmodligen har ADHD. Hon har nog upplevt en lättnad i att förstå sig själv mer, men tyvärr har det inte förändrat någonting i hennes liv, beteende eller relationer.

Jag håller med dig och tror du har helt rätt i att man som förälder med barn med NP-funktionsvariationer behöver vägleda mer för att undvika att de blir som min syster. Jag tror definitivt hon hade mått bättre av att få mer stöd i hur man kan och ska bete sig för att inte stöta bort andra. Istället gjorde min mamma henne en björntjänst genom att validera och bekräfta alla hennes stormiga känslor -vilket inte är fel, men hon behövde också lära henne hur man ISTÄLLET ska göra (andra beteenden) för att kunna ha hälsosamma relationer. Så ja, jag är fullt medveten om att hon inte fick det stödet hon behövde när hon växte upp

Jag tycker egentligen väldigt synd om min syster och har stor empati för henne. Det gör ont i mig när jag tänker på henne. Samtidigt, hur mycket ska man stå ut med för att ha en relaion? Och jag märker hur mycket bättre jag mår när jag inte måste plötsligt kastas in i orimliga krav annars får jag en utskällning och/eller andra konsekvenser. För att hon inte kan se någon annan än sig själv.

Det är ett stort dilemma för mig. När "ger man upp" på sin egen syster? Skuldkänslor är bara förnamnet. Men sanningen är att jag aldrig hade haft en relation med henne om hon inte var något annat än just det -min syster.
    Anonym (Frida) skrev 2025-07-22 20:51:47 följande:

På många sätt liknar min storasyster din syster.

Hon var en mobbare som barn och hade inga riktiga vänner, bara yngre barn som hon skrämde till lydnad. Prinsesslekar var hon ointresserad av men hon gillade att leka "polis", vilket innebar att hon slog andra barn, band fast deras händer bakom deras ryggar och stängde in dem i ett förråd som var "fängelset" och lät dem stanna där tills deras föräldrar hittade dem.

Det närmsta man kan säga att hon haft i vänskaps-väg var en blyg och hämmad tjej som hon bossade runt under högstadietiden, samt ett par tjejer som nog mest bara umgicks med henne för att ha en syndabock när de ställt till med dumheter under gymnasietiden. I vuxen ålder har hon haft några ytliga bekantskaper som nästan alltid tagit slut efter att hon hamnat i konflikt med dem.

Hon verkar inte lida nämnvärt av att inte ha några vänner, däremot går hennes liv under om hon inte har en man (eller flera) i sitt liv. När vår mamma gick bort i julas blev det riktigt illa för henne, vilket jag förstår. Mamma var nog den enda trygga punkten hon hade i sitt liv, även om mamma utsatte alla oss döttrar för misshandel.

Vi har två småsystrar som hon vuxit upp med men aldrig haft någon riktig relation till, de har liksom bott under samma tak men aldrig lärt känna varandra. Pappa har hon alltid varit utåtagerande och avvisande mot. Jag och småsystrarna däremot har en fin relation med varandra såväl som pappa, men vi alla bröt kontakten med både storasyster och mamma för många år sedan.

Jag skulle säga att storasyster är, trots att hon rent kronologiskt är närmare trettio, egentligen är mer som en riktigt trotsig trettonåring mentalt. Hon tycker att de flesta är dumma i huvudet, att alla andra har fula kläder och är pinsamma och tråkiga och att hon är jordens mittpunkt. Hennes största intressen är att scrolla på telefonen, se på realityserier, prata om killar (såna som hon träffat på Tinder eller popstjärnor, fiktiva karaktärer eller någon random kille som gick förbi på stan, så länge det är en kille verkar hon bli besatt), bli full varje helg och köpa godis och skräpmat så fort hon får lite pengar.

Jag har försökt ha kontakt med henne men det är inte hållbart, jag har ett litet barn och hon kan verkligen inte förstå varför barnet kräver så mycket tid av mig, tid som enligt henne borde spenderas på henne. Jag har blockat hennes nummer för hon kan ringa tjugo gånger på fem minuter om man inte svarar, och bombarderar en med sms och meddelanden under tiden. Oftast ringer hon då för att hon behöver pengar eller skjuts. Att ta bussen är hon såklart alldeles för fin för, och lånar man inte ut pengar är man en svikare och hon hotar att skada sig själv. Samma visa varje gång.

Det låter väldigt jobbigt att ha en syster som är på det sättet. Av det du beskriver framstår din syster som väldigt empatilös, och av det lilla du beskriver av din familj, att din mamma har utsatt både henne och er andra för fysiska övergrepp är det kanske inte så konstigt. Men att vara nära en empatilös person är ofta väldigt skadligt i längden, så jag tror du gör helt rätt i att hålla avstånd till henne.

Har du själv funderat på om hon har någon form av personlighetssyndrom? Det är intressant varför hon har haft en nämre relation till er mamma, trots misshandeln, än till er pappa som (av vad jag får intrycket av?) varit bättre mot er? Har du själv någon förklaring eller hypotes om varför det är så?
  • Tow2Mater

Hon har ju lyckats hitta någon som vill gifta sig med henne. Tror du att hon manipulerar honom (eller värre), och han har hamnat i normaliseringsprocessen och inte kan ta sig ifrån henne? Kanske behöver han hjälp innan han blir fast i äktenskap?

Tow2Mater skrev 2025-07-24 00:38:47 följande:

Hon har ju lyckats hitta någon som vill gifta sig med henne. Tror du att hon manipulerar honom (eller värre), och han har hamnat i normaliseringsprocessen och inte kan ta sig ifrån henne? Kanske behöver han hjälp innan han blir fast i äktenskap?

Jag tycker lite synd om honom då hon, åtminstone mot mig, kan vara väldigt påfrestande. Samtidigt är hon inte fullständigt empatilös eller någon typ av psykopat. Hon har nog bara väldigt dålig självkänsla och vet inte riktigt hur hon kan rädda sig själv.

Jag tror inte hon manipulerar honom på något sätt. Jag tror dock hon kanske försöker skärpa sig lite så hon inte skrämmer bort honom, men att med åren kanske hennes inre jag sipprar fram mer och mer. Men jag vet ärligt talat inte hur deras relation ser ut. De bor en bit bort och jag har inte så mycket insikt. Jag hoppas de är lyckliga tillsammans men jag vet samtidigt hur omöjlig hon är i nära relationer så jag är själv ganska förvirrad. Kanske är.hon bara så hemsl mot mig då hon inte tycker om mig så mycket?

Men det är inte så att hon kalkylerande utnyttjar andra för egen vinning eller så. Hon är mer den som stormar på insidan och så kommer det ut i orimliga krav, för att stilla hennes impulsiva orosmoment och känslor..
Svar på tråden Min syster är hemsk