Inlägg från: Anonym (Hamna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hamna)

Min syster är hemsk

Anonym (Mia) skrev 2025-07-22 20:25:10 följande:

Det hade kunnat vara min syster som skrev detta. Hon har alltid sett på mig precis som du ser på din. Jag själv upplever att syrran bär på en del saker från vår uppväxt som hon tar ut på mig. ?Om min syster inte varit så självcentrerad så skulle våra föräldrar gett mig mer uppmärksamhet och märkt att jag mådde dåligt och då skulle mitt liv blivit helt annorlunda?. Typ sådant. 

Nu menar jag inte alls att det skulle vara så i ett fall. Men det är alltid svårt att ge råd när man bara får den enas version.

Hur som helst är det ofta svårt att förändras när man är så pass gammal. Du beskriver att hon var såhär redan som barn, så det är väl antagligen ett starkt etablerat personlighetsdrag eller mönster. Samtidigt finns det en risk att hon tar illa upp om du nämner det här. Så frågan är om det är värt det? Ibland är det bättre att hålla sina syskon lite på avstånd, tänker jag, och umgås med dem i de doser man känner att man orkar med.

Lider HON av att vännerna försvinner av (för henne) oklar anledning? Eller verkar hon nöjd? Det spelar också in tänker jag. 

Samma här. Min syster skulle beskriva mig såhär trots att alla vi någonsin känt har föredragit mig och tagit avstånd från henne. Nu har jag själv börjat distansera mig från henne, igen, och hon skulle lätt kunna vrida det till att det är hon själv som gjorde det. Men men man vet ju aldrig i ts fall 😄
Svar på tråden Min syster är hemsk