Inlägg från: Trent |Visa alla inlägg
  • Trent

Förbjuda religion?

Kristendomen tar ledning direkt genom att ha ett avrättningsredskap som symbol. 

Sen vet jag inte men bibeln innehåller ju i princip allt som du rabblar upp. Varför hakar du upp dig så på islam?

• Trent
    Tom Araya skrev 2025-07-22 21:13:45 följande:
    Men det är inte de kristnas avrättningsredskap, så symbolen som den används innebär ingen uppmaning till våld.
    Du kan polera din skit så mycket du vill.
  • Trent
    Tom Araya skrev 2025-07-22 21:40:47 följande:

Det finns ingen arvstradition inom kristendomen vad det gäller religiös tillhörighet utefter föräldrarnas.

Gamla testamentet förespråkar dödsstraff för mord, incest, vissa äktenskapsbrott, avgudadyrkan och hädelse.
    GT uppmanar också till dödande av Kanaans folk (nämns 50-60 gånger).

I det Nya testamentet förbjuder Jesus allt våld i hans namn.

Koranen uppmanar till att bestraffa äktenskapsbrott med piskning, stöld med att hugga av en hand e.t.c.
    Över 100 gånger förekommer uppmaning till våld (inte sällan dödligt våld) mot syndare, otrogna och avfällingar i de islamiska texterna.

Va?

Du kritiserar religion men plockar russinen ur bibelkakan. Extraordinärt oärligt! Men det blir såklart lättare att kritisera islam då.
  • Trent
    EnAnonumius skrev 2025-07-23 07:35:59 följande:
    Nope..
    Det är en vanlig missuppfattning att Sverige skulle vara ett kristet land.
    Kristendomen är den största religionen i Sverige, fast det gör inte Sverige, isig, till ett kristet land, för Sverige är ett sekulariserat land.

Sverige blev sekulariserad 2000-01-01.
    Jag bytte namn till Storkuken igår så nu kommer alla alltid att använda mitt nya namn eftersom folk inte har något minne och hatar historia.
  • Trent
    Tom Araya skrev 2025-07-22 22:48:43 följande:
    Ditt förnekande svar visar att du tar ändå inte till dig och förstår ren och skär fakta.
    Vilken fakta skulle det vara som jag inte tar till mig?

Du kanske har upptäckt ett sakfel i mitt påstående att kristendomens symbol är ett avrättningsredskap.
  • Trent
    Tom Araya skrev 2025-07-22 22:51:16 följande:
    Ja, eller hur!?

Men det motsägelsefulla med att tillämpa religionsfrihet för att låta religioner frodas som själva inte respekterar samma religionsfrihet, det är ärligt det?
    Jag förstår inte riktigt vad du försöker säga. Men jag tolkar det som att du inte vet vad ärligt betyder. Vem skulle vara oärlig enligt dig i ditt "scenario"?
  • Trent
    Tom Araya skrev 2025-07-23 17:54:03 följande:
    Så kan vi svenskar i Sverige tänka med den religionsfrihet staten och landets lagar ger.

Men om du är född muslim, där finns en regelbok att följa, där finns auktoriteter som tolkar regelboken åt dig, det finns regler med svåra konsekvenser för den som syndar, är icke troende eller som lämnar religionen... då är den frihet vi tar för given inte längre så självklar.
    Alltså fy fan vad roligt. Du vill bara kritisera islam och kan inte låta bli (kliar det i fingrarna?) men förnekar det samtidigt. 
  • Trent
    Tom Araya skrev 2025-07-23 23:04:10 följande:
    Kan vi förvänta oss ett "storkukslugn" från din sida nu då? Skrattande
    Jag påstod inte att namnet stämde.
  • Trent
    Tom Araya skrev 2025-07-23 23:10:30 följande:
    Men du måste ju förstå symboliken och vad den betyder.
    Det var romarna och inte kristna som avrättade folk genom korsfästelse. Således är korset för kristna inte en symbol för att förespråka korsfästelse utan symboliserar Jesus martyrdöd för mänsklighetens synder.
    Symbolisera min röv om vill. Korset är ett avrättningsverktyg. Jag har inte påstått något annat.
  • Trent
    Tom Araya skrev 2025-07-24 22:55:46 följande:
    I det sammanhanget du tog upp det i så jämförde du det med våldsförespråkande.
    Läs igen. 
Svar på tråden Förbjuda religion?