Inlägg från: Anonym (Men) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Men)

Förbjuda religion?

Människor måste kunna känna sig fria, då ingår även religiösa seder. Det var väl delvis därför så många flydde/ emigrerade från Sverige till usa för att de hade religionsfrihet.

Sen ska inte religion blanda sig i politiken eller skolväsendet. Det kan man göra på sin fritid även om viss förståelse för någons religion borde finnas. Olika saker är viktiga för individen. Jag avskyr ett tänk där staten ska bestämma vad folk ska tycka, tänka och se ut på ett uniformt/ homogent sätt.

• Anonym (Men)
    Tom Araya skrev 2025-07-23 03:36:05 följande:
    Nej, staten ska inte bestämma vad man får tycka, tänka och se ut, det håller jag med om.

Men krasst sett låter vi ju religiös organisation bestämma sådant över folk och jag har svårt att se hur det skulle vara bättre eller mer legitimt.
    Det är ju en ganska stor skillnad. Du är ju fri att utöva religionen och tolka den/ följa den som du vill. Träffat flertalet religiösa som inte följer sin religion nämnvärt. Alla tolkar sin religion olika och sysslar med cherry picking. Såg någon video med en trumpanhängare som ansåg att homosexualitet var en synd samtidigt som han åt fläsk utan problem. 

Som jämförelse så kan vi ta kost och träning. Här finns en uppsjö av olika råd för att ha ett hälsosamt liv. Du väljer det som passar dig bäst. Är ingen träning din melodi så väljer du det. Vissa går med i viktväktarna och följer dom där direktiv ritas upp.
  • Anonym (Men)
    Mentat skrev 2025-07-23 13:24:33 följande:
    Visst finns det mycket inom religion som är totalt ologiskt och motsägelsefullt men jag begriper inte riktigt varför det skulle vara ologiskt att tycka att homosexualitet är en synd och att äta fläsk?
    Nya testamentet, som ju definierar kristendomen, innehåller både verser som fördömer homosexualitet och sådana som förkastar det judiska förbudet mot fläsk.

Som jag förstår så finns det stycket (trumpanhängaren trodde på) om homosexualitet och förbud att äta fläsk i samma kapitel. Han kallade sig för lutheran (kristen)

Ja, det är ju cherry picking då kristendomen inkluderar även gamla testamentet. Jag dömer inte det, men inte är det logiskt. Man väljer ju själv. Somliga som kallar sig för kristna köper hela skapelseberättelsen rakt av. Adam och Eva, dinosaurier är bara blaj, äter inte fläsk osv. Andra som kallar sig för kristna köper inte det. Magiskt tänkande oavsett. Vad som gör en lycklig antar jag. 

• Anonym (Men)
    Tom Araya skrev 2025-07-23 17:54:03 följande:
    Så kan vi svenskar i Sverige tänka med den religionsfrihet staten och landets lagar ger.

Men om du är född muslim, där finns en regelbok att följa, där finns auktoriteter som tolkar regelboken åt dig, det finns regler med svåra konsekvenser för den som syndar, är icke troende eller som lämnar religionen... då är den frihet vi tar för given inte längre så självklar.
    Har träffat flertalet muslimer som inte följer något ordagrant utan äter både fläsk och dricker alkohol. Tror du har ett begränsat synfält.
  • Anonym (Men)
    Tom Araya skrev 2025-07-23 20:37:05 följande:
    Men om man inte följer religionens regelbok så kan man inte hävda att det är religionen som gör den troende fri att välja.
    Varför tror du att det är religionen som gör någon fri att välja? Du väljer själv din nivå av "religiositet"
    Det är ju ganska auktoritärt tänkande att förbjuda religion bara för att du inte gillar det. Varför vill du begränsa människors frihet?
  • Anonym (Men)
    Tom Araya skrev 2025-07-24 02:39:04 följande:
    Varför tror du att jag tror det? Det var inte vad jag skrev.
    Kan du förtydliga isf?
    Tom Araya skrev 2025-07-23 20:37:05 följande:
    Men om man inte följer religionens regelbok så kan man inte hävda att det är religionen som gör den troende fri att välja.

Och varför skulle du vilja tvinga folk att överge en religion? Och därmed införa ett auktoritärt styre? Varför undviker du frågan? 
  • Anonym (Men)
    Tom Araya skrev 2025-07-24 03:44:40 följande:

Jag ifrågasatte om religionen ger oss frihet att välja, tvärt emot vad du påstod om mig i frågan.

Anonym (Men) skrev 2025-07-24 03:17:08 följande:
    Och varför skulle du vilja tvinga folk att överge en religion? Och därmed införa ett auktoritärt styre? 
    En viktig frågeställning i tråden är hur man reagerar om det är religion som är den auktoritära makten?
    Vad svarar du på det?
    Du förstår väl att ingen i Sverige är tvingad till någon religion. Det är individen som väljer själv om och hur den vill utöva en religion.

Intressant att du försöker undvika min fråga på din trådstart där du auktoritärt vill förbjuda alla religioner. Nej, det här är inte ett svar. Som jag nämnt tidigare ska en religion inte kontrollera politiken, då är det antagligen auktoritär. På samma sätt som att ditt tänkande med att skala av människor sin religion är auktoritärt.

Varför vill du göra människor statligt kontrollerade och ofria?
  • Anonym (Men)
    Tom Araya skrev 2025-07-24 09:17:00 följande:
    Tror du verkligen på detta själv?
    Anonym (Men) skrev 2025-07-24 04:36:56 följande:
    Intressant att du försöker undvika min fråga på din trådstart där du auktoritärt vill förbjuda alla religioner. Nej, det här är inte ett svar. Som jag nämnt tidigare ska en religion inte kontrollera politiken, då är det antagligen auktoritär. På samma sätt som att ditt tänkande med att skala av människor sin religion är auktoritärt.

Varför vill du göra människor statligt kontrollerade och ofria?
    Du verkar ha lite problem med läsförståelsen (andra gången nu)... men fundera över vad frågetecknet i trådens rubrik står för.
    Om du är mot att kontrollera och kuva människor så borde du också förstå att ett förbud mot religion som du vill ha handlar om att kontrollera och kuva människor. Du vill m a o tvinga människor. Från statligt håll.
  • Anonym (Men)
    Anonym (O) skrev 2025-07-24 05:36:29 följande:
    Det finns massor av människor i Sverige som blir påtvingade religion. Vilket är lika illa som att avkräva människor sin tro.

Religion bör begränsas och göras mer till en privat angelägenhet. Staten ska inte sponsra dårskapet med religiösa skolor.
    Vad har du för belägg för att människor i Sverige är tvingade till en religion? Nej, jag tycker inte heller att religiösa skolor ska existera. Det är inte samma sak som att tvinga människor till religionsfrihet.

Det Ts vill ha är desto mer tvingande och avskalande av människors frihet.
  • Anonym (Men)
    Tom Araya skrev 2025-07-24 16:11:29 följande:
    Fortfarande... vad tror du frågetecknet i rubriken betyder, kan du läsa?
    Sluta påstå saker när du inte ens förstå vad folk skriver!
    Spela inte dum. "Ska religion förbjudas?"  Med medföljande text betyder att du vill och propagerar för att religion ska förbjudas. Du vill därmed inskränka andras friheter med statliga medel. Ja, din trådstart är stötande. 
Svar på tråden Förbjuda religion?