Förbjuda religion?
Ännu en tråd där Tom pratar mest med sig själv och länkar en massa.
Ingen religion bör förbjudas men Sverige är ett kristet land och ska förbli kristet.
Att vi har religionsfrihet i landet är ju knappast en nyhet.
Det som är rätt så störande är att man tillåter de olika religiösa samfunden få lov att knacka dörr och/eller predika för sin religion ute på gator och torg, och dela ut broschyrer och annat religiöst material. Nu i Göteborg för ett exempel så har det massutskick av en liten pocketbok de kallar för "Boken om Hopp", som är en nyutgåva av Nya testamentet.
Jag anser att det är fel att få lov att dela ut religiösa material på detta vis, ute på gator och torg, via dörrknackning och genom att även slänga halva bibeln i brevlådan.
Religionsfrihet i all ära, men låt folk själva söka upp kyrkor/synagogor/moskéer om nu någon individ vill ha en tro på någon gud.
Jag anser inte att man skall "gulla" med någon religion, i synnerhet inte med Islam, som i mitt tycker är den värsta religionen av de tre abrahamitiska religionerna. Ett exempel är ju att det avrättar våldtäktsoffer... Något som inte förekommer i varken Judendomen eller i Kristendomen.
Han vill diskutera, säger han. Men han vill bara få rätt. Han är inte mottaglig för andras åsikter.
Han har tidigare startat en tråd i samma ämne.
Annars han han ju inte vinna debatten.
Han är inte ute efter att diskutera, han är ute efter att smutskasta islam.
Men lägg av med gaslightingen. "Ska religion förbjudas" med medföljande text betyder att du vill prata om att religion ska förbjudas.
Du fattar också att det i så fall skulle innebära ett auktoritärt styre som begränsar människors liv och frihet. Anledningen till att du väljer just gaslighting kan vara att du vill normalisera det här auktoritära tänket. Jag avskyr manipulativa trådar.
Ja det är stötande pga att trådstarten vill normalisera ett tänk för att begränsa människors liv och frihet. Inte alls att jämföra med en att huruvida kamphundar eller dylikt borde förbjudas. Du vill att jag och alla andra ska bortse från det här (manipulativa tänket) och jämföra med en oskyldig clickbait eller annat. (vilket i sig självt är manipulativt) Men det förstår du nog. Ts hade kunnat starta en tråd om att "ska vi förbjuda religiösa friskolor" utan att det hade varit auktoritärt tänkande.